/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Er jeg blevet snydt??
Fra : Thomes
Vist : 2638 gange
25 point
Dato : 18-06-11 10:15

Hej.

Som min overskrift lyder så tror jeg måske at jeg er blevet snydt.
Jeg har en pekingeser tæve, hun skulle efter sigende kun være 5 mdr. da jeg købte hende for 3½ md. siden. Da jeg hentede synes jeg godt nok at hun virkede meget stor ifh. til min barndoms pekingeser da hun havde den alder, og jeg synes hun var noget af en rolig hvalp, hun hverken gøede da jeg bankede på eller sprang rundt, hun satte sig på mit skød og sad der i en time til vi skulle køre, og da vi kom hjem var hun også rolig.
Nu sidder jeg så og tænker at det er da underligt at min pekingeser på 5 mdr. slet ikke er i nærheden af at have den str. som min store pekingeser, hun er ca. 3 gange mindre.
Jeg valgte så at måle og veje min tæve for at se om det var mig der var blevet skør eller om hun slet ikke var vokset siden jeg fik hende, og ganske rigtigt jeg havde ret. Min pekingeser tæve vejer 4,9 kg. og er 30 cm høj fra gulv til skulder og 60 cm lang, den eneste ændring er at hun er taget knap 150 g. på.
Jeg ringede til en opdrætter og spurgte ham, han mente det godt kunne være at der var blevet snydt med hendes alder, men da jeg ikke lige havde lyst til at køre i knap 3 timer for at han skulle se på hende og så knap 3 timer hjem igen, så kunne jeg ikke tage hans formodning som værende rigtig. Jeg har godt nok papirer på hende fra dansk hunderegister, men det hele virker bare til at lugte lidt af snyd.
Hun skulle være ægte pekingeser og det tror jeg nu også på hun er, hun ligner en pekingeser og jeg kan ikke se nogle spor af en anden hund i hende.

Hvad tror i?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-06-11 10:23

Hordan i alverden skulle vi dog kunne afgøre det, ud fra en tekst?
Billeder, tak.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 10:26

Jeg er helt ny i det her, hvordan sætter jeg billeder ind?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-11 10:37

www.peecee.dk - der kan du sætte billerder ind.
Husk ikke at sætte adresser og den slags ind, da alle kan kigge med.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 10:41

Mange tak, jeg får sat billeder ind :)

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-06-11 10:54

Du skal altid passe på når du køber en hund, der er mange "importerede" hunde fra Øst Europa, og derfra er det for det meste hundefabrikker, her skal man absolut ikke købe hunde fra.

Ud fra det du skriver er det rimelig sansynligt at det er en gammel hund, da en hvalp på 5 mdr. næppe an veje næsten 5 kg. alene det burde havde vakt din mistanke.

Har du fået en stamtavle med, hvis ikke - ja så stiger sansynligheden for at du er blevet snyt.

Hvis jeg var dig ville jeg besøge en dyrlæge på Mandag, så har du også fået hunden helbreds undersøgt for de samme penge, og vil du beholde den, skal den måske også vaksineres. Men efter dyrlægens kan vurdering gøre op med mig selv om det er værd at køre 600 km. for.

Jeg går ud fra du har købt privat efter en avisannonce, det er gerne fremgangsmåden for den slags, men desvære er der mange fupmagere imellem.

Fik du en skrevet kvittering på købet hvor hundens race og alder fremgik ? Kan du tjeke vedkommende på nettet. ?

Så du må en tur til dyrlægen, både (og mest) for hundens skyld men så ved du også om du er blevet snyt, og det tror jeg du er.

Jeg har haft hund og andre dyr de sidste 40 år. Held og lykke med sagen, venter spændt på fortsættelsen.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-06-11 11:00

5 mdr. ved køb. Så burde hun på det tidspunkt have de flotteste nye kridhvide tænder. De burde stadig være hvide og meget rene i den alder hun nu har. Prøv og se hvordan hendes tænder ser ud, er der slidtage, ser de belagte ud eller er det gule.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-11 11:14

Nu synes jeg det du skriver er vældig svært at hitte hoved og hale på.

Det ene øjeblik er den nye hund meget stor i forhold til den du havde og nu er den pludselig kun 1/3 størrelse af den store.

Nå, men hvis det er den unghund, der var 5 måneder da du købte den for 3½ måned siden, og jo altså så nu må være 8½ måned, som vejer 4,9 kg og måler 30 cm i højden,. så lyder det til at størrelsen passer meget godt, da en udvokset pekingesertæve vejer ca 5-5½ kilo og måler mellem 30-40 cm i højden.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 11:40

Min mistanke var der med det samme da hun virkede alt for stor og rolig, men synes bare hun var så dejlig at jeg var nødt til at købe hende.
Jeg fandt hende på dba, det var hos en familie som ikke kunne have hende længere da hunden ikke kunne lade katten være, og da katten var der først så valgte de at sælge hunden.
Familien boede rigtig pænt og rent og det så ikke ud til at de manglede penge, de var venlige og høflige og de skriver stadig til mig om hvordan det går med hende.
Ifølge dem var min hund lillebitte da de fik hende, men jeg ved ikke hvad de forbinder med lillebitte eftersom at hunden som fuldvoksen jo også er lille ifh. til mange andre hunde.
Der er ingen stamtavle på hende, har kun papirerne fra dansk hunderegister, derpå står der at hun er født den 10/10-2010 hvor dem jeg købte dem af sagde at det skal rettes til den 23/10-2011, hvilket også undrede mig en del, race står der pekingeser.
Jeg har lige kigget billeder igennem fra min gamle afdøde hund, og min ene 5 mdr. pekingeser svarer meget godt til min gamle hund i den alder, jeg har også en dværg pekingeser som er 5 mdr. så derfor ved jeg at hende hvis str. jeg går ud fra ikke er den lille pekingeser.(jeg elsker hunde, så har 6)
Derudover så har hun sin "første løbetid" lige nu, og må sige det er første gang jeg har set at en hvalp der har sin første løbetid kan holde sig så ren at der ikke er noget blod at se, opdagede det kun fordi hun lå på ryggen og blev kløet på maven, hvor hun nød det så meget at hun slet ikke fik slikket sig ren. Men heldigt jeg opdagede det, så hun kommer i snor når hun skal ud så hun ikke stikker af og hygger sig med en af nabo hundene. (Mine hunde har kun snor på når vi er inde i byen, bor på landet).
Men det er irriterende at str. og alder ikke rigtig stemmer, da jeg har lovet min svigermor en hvalp efter hende når hun var omkring 2-3 år, og nu ved jeg slet ikke om jeg tør at lade hende få hvalpe, synes det er en smule risikabelt, men det er selvfølgelig noget jeg vil snakke med dyrlægen om.
Hun har fået sine vaccinationer, hun manglede nemlig en da jeg købte hende så vi var ved dyrlægen dagen efter hvor hun fik den, men der tænkte jeg ikke over at spørge ham.

Hun har ikke tabt en eneste tand i den tid jeg har haft hende, fortænderne ser fine hvide ud, men resten har en lidt gullig farve.

Det er den creme/hvide på billedet som skulle være 5 mdr.

http://peecee.dk/upload/view/312980
http://peecee.dk/upload/view/312982
http://peecee.dk/upload/view/312983

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 11:43

Dova:
Tror du har læst lidt for hurtigt.
Jeg har ikke kun en pekingeser, den der kun er 1/3 del af str. er min anden pekingeser på 5 mdr. det er altså ikke den samme hund jeg omtaler.
Vil lige sige at min gamle hund vejede 4,8 kg. var 32 cm. i højden da hun var fuldvoksen, det husker jeg ligeså tydeligt, den hund havde jeg fra den var hvalp og til hun gik bort 12 år senere :)

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 11:45

Dova:
Det der undrer mig mest er at hun slet ikke er vokset i den tid jeg har haft hende, hun er kun taget meget lidt på, og hendes 5 mdr. str. passer slet ikke med min anden pekingeser som er 5 mdr. nu

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-06-11 12:15

Hvor ser dine hunde fine og velplejet ud.

Jeg kan ikke dømme ud fra et billede om hun er 5 mdr. Måske gør det, det også sværre fordi Pekingeser har det snudestop. Du skal nok rådfører dig med dyrlægen... men ingen af hendes tænder burde være gule i den alder.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 12:19

Tak :)
Ja, mine hunde er velplejet, bruger meget tid på at de skal se fine ud :)
Ja, jeg vil ringe til min dyrlæge på mandag og få en tid til hende:)

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-06-11 12:39

Hej igen.

det er nogle meget fine og velplejede hunde du har - Super.

Og den nye er også både sød og flot samt velplejet, så den med øst Europa kan du godt glemme.

Men jeg tror alderen passer med attesten, også med den første løbetid - tænderne osv.

udfra det du skriver at den er rolig, så stemmer attesten meget godt også her, for en hvalp vil normalt futte rundt.

Men under alle omstændighedder en flot og fin hund.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 12:44

Klatterup:
Tak :)
Jamen det er jo problemet, hun skulle være 5 mdr. da vi købte hende for 3½ md. siden ifølge hendes attest, men hun har aldrig futtet rundt, min lille hvalp på 5 mdr. spurter rundt og leger imellem hendes søvn, og udenfor er der også gang i hende, hun elsker at lege, og det burde den hvide/creme også da hun ifølge attesten kun er en hvalp, men hun er så stille og rolig og har været det hele tiden i den tid jeg har haft hende.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-11 12:54

Hmmm... Jeg ved ikke rigtig, hvad det er, du er blevet snydt for? En pekingeser på 5 mdr. er vel ikke mere eller mindre værd end en pekingeser på 7-8 mdr.? Hvad skulle sælger opnå eller tjene ved at lyve om hendes alder?

Du har købt en ung pekingeser, og hvis hun er i sin første løbetid, så KAN hun da ikke være meget ældre end de 8½ måned. Små hunde kommer tit i første løbetid endnu tidligere.

Pekingesere kan være forskellige i størrelsen. Og variationen kan være endnu større når tæven ingen stambog har. For så kan man jo ikke vide, om tævens mor eller far eller bedsteforældre har været meget store eller meget små for racen. Tævens forældre og bedsteforældre kan sagtens have været enten for store eller for små. Hvis de havde haft stambog, ville de måske ikke kunne avlsgodkendes. Og så var din tæve aldrig blevet født.
Sådan er vilkårene, når man vælger at købe en hund uden stambog..

Lige nu er din tæves vægt og størrelse jo helt normal for en ung pekingeser-tæve. Måske bliver hun lidt større. Måske ikke.
Hvorfor er det så vigtigt for dig at vide, om hun er 8½ måned eller et år?

Hvor meget vejer din pekingeserhvalp på 5 måneder?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-11 13:08

Thomas, hvor længe har du haft din hvalp på 5 mdr.? Har du lige fået hende?

øøøh... jeg ser lige at du skriver:

Citat
Der er ingen stamtavle på hende, har kun papirerne fra dansk hunderegister, derpå står der at hun er født den 10/10-2010 hvor dem jeg købte dem af sagde at det skal rettes til den 23/10-2011, hvilket også undrede mig en del, race står der pekingeser.

--Jamm, så er hun jo ikke født endnu?

Hvis tæven er født d. 10/10-2010 som det er registreret i Dansk Hunderegister, så ville hun være knap 8½ måned nu? Hvorfor skal datoen så ændres?

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 13:16

Birgitta:
hvis nu du læser mine indlæg så skriver jeg jo heller ikke at hun er mindre dejlig pga. alder, jeg synes allerede første gang jeg så hende at alderen var helt forkert, men jeg valgte alligevel at tage hende med hjem fordi jeg synes hun var dejlig.
Hendes første løbetid er skrevet i parentes da jeg faktisk ikke kan sige med sikkerhed at det er hendes første, men synes hun er utrolig god til at gøre sig ren hvis det er første gang, det har jeg nu aldrig oplevet før, det kan godt være det er første gang, men hvis jeg er blevet snydt med alderen så har hun nok været i løbetid før.

Vil du ikke gerne kende den nøjagtige alder på din hund? Det vil jeg, jeg synes det er vigtigt at kende ens hunds alder.
Og ja er helt enig i at med stamtavle undgår man disse situationer, men nu er det sådan at jeg ikke vil ud og bruge imellem 7-9 tusind på en hund bare for at få en stamtavle, for jeg vil aldrig gå til udstilling med mine hunde, og jeg vil aldrig avle bare for at tjene penge. Jeg har sagt et kuld til min ene pomeranian og et kuld til min ene pekingeser og ikke flere. Eftersom jeg har mine hunde fordi jeg elsker hunde og ikke fordi jeg vil opstarte en slags kennel, så valgte jeg at se at en stamtavle var irrelevant som jeg stadig holder på. Det vigtigste for mig er at mine hunde er sunde, raske og trives godt, og så vil jeg selvfølgelig gerne kende deres alder.

Min anden hvalp vejer 2,3 kg. hun er noget rund, men det løber hun af sig når højde og længde kommer med, samtidig med at hun leger. Hendes pels er også dejlig blød og rigtig hvalpet, hvilket den andens ikke var.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 13:19

Birgitta:
Der skulle selvfølgelig stå 2010 i begge :)
Købte hende oppe ved Hjallerup.

Jeg har også valgt ikke at rette på datoen, og fik faktisk et chok da jeg hørte man bare kan rette datoen, for det ville jeg ikke mene at man burde kunne få lov til, medmindre selvfølgelig man kunne bevise der var sket en fejl da man indberettede datoen.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 13:20

Glemte at svare på spørgsmålet medm in 5 mdr. hvalp:
Hende har jeg haft siden hun var 8 uger og måtte komme hjemmefra :)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-11 14:18

Ja... Det tænkte jeg nok. Du har fået den lille da hun var 8 uger, som det jo er mest almindeligt.
Og lige netop i den alder er hvalpe bedst rustet til at skifte hjem. Hun har oplevet flytningen som en spændende rejse, som slet ikke er slut endnu. Hun føler sig som en rigtig heldig lille hundehvalp.

Din store tæve har haft et andet hjem, hvor hun har været hvalp og leget og lavet skæg. OG jagtet katte! Da du overtog hende, var hun allerede på vej til at blive voksen. Små hunde modnes jo tidligt. Og derfor er hun måske blevet lidt tidligere voksen og rolig end din nye hvalp.

Jeg går ud fra, at du ingen kat har? Det kunne måske ellers sætte gang i hendes indre legehvalp igen... .

Alle hunde har jo hver deres personlighed. Og hvis den lille er meget legesyg og fjollet, så kan det sagtens ske, at den store bliver mere rolig og ansvarsbevidst. Og det kan igen gøre den lille endnu mere legesyg og fjollet.. Hun vil måske fortsætte med at være den lille fjollede hvalp hele sit liv.

Under alle omstændigheder synes jeg bestemt ikke, du er blevet snydt. Du har fået en smuk og dejlig pekingesertæve. Du mener ikke hun var så blød i pelsen som den lille er nu, men på billedet synes jeg at hun ser ud til at have unghundepels, -altså en lidt blød pels som endnu ikke har fået den voksne hunds længde og struktur..
--Det passer jo også med en alder på 8½ måned. Jeg tror ikke engang dyrlægen kan fortælle dig om hun er ældre eller ej. For HVIS hun er ældre, så er det næppe ret meget, det drejer sig om. Og i praksis har det ingen betydning. Hun har jo en fin størrelse for en ung pekingeser. Alt andet vil kunne skyldes individuelle forskelle. Ikke nødvendigvis alder.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-06-11 14:22

Jeg ville altså også undre mig over at have en hvalp, der næsten ikke vokser.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 14:32

Birgitta:
Hun skulle være 5 mdr. på billederne. Legen kan jeg godt følge men så stor en hvalp som ikke vokser, hvilket jo så betyder at kroppen måtte være fuldt udvokset da hun kun var 5 mdr. det kan jeg ikke forstå :( Jeg forguder hende også det er bestemt ikke sådan jeg mener snydt, men mener bare om jeg er snydt med hendes alder, fordi jeg undrer mig rigtig meget.

knh15:
Ja, jeg synes det er vildt underligt hun kun er taget så lidt på og slet ikke blevet hverken højere eller længere, og når så jeg kigger på den anden hvalp der nu er 5 mdr. så klør jeg mig i håret og spørger hvad der er gået galt :(

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 15:43

Kæresten har lige fået en fra en kennel til at kigge på min hund, og hun er sikker på at min tæve er voksen. Hun har selv en tæve på lidt over et år, og min ser ældre ud end hendes. Så tror så sandelig at jeg lige er blevet snydt med alderen der, hun er blevet skudt til at være 1½-2 år gammel, så min unghund er vist ikke unghund men voksen, det var lidt rart at få af vide af en pekingeser kennel at det ikke var mig der var tosset :)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-11 15:56

Nå... Jeg troede, at det første billede var af din nuværende 5 mdrs. hundehvalp og din lidt ældre tæve... Det er lidt svært at se en sort hvalp på et billede..

Men det KAN jo også være, at der har været helbredsmæssige årsager til at hun ikke har udviklet sig så meget... Min egen Silke gik i stå i sin udvikling da hun var 5-7 måneder på grund af sygdom.. Derfor er hun i dag mindre end sin kuldsøster..

Måske har din tæve været lidt småt-spisende i forbindelse med at hun har skiftet hjem?

--Du må vente og se, om hun ender med at opnå den vægt og højde, der er normalt for racen.
Hvis hun er ret meget ældre end de 8 måneder, så vokser hun jo ikke mere. Og hun ER vel egentlig en smule i underkanten for en voksen hund, er hun ikke? Hendes størrelse passer bedst på en 8 måneders unghund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-11 15:57

Okay.. Så er hun bare en ganske lille men meget smuk pekingeser...

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 16:07

Birgitta:
Tror jeg forvirrer dig rigtig meget lige nu, den sorte pekingeser er nemlig ikke hende som er meget lille, den sorte har den rigtige str. :)
Min 3 pekingeser er fawn farvet og hun er en ekstremt lille pekingeser på 5 mdr. :)

Min hund er ikke småt spisende, hun æder alt det hun kan komme til, hendes appetit fejler ikke noget, hun er husets støvsuger :D

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-11 16:17

Citat
Thomes

Dato : 18-06-11 11:40

--------------------------------------------------------------------------------
Min mistanke var der med det samme da hun virkede alt for stor og rolig, men synes bare hun var så dejlig at jeg var nødt til at købe hende.
Jeg fandt hende på dba, det var hos en familie som ikke kunne have hende længere da hunden ikke kunne lade katten være, og da katten var der først så valgte de at sælge hunden.

Citat
Er jeg blevet snydt??
Fra : Thomes

Ja, det er du. Køb aldrig en hund, der er sat til salg i DBA. Og slet ikke en hund uden stamtavle. Så har du lært det.

Og sælg nu ikke dine hvalpe, fra din Pomeranian, som måske er drægtig via DBA

http://www.kandu.dk/spg156288.aspx

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-06-11 16:20

Det lyder meget rigtigt med 1½ til 2 år, det var egentlig også mit gæt, og jo om hun er et ½ år ældre eller yngre har ingen betydning, men jeg har det nu sådan at også jeg gerne vil vide hvad alder mine dyr har, selv mine slanger har jeg fødedata på, så det forstår jeg godt.

Men du kommer det nok aldrig nærmere, og jeg tror kendel damen har skudt ret præsist, så glæd dig over at du har en lille køn hund, som du jo også er glad ved, og lad alderen hvile.

Den eneste grund jeg måske kan få øje på for at "lyve" en hund yngre end den er, er prisen for en hvalp kan man få lidt mere for end en der måske er 5 mdr. gammel.

Jeg troede heller ikke man kunne rette på fødedata, men alt kan lade sig gøre "bare man lader være med at spørge". Nyd din lille hund.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 19-06-11 10:16

Ans:
Jeg er ligeglad med stamtavle på mine hunde, jeg har ikke en kennel, mine hunde er kæledyr. Jeg har da 2 med stamtavler men de kommer ikke på udstilling, da jeg ikke ønsker det.
Ja, jeg er blevet snydt med alderen, men jeg har fået en flot og dejlig hund, så jeg føler mig ikke snydt på den måde. Det er bare rart at kende min hunds alder. Havde jeg fået af vide hun var 1 år eller 2 så havde jeg stadig købt hende, for hun er en utrolig dejlig og kærlig hund, og jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg har købt hende.
Mine hvalpe vil blive sat til salg på hundegalleri, og jeg har en kæreste som går meget op i hundene, og hun kunne lige fortælle lidt om pl, så inden hvalpene bliver sat til salg så skal hver hvalp have en pl test. Mine hvalpe bliver heller ikke solgt til nogen som ikke kender/vil sætte sig ind i racen, så hvis der er en som vil købe men som ikke vil sætte sig ind i hvad det kræver at have en pomeranian, det er selvfølgelig noget jeg vil undersøge ved at spørge lidt ind til hvad de ved.
Jeg ved godt jeg ikke kan hel gardere mig og der altid kan være en der lyder til at have styr på det, men jeg vil gøre mit bedste for at hvalpene får det godt.

Klatterup:
Jeg elsker min hund, og selv om der nu er blevet kastet lys over at alderen ikke stemmer, så er hun stadig min lille guldklump :)
Min kæreste fortalte mig at ham fra kennelen hun besøgte, han ville købe min hund fordi hun var så flot, det blev jeg da lidt glad for at høre, men han fik nu ikke min guldklump :)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-11 16:37

Jeg ved godt, at den hund, du er i tvivl om alderen på, er den lyse. Men hvis hun er 5 mdr på det billede, hvor der også er en sort hund, så er den sorte hund vel din unge hvalp. Og så er den vel ikke mere end et par måneder på det billede...
--Og så er den lyse en ganske lille smuk voksen pekingeser, ikke?
Jeg er ikke forvirret..... --tror jeg nok...

HVIS jeg er, så lav en liste med navn, nuværende alder og farve på dine hunde ..... Så kan selv JEG forstå det... --måske.

Pl kan ikke testes på hvalpe... Så det er nok en god ide at få testet begge forældrene inden parring.