/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
varmvandsbeholder
Fra : aaaaa
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 19-05-03 18:28

Er der økonomi i at udskifte en 15 år gammel 110L metro vandvarmer,der er ok,
med en gennemstrømnings vandvarmer (f eks. termix One).

Kommentar
Fra : KINGPIN_DK

Dato : 19-05-03 19:38

Hej med dig.....

Jeg kan med en elektrikerbaggrund kun varmt anbefale det, dog uden at kunne præsentere noget egentligt regnskab med fordele/ulemper. Ligemeget hvordan man vender det (næsten), er den absolut dyreste måde at varme noget op på, ved at omdanne elektricitet til varme.
Den umiddelbare økonomi i at udskifte din Metro med en Termix, kan i første omgang godt være lidt svær at få øje på, da en Termix ikke er nogen billig fornøjelse, men den begynder jo sådan set allerede at spare penge op igen når den er sat til .
Den største omgående gevinst, er konstant rindende varmt vand. (den er sgu' svær at tømme så'en Termix)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-03 21:11

Inden du køber en termix. Så vidt jeg husker skal termix have adgang til store energi-mængder når den kører. Jeg mener at huske den kun er til fjernvarme.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-03 21:25

Har du prøvet at regne på, hvad udskiftningen vil koste - alt inklusive?

Du kommer nok til samme resulat, som jeg gør, når jeg regner på sådan noget, nemlig at det ikke kan betale sig, før tingene går i stykker - og så til den tid købe det bedste der er på markedet .

//Knud

Kommentar
Fra : KINGPIN_DK

Dato : 23-05-03 11:45

Hej igen.....

Jeg har forstået det sådan, at der hele tiden har været snak om at skifte fra elopvarmning, til fjv-opvarmning af vand ?
Grunden til jeg spørger, er at jeg ikke helt forstår Emesen's indlæg, CITAT : ...."...have adgang til store energi-mængder...".....hvad mener du med det ?
Jeg forestiller mig at du måske tænker på direkte opkobling på fjv...?, for den mulighed er der jo med nogle af Termix' modeller (forudsat man har et anlæg der kan klare det), selvfølgelig dog kun til opvarmning, og ikke til brugsvand, som vi jo nok snakker om i dette indlæg.
Vi snakker vel ligeledes en alm. husstand (går jeg ud fra), så fx. en termix-one vil måske være at skyde lidt over mål, da den typisk kan klare flere lejligheder..........

Prøv dette link, og læs/se under produkter.....

http://www.termix.dk/

Kommentar
Fra : aaaaa

Dato : 23-05-03 17:49

Tak for alle kommentarer.
Jeg kan tilføje, at min nuværende Metro v.v. er opvarmet med fjernvarme.
Den er 14 år gammmel ,så restlevetiden er sikkert minimal.Derfor overvejer jeg at få
den udskiftet nu, hvis der kan spares på fjernvarme udgiften.
Jeg bruger næsten kun varm vand 2 gange om dagen- et brusebad morgen og aften.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-05-03 18:33

Nåe ja - ups læste ikke ordentlig på spørgsmålet.
Emesen. ;-Z

Godkendelse af svar
Fra : aaaaa

Dato : 09-06-03 16:18

Tak for svaret ks9000.