/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hvad betyder dette? Hvor er fælden
Fra : stone47
Vist : 1491 gange
300 point
Dato : 17-06-11 08:53

ATTENTION!!

Modtager en mail nedenfor der er en vedhæftet fil i word rtf format 3 k

Havde forøvrigt 10 der ville tilbyde et job uden at lave noget hvis de bare fik mit dankort.
Det er en farlig verden vi lever i.

*****************************************************************

You are advised to read the attachment carefully and get back with your details for proper verification and funds release.

Yours Sincerely,
Sergey Brin.
2011 Google corporation©

********************************************************************

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-06-11 09:05

- det er snavs, slet den. Fælden smækker når du åbner word-filen...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-06-11 09:34

Ud af maskinen med sådanne ting.
Der er virus m.m.
Jeg modtog i dag 2 stk mail fra et lotteri hvor der stod jeg havde vundet 995 Euro. Jeg skulle videre på den vedhæftet pdf fil. Nej så dum er man ikke.

SLET alle sådanne ting du modtager uden at tøve det mindste.

hawaii7

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 17-06-11 10:05

Hmm hvordan kan det være i modtager sådanne ting??? tilmeldt for meget forskellige steder?
personligt har jeg flere mails.

en hotmail jeg bruger til alt skrammel, herunder sider hvor jeg er medlem, feks kandu. til tider åbner jeg op og kigger hvad der sker, men ellers bruger jeg den ikke. Og her er ingen vigtige mails.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-06-11 11:25

Firmaer tjener penge på at sælge mailadresser. Så du kan risikere at du tilmelder dig 1 sted og lige pludselig får du mail fra 5 andre selskaber. Din mail er så blevet solgt til dem.

De store selskaber er flinke til IKKE at sælge mailadresser, men visse mindre selskaber gør.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-06-11 15:55

Opret en hotmail eller lignende og brug den adresse når Du skal kontakte visse steder een gang og så ikke gider høre mere fra dem.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 17-06-11 15:58

Det var da også bare for at få lidt diskution om dette. Selvfølgelig er min email for mange steder og nogle af dem har solgt den. Får et par job tilbud hver dag , der bare går ud på at jeg skal oplyse en bankkonto og bruges til at vaske sorte penge hvide. Eller måske måske tømme mit visakort.
Hvad laver rtf filen og hvad indeholder den ??
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-06-11 17:51

he he, jeg får ret jævnligt en mail, hvor de tilbyder at få forlænget min mandighed med et par inches.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-06-11 18:34

Jeg forstår slet ikke at du overhovet overvejer hvorvidt der er virus, når du modtager uopfordret post fra nogen du ikke kender. Kategori Smalltalk er måske passende

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-06-11 20:38

Man skal da lige læse overskriften - det får man da ikke virus af - derimod skal man IKKE åbne den vedhæftede fil!

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-06-11 08:50

Det er selvfølgelig fint, fjerner dem da også bare.
Men hvordan virker det og har man mulighed for at se hvad der er inden i.
Så jeg er jo bare teknisk nysgerrig.
hilsen steen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-11 10:26

Citat
Men hvordan virker det og har man mulighed for at se hvad der er inden i

Har man et program eller en computer hvor man kan køre virtuelt kan man åbne den.

Men da vedhænget er i .rtf (Rich text format) er chancerne få for at der kan følge virus med, bortset fra måske en .vbs (Visuel basic) som skrives i en tekst, .vbs hører til de virkelig lumre vira.
Teksten kan også indeholde links man ikke skal klikke på.

Jeg har nu ikke før set disse såkaldte phishingmails med et vedhæft, normalt skriver de hele teksten med links så man kan læse den direkte.

Accepteret svar
Fra : MatrixRevolution

Modtaget 300 point
Dato : 01-07-11 22:45

Hej,

Det er højst sandsyneligt en trojansk hest, men det kan også bare være spam.
Det er også set før med .jpg og .bmp filer, så jeg ville råde dig til bare at slette den.

På den anden side, hvis du har en effektiv firewall, burde den faktisk have informeret dig og sat den i karantæne.

Det en trojansk hest kan gøre, er at imens du åbner eller eksekvere filen, installere den en fil eller forhandler med dele af dit operativsystem i baggrunden uden du opdager det. Du kan så risikere at andre kan se hvad du skriver, hvis det f.eks. er en keylogger installeret eller at en "hacker" helt overtager din pc.

Her er et uddrag fra nettet jeg fandt(Kan være en smule forældet):

"En trojaner er et lille, et meget lille program »Back blænde 'Trojan Virus er i virkeligheden kun 124Kbytes størrelse. Den trojanske program består af tre dele, og man tager eksemplet med de mest avancerede og mest populære af alle de Trojan Horse programmer, Sub 7 (Alias Tilbage dør G) disse er nemlig; Server. exe, EditServer. exe og sub-syv. exe. Når afsenderen af den trojanske har kompromitteret hans eller hendes ofre system så sjovt virkelig kan begynde for "Hacker".

Så hvad kan vores venlige eller ondsindet hacker gøre for at vores computere, når han har misbrugt det? Alt, hvad han skide godt forgodtbefindende er den enkle ærlige sandheden. Bare for startere hackeren vil blive informeret, når hans offer logger på internettet. Han vil derefter åbne op for en af de tre ovennævnte filer, som er hans "Client". Client åbner for en meget informativ vindue mod hackere computer. Her har han en lang række muligheder åbne for ham, og ved et tryk på en museknap han kan enten bare 'åbne' og 'Luk' din CD / DVD-bakken eller han kan helt udslette alt fra din harddisk. Jeg tror det hele afhænger af, hvilken type humør han stod op i den morgen! . Thats hvordan delikat stilling du er i gang dit system er kompromitteret. "

Du kan også læse om det her:

http://www.webopedia.com/TERM/T/Trojan_horse.html

Summa summarum er at du bare skal slette den. Phising mail er som jeg har forstået det mere at de prøver at lokke ting ud folk, med falske domænenavne eller direkte henvendelse.

God Weekend

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 02-07-11 08:03

Tak for svaret MatrixRevolution. Ja det kunne være sjovt at sætte sig lidt ind i det. Læse vedhæftede fil jeg vil bare ikke risikere min PC for det. jeg har også fået nogle stykker på det sidste som netop min firewall fortæller at den har fjernet entrojansk hest. Jeg har fra min tid som arbejdstager en del kurser i netværk så jeg kan godt gennemskue teknikken. Idisse dage får jeg dagligt sa 10 tilbud om et job bare de må låne mit dankort ha ha. Det er nu da bare til at slette. Det er fordi jeg har tilmeldt mig adskillige forums, og ikke alle har holdt min mail addresse for sig selv.
hilsen Steen
http://stoneplace.dk