/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Finde køb i hver måned-lægge dem sammen
Fra : barrett
Vist : 444 gange
200 point
Dato : 16-06-11 10:13

Jeg vil gerne lave en formel der finder datoer i en bestemt måned og lægge køb på disse datoer sammen. Jeg har en kolonne med datoer og en kolonne med køb. Jeg vil gerne på et andet ark lave en formel der for hver af årets måneder finder de datoer på det førstnævnte ark hvor der er foretaget køb - og hvis der er foretaget flere køb, så få lagt tallene sammen.
Er der mogen der kan hjælpe mig
mvh Barrett

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 16-06-11 12:20

Hvis det er excel du har data i er det letteste at lave en makro.

følgende kode burde virke:

forudsætninger:
1) dine data står i sheet1
2) datoer i kolonne A på sheet1
3) der er ingen rækker uden dato
4) sheet2 har månednaven i række 1 og med januar som kolonne A

Dim total as long
Dim i as long
for m = 1 to 12
i = 1
total = 0
Do while sheet1.cells(i,"A") <> ""
If month(sheet1.cells(i,"A") = m then
total = total + Sheet1,ceells(i,"B")
end if
i = i + 1
loop
sheet2,cells(2,m) = total
next m

mvh
Peder

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-06-11 16:09

I kolonne A står dine datoer, og i kolonne B står dine beløb.

I kolonne C laver du denne formel (her i celle C2):

=ÅR(A2)*100+MÅNED(A2)

Herved kommer år og måned til at stå som et sekscifret tal, og alle datoer i juni 2011 vil give værdien 201106.

Du kan nu bruge denne formel til at lægge alle køb i en måned sammen (her juni 2011):

=SUM.HVIS(C2:C9999;201106;A2:A9999)

Simon

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 18-06-11 01:02

Hej Sion
Umiddelbart virker det du skriver helt perfekt (bortset fra du tilsidst i den sidste formel er kommet til at skrive: A2:A9999 istedet for B2:B9999.

Jeg glemte at skrive at det er Excel 2007.
Jeg drister mig lige til at spørge om jeg kan undgå at lave kolonne C-omregningen i Excel 2007.
hvis ikke så er pointene dine nu

Tusind tak
Barrett

Kommentar
Fra : sion

Dato : 20-06-11 13:26

Du har helt ret, der skal stå B2:B9999.

For at undgå mellemregningerne kan du bruge denne array-formel (det er en formel, der afsluttes med ctrl+shift+enter og får {} omkring sig), hvor det antages at din sekscifrede år+måned-kode står i G3:

=SUMPRODUKT(HVIS(ÅR($A$2:$A$9999)*100+MÅNED($A$2:$A$9999)=G3;1;0);$B$2:$B$9999)

Problemet med disse array-formler er kun, at de kan være svære at forstå, hvis man ikke er vant til at bruge Excel (og måske og svære selvom man ER vant til at bruge Excel.

Simon

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 24-06-11 10:26

Det kan også klares med
SUBTOTALER
i alm. Excel

mvh W.

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 26-06-11 00:53

Hej Simon
Det med G3 forstår jeg ikke - sorry

Baarrett

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 26-06-11 00:54

Hej winetaster
Jeg forstår overhovedet ikke det du skriver
Barrett

Kommentar
Fra : sion

Dato : 26-06-11 09:12

Den sekscifrede år+måned-kode er blot 201106, som jeg i mit svar fra den 16/6 havde skrevet ind i formlen. Nu står disse tal i G3, G4, G5 osv., så du kan kopiere formlen fra mit svar den 20/6 nedad og få en sum for hver måned.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 29-08-11 15:53

Hva' så, barrett?

Kunne du bruge svarene?

Simon