/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Er et pensum et "lovkrav"?
Fra : Fieeh
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 21-06-11 08:12

Hej

Vi sidder en flok og diskuterer, om det er obligatorisk/et lovkrav for en studerende på x uddannelse - lad os sige medicin- eller datamatiker-uddannelserne, at få oplyst et pensum? Vi sidder nemlig på AAU, og har fået at vide, at vi ikke har krav på et pensum - men hvordan i hele hule skal vi så kunne vide hvad vi skal op til i eksamen? Så kan vi jo blive spurgt om hvad som helst!
Jeg har prøvet at google frem og tilbage, men jeg synes ikke jeg kan finde noget om det nogen steder. Vi har dog en studieordning, hvor der står nogle overordnede læringsmål, men det er langt fra det hele der er gennemgået, og nogle af vores forelæsere har lagt "rigtige" pensum op til os, som vi skal gå ud fra. Andre forelæsere mener ikke, at vi har krav på et pensum, og så må vi gætte os til, hvad vi skal op i.

Er der nogen der har lidt viden om love og/eller vedtagelser på uddannelses-området, med henblik på pensum?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-06-11 09:24

I har krav på en Eksamensredegørelse, den skal udleveres til eksaminander, til uddannelsesinstitutionen og til censor.

Udover at angive overfor eksaminanderne hvad de kan risikere at blive spurgt om til eksamen, tjener redegørelsen også som forberedelsesdokument for censor, og som kontrol overfor skolen på hvad i er blevet undervist i.

Når det så er sagt, så foregår videregående uddannelser jo på den måde, at alt det stof der er blevet berørt i forelæsninger og studiegrupper er relevant stof til eksamen, og derfor skal du som studerende kunne redegøre for alt.

Kommentar
Fra : Fieeh

Dato : 21-06-11 10:33

OK, tak! :) Jeg ved ikke om du kender til begrebet studieordning (for jeg har ingen ide om, om det kun er noget der er på vores uddannelse, eller om det kun er på AAU man bruger det), men der står nogle meget overordnede læringsmål, og der er ikke noget præcision - f.eks kan der stå "anatomi og fysiologi af hjertet", og det kan så være hvad som helst, for der er trods alt en del! Er sådan en OK? Eller skal den udspecificeres, har vi krav på det?

Vi har fået at vide vi selv skal udforme vores pensum. Men det ser jeg ikke lige fungere i praksis (og vi har allerede haft problemer i tidligere eksamener, hvor der bliver stilt spørgsmål i noget vi ikke har haft om), for det ender jo ud i over 100 forskellige indiviuelle pensum, og der kan jo ikke udformes individuelle eksamener.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-06-11 12:59

Studieordningen tjener som en rettesnor og kan ILKE erstatte

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-06-11 13:45

Studieordningen tjener som en rettesnor og kan IKKE erstatte eksamensredegørelsen.

Alle uddannelser har en studieordning, det er skolens fortolkning af Undervisningsministerets forordninger, og kan ikke fraviges i væsentlig grad.

Tilrettelæggelsen af undervisningen skal ske i overensstemmelse med de krav som studieordningen stiller, og eksamensredegørelsen skal godtgøre overfor skolen og andre aktører, at studieordningen er blevet efterlevet.

Du kan betragte Studieordningen som et budget, og eksamensredegørelsen for det endelige regnskab.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-06-11 19:15

Læreren har en opgørelse over hvad der skal undervises i, og i princippet skal i op i hele pensum.
Det vil sige alt der er undervist i.

Der er forskel på folkeskolen og videregående uddannelser. Og forskel på gymnasie og eks. VUC undervisning.

(og jeg er lærer)

Kommentar
Fra : Fieeh

Dato : 21-06-11 20:46

Kortoververden: Tusind tak, det var lige sådan et svar jeg havde brug for! Er der noget sted jeg kan finde denne information "officielt"? For vi har gang i en klage til vores studienævn og forelæsere, fordi vi ikke får udleveret pensum, og samtidig får at vide vi ikke kan gå ud fra studieordningen. Og det kan jo ikke passe vi ikke må få at vide hvad vi skal op i.

Jeg er godt klar over, at der er forskel, jeg gik meget op i denne forskel ungdomsuddannelser imellem da jeg selv gik på gymnasiet :) Men det besvarer jo ikke helt mit spørgsmål om vi har krav på at få en liste over alt det, der er undervist i. Desuden er der jo også meget mere vi kommer op i, end hvad der er blevet undervist i! Det er trods alt ikke det hele, bare forelæsninger kan dække, der er masser af selvstudie på mit studie, og det er derfor mit spørgsmål omkring dette pensum er stillet. For hvordan ved vi hvor meget vi skal læse op selv, og HVAD vi skal læse op, uden at have et pensum udleveret? Det er for mig at se, umuligt :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-06-11 22:46

Du skal få et møde med rektor og finde ud af hvad reglerne er. Han skal hjælpe.

Kommentar
Fra : Fieeh

Dato : 22-06-11 08:53

Rektor er ikke sådan lige til at få et møde med, hvis man ikke er "nogen" på AAU. Han har noget nær guddommelig status, sådan er det vidst på de fleste universiteter. Er du universitetslærer/forelæser?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-11 10:45

Tidligere overlærer på VUC og HF.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-06-11 00:08

Citat
lad os sige medicin- eller datamatiker-uddannelserne

Øhh. hvad med at spare på Statens regninger og LÆR moget
istedet for at holde ZAPPA år hvert andet skoleår
Citat
http://www.youtube.com/watch?v=gWb_e6wbyuc

Citat
http://www.youtube.com/watch?v=xfHvGEaA-uA&feature=related

Citat
http://www.youtube.com/watch?v=9JMbO7eOTM4&feature=related

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-06-11 00:09

Citat
Tidligere overlærer på VUC og HF.

OG KANDU

Kommentar
Fra : Fieeh

Dato : 23-06-11 09:10

Nomore: Jeg læser selv medicin, har ikke holdt noget sabbatår (ved ikke lige hvor du har "zappa" fra, måske du selv skulle gå lidt mere i skole :) ), så ved ikke lige hvor henne jeg bruger statens penge, andet end til uddannelse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-11 22:16

Fieeh tag dig ikke af ham, han har brug for en som dig en gang imellem.

Kommentar
Fra : Line87

Dato : 20-08-11 21:25

Hej (=
Jeg er selv i en af studienævnene på AAU, og vil umiddelbart mene at det netop er den slags studienævnene kan hjælpe jer med - ved godt det nok er lidt sent svar, men studienævnene er i stand til at "gå ind" og kræve fx pensum på jeres vegne, og da underviserne er ansat gennem studienævnene, er underviserne nødt til at lytte hvis det kommer den vej fra (=
Håber I har fundet ud af det, og fået det ændret til de næste der står i jeres sted - at bede om et pensum er bestemt ikke for meget forlangt og kan I argumentere for hvorfor I netop ikke synes at det fungerer på den måde som underviseren har kørt det på hidtil, så vil studienævnet helt sikkert lytte (=
Den bedste metode at få noget igennem, er ved at have flest mulige navne på klagen, og gerne også vedlægge kommentarer fra tidligere årgange med samme "kritik", da jo mere konkret studienævnet har, des mere kan de reagerer (de er jo også underlagt div. regler, selvom nogle studienævn nogle gange glemmer det lidt, hehe)...
Og til slut (ikke som medlem af studienævnet, men som studerende), kan jeg anbefale at hvis studienævnets omstødning ikke er tilfredstillende, så snak med jeres koordinator eller gå et skridt yderligere op i rangstigen (= -det har virket før, bare hold en god tone og formulér jer klogt/velovervejet...
I burde have en studienævnsrepræsentant blandt de studerende på jeres linie, han/hun kan evt fremføre klagerne for jer, så henvend jer til ham/hende evt (=