/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
BUDDING
Fra : frieda
Vist : 5580 gange
100 point
Dato : 16-06-11 16:00

Hej alle buddingeelskere

Min tyske mand kom hjem fra supermarkedet med buddingepulver!

Jeg meddelte, at det nægtede jeg at se i mit køkken, men nu bliver jeg jo så nødt til at lave en hjemmelavet.
Gør jeg gerne, men har svært ved at finde en "gammeldags" opskrift. Ikke noget med letmælk og sødemiddel her, ellers tak.

Skal det være, så lad det være; æg, fløde, sukker ...

Jeg har søgt på nettet, så, venligst, ingen link, men jeres/mors/svigermors/mormors opskrift på vaniljebudding og kakaobudding.

TAK

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-06-11 16:07

Her er gode opskrifter - også nogle uden pulver

http://www.budding.dk/opskrifter.htm

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-06-11 16:09

sorry, jeg læste ikke den sidste linie i spørgsmålet

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-06-11 16:15

Har set websiden .

Få og ret uinteressante opskrifter fra "buddingeelskere"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-11 17:02

Ehm.... underligt der er ikke nogen opskrifter på budding i min skolekogebog fra 60'erne, ej heller i mit store A-Z leksikon .... jeg har ikke selv en opskrift fra min mor der er gået i arv, for vi har aldrig fået det, men der er denne (fra nettet, så den har du måske også set?)

Chokoladebudding. (4 pers.)

5 blade husblas

150 g mørk chokolade

1 dl. kaffe

½ liter mælk

1 stang vanille

2 æggeblommer

3 spsk. sukker

2½ dl. piskefløde

Tilbehør:

Flødeskum

Læg husblasen i koldt vand i 5 min. Bræk chokoladen i mindre stykker og smelt den sammen med den flækkede vanillestang i mælk og kaffe i en gryde. Pisk æggeblommer og sukker godt sammen. Hæld den koghede chokoladeblanding i, mens der piskes. Hæld cremen tilbage i gryden og bring den i nærheden af kogepunktet, mens der piskes – cremen må ikke koge, så skiller den. Knug husblasen fri for vand og kom den i den varme chokoladeblanding, mens der piskes – den smelter med det samme. Lad cremen svale af til den bliver halvstiv. Pisk fløden til skum og vend den i den halvstivnede chokoladeblanding. Kom det hele i en serveringsskål og lad buddingen stivne på et koldt sted. Serveres med flødeskum.

Eller denne

Rombudding (4 portioner)

4 blade husblas
2 æggeblommer
2 spsk. sukker
½ dl rom
2 dl piskefløde
kirsebærsovs

Sæt husblasen i blød i koldt vand. Rør æggeblommer og sukker godt i en gryde og tilsæt rommen. Opvarm æggemassen under kraftig piskning, til den begynder at jævne. Tag gryden fra varmen, knug husblasen op og smelt den i æggemassen. Stil denne til afkøling. Pisk fløden og bland den i æggemassen. Hæld buddingen i en skål, som er skyllet med koldt vand, og vend den ud på et fad, når den skal serveres. Pynt evt. med lidt flødeskum. Kirsebærsovs serveres til.

Lyder den gammeldags nok??

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page3.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-11 19:44

Egentlig lidt pudsigt, vi (altså min mor, mormor og jeg selv) har altid været gode til desserter og kager, men hjemmelavet budding har jeg aldrig oplevet, det må jeg vist lige konfrontere min mor med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-06-11 20:52

Tørsleffs "den gule dessertbog" har mange opskrifter på budding.

Men de har faktisk også en del som er lavet på Eventyr buddinge pulver + en hel masse andet

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-06-11 21:00

Har jeg kiigget i Smuller; for lidt fløde

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-11 21:23

En god gammeldags mandelbudding der vil fryde enhver dessertelsker.

½ liter piskefløde
¼ liter mælk
4 æg
4 spsk melis
5 bl. husblas
1 vanillestang
75 g mandler
ca ½ dl sherry
jordbær eller lign. til sovs
Husblas lægges i koldt vand i 5 min. ¼ l mælk og ¼ l fløde koges med vanille. Æggeblommer piskes med melis og røres i den kogende mælk/fløde Husblasen vrides af og tilsættes. Der piskes godt rundt. Når cremen er kold tilsættes skum af 2 dl piskefløde, og afskallede hakkede mandler. Smages til med sherry eller lignende og hældes i en skål.

Serveres med frugtsovs.

Kilde: Jørgen Boe Mikkelsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-11 18:06

Jeg sitter her med min gode gamle "Nutidsmad og Husførelse" fra 1936.

Dengang var budding altså noget andet, end der er i dag..

Her er opskrifter på Mælkebuddinger: Risbudding, Majsflagebudding, Maizenabudding og Makaronibudding.

Det, der mest ligner det vi i dag forstår ved budding, må være Maizenabuddingen..

Ingredienser til Maizinabudding:
ca. 100g maizenagryn,
ca. 6 dl mælk
60 g sukker.
2 æg.
Salt-Krydderier-Rasp-Margarine.

Maizenabudding fremstilles efter Teknik X D

Teknik X D:
Gryn og Mælk koges til en Grød (Se Teknik IV)

Æggeblommer og Sukker røres godt, blandes med Grøden, der smages til med Salt, Sukker og Krydderier, og de stiftpiskede Hvider tilsættes. Dejgen fyldes i et ildfast Fad, smurt med Margarine, drysset med Rasp og bages i Ovn ca. 1/2 Time.
En Grødrest kan anvendes.

Kogning af Grød (Teknik IV):

Bedst er det at koge Mælkemad i en god, tyk Aluminiumsgryde, eller også bruges en emallieret Gryde, blot må Emallien være hel, og Gryden bør, før Mælken hældes i, skylles med Vand eller bedre smøres med lidt Margarine eller Palmin i Bunden; man mindsker derved Faren for at Mælken skal brænde på.
Mælken bringes i Kog. Grynene tilsættes under jævnlig Omrøring, indtil den begynder at koge. Så dæmpes Ilden, og "Kogningen" (se Teknik I) fortsættes under Laag under jævnlig Omrøring, til Grynene er møre. Mørning i Høkasse anbefaler man ikke mere, skønt detyte er besparende, fordi langvarig Opvarmning ved lavere Temperatur virker mere ødelæggende på Vitaminerne end kortvarig Opvarmning ved højere Temperatur. Mælkeskind, der består af koaguleret Æggehvidestof (Kasein), dannes fortrinsvis, når Mælken koges uden Laag. Kog derfor altid under Laag! Grøden svides lettere, når den koges af skummet Mælk end når den koges af Sødmælk, lettere naar den koges i emallieret Gryde end i Aluminiumsgryde; det hjælper, naar Bunden som omtalt, er smurt med Fedtstof. Svidningen skyldes Overhedning ved for stærk Varmetilførsel eller for sjælden Omrøring. Kog derfor ved lille Blus og eventuelt med Asbestplade under Gryden. Opdager man først at Grøden er brændt paa, når den skal anrettes, maa man absolut undgaa at røre til Bunden, når Saltet røres i; men skal Kogningen fortsættes, bør man for at forhindre yderligere Paabrænding straks hælde den over i en anden Gryde. Den svedne Smag kan dog ikke fjernes.
Saltning af Mælkemad. Mælkemad maa først saltes lige før Anretningen, da man ellers risikerer, at den skiller ad (Saltet udskiller Kasein) Inden Saltet tilsættes, maa man, hvis der skulle være dannet Skind, piske dette i Grøden; hvis Saltet falder på Skindet, vil det nemlig være vanskeligt at blande saaledes i grøden, at saltklumper undgaas.

Teknik I
Vandet bringes i Kog. Grynene drysses i under Piskning, og Grøden opvarmes, indtil den bobler livligt: Man siger da, at den koger, men Temperaturen når kun op til 96-98 C, medens Vandets Kogepunkt som bekendt er 100C. Saa sætytes Gryden over ganske svag Varme. Laag lægges paa Gryden, Skeen sættes i en Skaal med Vand, og Grøden "koges" under jævnlig Omrøring, til Grynene er møre. Kogetid: Se hver enkelt Ret. Grøden smages til med Salt og anrettes i et laagfad. Stødt Melis, pasteuriseret eller stassaniseret Sødmælk (se Side 23-26 og 37) og Smør eller Margarine gives til.
Da man får flest Kalorier pr. Øre i Byggryn, noget mindre i Havregryn og Boghvedegryn og færrest i Ris, må man til billig Kost oftere anvende Nr. 1 end Nr. 2 og 3.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Altså........ --Jeg kan egentlig godt forstå, hvorfor pulverbuddingen er opfundet...
Ooog... den smager da osse meget godt.....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-06-11 21:08

Citat
Altså........ --Jeg kan egentlig godt forstå, hvorfor pulverbuddingen er opfundet...
Ooog... den smager da osse meget godt.....

Det er da nok også derfor både min mor og min mormor har brugt buddingepulveret.

Med hjemmelavet karamelsuce til er det ik' så ringe endda.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-11 20:53

--Eller med rød frygtsovs.....
Jeg ooorrker bare ikke at skrive opskriften....

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 27-06-11 16:02

Tak for svaret pifo.