/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Magnetlygter
Fra : tha1973
Vist : 1338 gange
10 point
Dato : 21-06-11 23:22

Jeg bliver nok nød til at finde mig et par cykellygter. Jeg er faldet over nogne magnetlygter i harald nyborg. Er de noget værd eller skal jeg kigge andre steder?

Kommentar
Fra : nikodk1994

Dato : 22-06-11 01:04

Hvis det er dem jeg tror det er, så vil det være en god inverstering.. Hvis man køber en "normal" cykellygte skal man skifte batterier efter et stykke tid. Så derfor vil magnet lygterne være batterifri, det eneste der kræves er en montering og så lidt justering de efterfølgende måneder/år..

Jeg ville helt klart vælge Magnet lygterne :)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-06-11 08:28

Du skal bare huske...... Magnet lygterne er kun så du kan ses. Du kan ikke selv se en skid med dem. Så er det bykørsel så er de ok, men skal du ud hvor det er mørkt, så drop dem.

Jeg kender ikke kvaliteten ved Harald N.... Men jeg købte nogle billige i Føtex, de var derefter. Nu har jeg så købt nogle ved en cykelhandler, de er betydelig bedre. Både i montering, men også kvaliteten af materialet.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 22-06-11 08:37

Er det et lovkrav at de skal kunne ses hele tiden. Altså også når man holder stille?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-06-11 08:49

Min datter og jeg har nogen fra Kvickly, de er udmærkede.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-06-11 10:33

Hvad siger loven om brug af cykellygter?
Loven kræver cykellygter i lygtetændingstiden. Hvis sigtbarheden er under normal, bør du bruge lygter hele dagen.

Dine cykellygter opfylder Færdselsstyrelsens krav, hvis:

de kan ses tydeligt på 300 meters afstand,
de er synlige fra siderne,
baglygten er rød. Den må gerne blinke, hvis hastigheden er over 120 blink i minuttet,
forlygten giver gulligt eller hvidt lys. Er den med hvidt lys, må den gerne blinke med mindst 120 blink i minuttet. Forlygter med gulligt lys må ikke blinke.

Placering af cykellygter
Det er vigtigt, at dine cykellygter er placeret rigtigt, så du har størst mulig chance for at blive set. Derfor skal cykellygterne ifølge loven sidde på cyklen – ikke på cyklisten. Du må altså ikke cykle med lygterne på tøjet eller i bukselommen, medmindre du også har cykellygter placeret på cyklen.

En tohjulet cykel skal have en forlygte og en baglygte. Har din cykel flere end to hjul må forlygten højst sidde 50 cm fra cyklens yderste venstre kant.

Er din cykel over 1 m bred, skal du have to baglygter. Baglygterne skal sidde højst 40 cm fra kanten. Der må være 60 cm mellem lygterne.

Hvis din cykel har tre eller fire hjul som fx en cykeltaxa, og andre trafikanter ikke tydeligt kan se din arm, når du giver tegn til svingning, skal cyklen være forsynet med 2 bagudrettede røde stoplygter, 1 fremadrettet og 1 bagudrettet gul blinklygte i hver side.

Kilde: www.sikkertrafik.dk