/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win7 - men 32 / 64 bit ?? - Forskel ?
Fra : PeterPeter
Vist : 662 gange
50 point
Dato : 20-06-11 00:51

Kære alle
Jeg har en bærbar der er omkring 1 års tid - måske 1½ år gammel - med Win Vista på !!
Jeg har nu fået fat på en DVD via arbejde, så jeg kan installere Windows 7 og jeg kan vælge mellem 32 bit og 64 bit !

men hvad skal jeg vælge ??

64 bit er vel det bedste, men kan min computer mon klare det ???

Hvad er forskellen egentlig ???

Jeg kan f.eks. se, at et program som Adobe Premiere Pro - det nyeste CS5.5 - kun virker til 64 bit windows....

Så:
- Hvad skal jeg vælge
- Hvad er forskellen
- Hvad er bedst

....og er der andet jeg lige skal vide, så smid gerne et par ord

På forhånd tak for hjælpen....

/Peter

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-06-11 01:36
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-06-11 09:19

Lad os snakke lidt om det!!
Jeg er ikke for sikker i det, da jeg ikke har nogen maskiner der har gavn af 64 bit.
1 Makinens bus bredde skal kunne bruge 64bit.
2 Processoren skal være udstyret med instruktionsset til 64 bit.
3 Programmerne skal være skrevet til at bruge dette instruktionsset.
Og Hvor mange programmer er det?
Belær mig hvis jeg siger noget forkert.

Hilsen Steen.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 20-06-11 10:51

Vist der er 4 gb ram og derover er 64 bit optimal plus det hurtigere, 32 bit kan ikke udnytte andet end 3 gb ram og er langsommere end 64 selvføgelig, men de programmer som græver 32 bit ligger windows 7 i en mappe som er beregnet til 32 bit . Jeg ville vælge 64 til hver en tid

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-06-11 11:38

Din computer kan uden problemer køre windows 64-bit, det kræver ikke ekstra af computeren og køre 64 bit. Alle nyere CPU'er kan køre både 32 bit og 64 bit. Hvis du har mere end 4GB ram eller regner med at skaffe ram så du kommer over 4GB, så skal du installere 64 bit.

Men har du muligheden så synes jeg du skal installere 64 bit, så har du mulighed for at udvide ram til over 4 GB uden at skulle geninstallere dine computer.

Kommentar
Fra : søgertøjtak

Dato : 05-07-11 11:12

Men...
Hvis din computer kører på 64 så kan den også godt tage 32, men ikke omvendt.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 05-07-11 22:01

jep

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 02-09-11 00:01

Jeg har nu stødt ind i et program der kører udemærket på windows 7 starter (32bit).
Men det kan ikke installeres på windows 7 home preminium 64bit -der påstår det er et 16bit program. Så det ser ud til 32bit kan adfvikle 16 bit programmer, hvilket 64bit ikke kan.
Så har du gamle programmer er de muligvis 16 bit uden du har opdaget det.
kurt

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 02-09-11 00:07

Så skal du lige væreopmærksom på drivere til dit hardware:

fra
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions

Skal jeg bruge 64-bit-drivere til mine enheder, hvis jeg kører en 64-bit-version af Windows?
Ja, alle hardwareenheder kræver 64-bit-drivere for at køre på en 64-bit-version af Windows. Yderligere oplysninger om at se efter drivere finder du under Reparere eller opdatere en driver eller ved at gå til webstedet for den producent, der har fremstillet enheden. Du kan også få oplysninger om drivere ved at gå til Windows Vista Upgrade Advisor-webstedet.

Desuden benytter nogle 32-bit programmer integrerede 32-bit drivere, der kan få programmerne til at fungere forkert.