/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ekstra skabshylder.
Fra : prio
Vist : 3632 gange
200 point
Dato : 18-06-11 19:39

Jeg skal bruge nogle ekstra skabshylder til et gammelt skab.
Blot nogle hvide melaninhylder.

Hvor mon man kan finde det til en billig penge?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-11 19:44

I en butik der fører den slags varer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-06-11 19:46
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-06-11 19:50
Kommentar
Fra : prio

Dato : 18-06-11 20:11

Teil:
Sidder du på spring hele dagen, her på Kandu, for hurtigt at kunne kommentere, hvor dumt du synes, at folk spørger?

- og hvad får du så ud af det?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 18-06-11 20:16

Smuller54:
Tak for de 2 forslag, det var noget i den retning, jeg forgæves havde ledt efter.

Standardmålene i bredden er åbenbart 60 eller 80, men jeg skal bruge dem i 76 cm, og det bliver vel ekstra dyrt at få dem i andre mål.

Kan man mon selv save i melanin, eller vil de splintre, hvis man ikke har specielværktøj?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-06-11 20:23

Citat
Kan man mon selv save i melanin, eller vil de splintre, hvis man ikke har specielværktøj?

Det er der mange anvisninger på som du kan google dig til, her er een af dem, men det er vel næsten ligegyldigt, når de bare skal være i et skab.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/32754

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-11 20:28

Dummere spørgsmål skal man lede efter

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-06-11 20:28

Hejsa.
Citat
Kan man mon selv save i melanin, eller vil de splintre, hvis man ikke har specielværktøj?

Ja du kan...men skær det fra BAGSIDEN og brug en stiksav.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-06-11 20:49

Og så var der kirurgen der fik 11 i snit ved eksamen.........

Du kan købe hele længder på ca. 240 cm for en billig penge i byggemarkedet, det giver tre hylder med et ganske lille spild.

En rundsav eller rugbrødsdrevet fukssvans laver også et flot snit, men uanset hvad Du skærer med skal den del der saves fra være spændt ordentligt fast, og få en hjælper til at holde den afskårne del helt lige så der ikke bliver et bræk ved afslutningen.

Træk lige sandpapir en enkelt gang hen over kanterne til sidst da melaminen bliver knivskarp.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-06-11 20:53

selv ville jeg jo bare vælge hylder i alm. træ. Men jeg er nok også bare særlig

Jeg har et gammelt skab med hylder, af alm. træplader af limtræ. De er bare lakeret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-06-11 21:06

Citat
selv ville jeg jo bare vælge hylder i alm. træ. Men jeg er nok også bare særlig

Næh, man smækker sgu heller ikke spånpladehylder ind i et gammelt karlekammerskab, medmindre de er finerede med fyr.
En hylde af 3-4 brædder er altså ikke lige sådan at lave, det skal være godt lagret træ, de skal kanthøvles til de er helt lige, limes og spændes sammen med store skruetvinger.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-06-11 21:13

Citat
En hylde af 3-4 brædder er altså ikke lige sådan at lave, det skal være godt lagret træ, de skal kanthøvles til de er helt lige, limes og spændes sammen med store skruetvinger.

Jeg har bare købt færdige limtræsplader- ligesom til køkkenbord, men bare tyndere. De er blevet skåret til i passende størrelse med en stiksav. Så er de blevet slebet runde foran med en rystepudser. Og derefter lakeret.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-11 22:46

Jeg vil ringe eller gå ned til den lokale træpusher ¨¨ tømmer¨¨ og høre hvad du skal give ham for at lave det som du mangler , for han kan lave det på mål, hvis du da ikke selv kan lave de hylder......Jeg skal selv have delt et 120 cm bred skab og det vil koste 300.- kr for en 19 mm mdf plade savet op på mål......

Bassebo...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-06-11 10:43

Jeg mener da også at byggemarkedet skærer i Melamin plader.
Som regel 15 kr. pr. snit.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 05-09-11 20:42

Tak for svaret Bassebo.