/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke komme ind på HD
Fra : OnkelJoachim
Vist : 436 gange
100 point
Dato : 20-06-11 17:06

Hej alle eksperter :)

Min fars gamle Dell computer med alle hans vigtige firma dokumenter mm har sagt op :( Hver gang man forsøger at opstarte den giver den beskeden: NOTICE: the primary ide master hard drive self monitoring system, has reported that a parameter has exeeded its normal operating range. og A parameter out of range may or may not indicate a potetial hard drive problem..

Jeg har prøvet alt (tror jeg) men kan ikke komme ind i computeren. Er der en måde hvorpå dette kan lade sig gøre, det vigtigste er som sagt, at få tømt computeren for vigtige data.

Mvh Joachim

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-11 17:23

Der er flere muligheder for at hente data ud, for eksempel at sætte harddisken over i en anden computer eller køre en Linux live cd, det er en hel styreystem som kører fra en CD og den kan åbne i til en Windows som ikke kan starte, først hente den gratis fil:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
lidt længere nede på siden under punkt 2 kan du få vist hvordan du brænder en ISO CD:

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-11 17:25

Når først Ubuntu kører kan du kopierer filer over på ekstern harddisk/usb drev eller gennem hjemmenetværk over på en anden computer eller brænde filerne over på en CD/DVD det sidste kræver 2 drev, 1 til Ubuntu og 1 til at brænde

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 17:26

sæt en xp installations skive i pc og boot fra den
Klik ind under hjælp eller help og skriv
FIXBOOT eller FIXMBR enter
og se om det ikke skulle hjælpe

Kommentar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 20-06-11 18:48

Hvis jeg booter fra xp disk, vil den bare installere windows på ny, jeg kan ikke vælge nogen help menu eller lign.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 19:13

Lad den starte op = den begynder at indlæse install-filer _ og køre indtil??? DU SLETTER INTET så længe du ikke klikker på noget der hedder formater/ install____-
der kommer et vindue eller tekst i bunden af vinduet der hedder noget med HELP eller HJÆLP
kan desværre ikke huske HVOR den dukker op. (mange år siden jeg har prøvet turen)
Men det kan være LIGE før den gerne vil installere/ formatere.
Har slev prøvet og kunne jeg redde opstarten, ved at indtaste oven-nævnte _ (FIXBOOT eller FIXMBR og klik på enter)
med samme melding som du skriver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-11 19:16

Hvis der er vigtige ting på den harddisk.

Så gøres det mest sikkert ved hjælp af en ubuntu Live CD (som OVN henviser til)

Yderligere ville jeg tage harddisken ud af computeren og gøre klar til at tilslutte via USB

Men start computeren op med ubuntu CD først.

Den melding du viser, kan sikkert repareres........................men ikke sikkert uden at miste data.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 19:17

Citat
DU SLETTER INTET så længe du ikke klikker på noget der hedder formater/ install____-

Du kan muligvis også installere en NY system udgave på den samme partition/ ovenpå
så klikker du bare på drev C: og vælger at indstallere UDEN AT FORMATERE, du får så 2 systemer på samme partition, hvor du kan komme ind i den ? gamle, for at hente filer og andet

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 19:22

Citat
Den melding du viser, kan sikkert repareres........................men ikke sikkert uden at miste data.

Det er en bootfejl og kan laves ved at skrive en ny Master Boot Record _ MBR
der mistes intet, og kan der ikke bootes fra disken, er det et forsøg værd
da systemet ikke bliver slettet, men data kan hentes fra disken enten gennem usb stik
eller som i skriver, med en Linux.

Jeg ville dog foretrække at forsøge at redde selv systemet, i første omgang.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 19:25

Citat
hvor du kan komme ind i den ? gamle, for at hente filer og andet

Den vil i så fald ligge et sted i C: og hedde noget med OLD WINDOWS

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 19:36

Smutter igen, da jeg ikke kan huske mere af den fremgangsmåde jeg er kommet med.
Men ellers prøv de andre råd der er givet, eller sæt disken over i en anden usb device/ pc.
Du kan altid hente data fra DEN, da den ikke er beskadiget, men bare ikke kan boote/ starte
på grund af en MBR fejl.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-06-11 20:53

Har du prøvet og køre en harddisk-test? Det kan gøres ret hurtigt, selvom det lyder meget som om harddisken er død. Hold [Fn] inde samtidig med at du tænder computeren. Testen kommer hurtigt med en fejl hvis det er harddisken.

For at redde data kan du tilslutte harddisken en anden computer med et SATA-to-USB cenverter kabel hjælper det ikke kan du evt. prøve og hente et harddisk-data recovery program fra harddisk producentens hjemmeside, de koster dog mellem 500 og 1000 kroner og så er det ikke sikkert det hjælper.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 22:32

Citat
Har du prøvet og køre en harddisk-test?

FRA HVAD

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 22:34

Citat
prøve og hente et harddisk-data recovery program fra harddisk producentens hjemmeside, de koster dog mellem 500 og 1000 kroner og så er det ikke sikkert det hjælper.

ELLER smid en PM til? og det er GRATIS.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-06-11 22:35

Citat
[Fn]

Har du et BILLEDE af den KNAP..................................

Kommentar
Fra : webnoob