/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Recovery-DVD'er - er det min skyld?
Fra : MalteBN
Vist : 415 gange
55 point
Dato : 14-06-11 10:48

Okay.
Her er et kompliceret spørgsmål, der blander computerteknisk viden med jura og købelov. Læs derfor hele mit indlæg, før der svares. De fleste informationer har relevans:

Resumé:
Jeg købte denneher laptop i slutningen af marts.

Jeg ved, at man før eller siden vil få brug for sine Recovery-DVD'er, og derfor ville jeg afprøve de nybrændte DVD'er, for at blive fortrolig med proceduren på denne nye bærbar.
Efter processen kunne den ikke starte op, hvorefter jeg indleverede den i butikken. Ved opstart opførte den sig som om, at den vil lave endnu en recovery, men endte så ud i en blank skærm.
Altså helt blank uden valgmuligheder.

Det jeg er i tvivl om er: Kan fejlen pålægges mig. Er det ikke forsvarligt at behandle en nykøbt computer på beskrevne vis.
Her er et meget præcist referat af min handlingsrække efter at have pakket computeren ud:

1. Installation og opsætning af computeren i den rækkefølge, computeren beder om.

2. Computeren siger, at den er klar til brug og spørger, om jeg ønsker at brænde 6 recovery DVD'er. Jeg vælger på nuværende 'nej', da jeg ikke har modtaget de DVD-skiver, jeg har bestilt med posten.

3. Jeg afinstallerer den præinstallerede trial-version af virusprogrammet TrendMicro.

4. Jeg installerer virusprogrammet Avast Internet Security, som jeg i forevejen har en licens til.

5. Jeg installerer et nykøbt computerspil og spiller dette.

6. Jeg afinstallerer nogle små prøve programmer, og dette forsager tabet af en dll-fil, som mit virusprogram også bruger.

7. Jeg foretager en systemgendannelse til et tidligere tidspunkt gennem Windows eget systemgendannelsesprogram. Prøveprogrammerne og dll-filen er tilbage, og mit virusprogram fungerer fint igen.

8. Mine DVD'er ankommer.

9. Jeg brænder de 6 recovery DVD'er, og computeren fortæller: 'Succesfull'.

10. Jeg vil tjekke, om recovery DVD'erne virker og går i gang med at boote op fra DVD'erne.

11. Recovery-proceduren bliver færdiggjort med en afsluttende kommentar: 'recovery succesfull'.

12. Computeren starter op til nævnte grå skærm uden valgmuligheder, og skærmen forbliver sådan i mindst en halv time.

Ingen yderligere handlinger er foretaget.
Jeg har ikke brugt internettet til andre handlinger, end dem computeren bad mig om i opstartsfasen og til min steam-account for at spillet det nykøbte computerspil. Dette er naturligvis fordi, at jeg ville påvirke min computer minimalt, før jeg fik lavet mine recovery-DVD'er.

Er dette uforsvarlig procedure?

Der var lidt problemer med en dll-fil, men det fik jeg jo ordnet ved at gendanne systemet til et tidspunkt, hvor den eksisterede.
Herefter var min plan at vente med at slette prøveprogrammerne til efter brændingen af Recovery-DVD'erne, for så at hente dll-filen fra internettet.

Computeren fungerede tilsyneladende fint, før jeg foretog Recovery med DVD'erne. Den brugte godt nok over 2 minutter på at starte op (hver gang), hvilket jeg synes er længe for en nykøbt computer til 6999 kroner. Min over 2 år gamle bærbar, der kostede 2000 kroner starter hurtigere op - jeg har aldrig formateret den.

Men kan jeg beskyldes for at have foretaget nogle af handlingerne 1 til 12?
Kan så simple handlinger have haft indflydelse på Recovery-DVD'erne?
Har jeg foretaget mig noget, som jeg ikke må?
Er det min skyld, at min bærbar ikke vil starte op længere?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-06-11 10:52

Var du ikke tilfreds med svaret første gang?

Kandu.dk er et forum hvor hvem som helst kan give sin menming til kende, det er IKKE et ekspert panel der besvarer indkommende spørgsmål, du har fået en række bud på mulige svar, men hvis du vil have noget helt konkret, må du henvende dig til eksempelvis Forbrugerstyrelsens Hotline:

http://www.forbrugerstyrelsen.dk/Menu/hotline

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-11 10:56

Som bruger og ejer har du skylden.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-06-11 11:04

Måske burde man en anden gang bede sælgeren om
at hjælpe og teste recovery diskene for man betaler for maskinen.

Var den købt i en computer butik? Her får man ofte
en god service og hjælp med den slags problemer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-11 11:33

Citat
Var den købt i en computer butik? Her får man ofte
en god service og hjælp med den slags problemer.

Det koster penge nu om dage.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 11:48

Citat
Her er et kompliceret spørgsmål, der blander computerteknisk viden med jura og købelov.

Hvor er det komplicerede henne?
Citat
jeg indleverede den i butikken. Ved opstart opførte den sig som om, at den vil lave endnu en recovery, men endte så ud i en blank skærm.
Altså helt blank uden valgmuligheder.

Er det en ny pc, så er det en ommer.
Du har købt en vare der ikke virker efter hensigten

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 14-06-11 11:56

Kortoververden: NEJ. Mit første indlæg rummede flere spørgsmål. Jeg fik svar på det købelovsrelaterede, men ikke det computerrelaterede. Derfor første indlæg under emnetråd 'Jura' og dette indlæg under emnetråd 'MS Windows', da min bærbar var købt med operativsystem Windows 7.
Bare fordi du ikke er ekspert, betyder det ikke, at der ikke er andre herinde, med computerfaglig viden. Jeg ved godt, at jeg ikke kan bruge kandu.dk som et ekspertpanel, men derfor kan jeg stadig søge vejledning hos folk med større Windows- og computerviden, end jeg selv har. Der findes alligevel en del IT-kompetente folk i dagens Danmark.
Jeg er efterhånden velorienteret om købelov og forbrugerret, så jeg kan ikke se hvad jeg kan bruge Forbrugerstyrelsen til.
Jeg leder efter nogen med computerfaglig viden, som kan fortælle mig, om mine handlinger vil ødelægge enhver computer, eller om min computer kan have haft en hard- eller softwarerelateret fejl fra start. Den sprit nye bærbar brugte alligevel over 2 minutter på at starte op - hver gang, så noget kunne efter min vurdering godt have været galt med den.
Til en anden gang: læs emne og stof ordentligt og derefter venligst: lad være med at skrive, hvis ikke du har et kvalificeret svar. Der er nok en grund til, at jeg skriver igen.

serpyc: Computeren var købt i Expert. De forhandler godt nok en del teknik, men de er ikke selv eksperter, som de reklamerer med. Det forholder sig ofte sådan nu om dage, at man selv skal brænde Recovery-DVD'erne. Det er en meget simpel process, som fabrikanten har tillid til, ikke kan gå galt. Jeg mener selv, at jeg er dygtig nok til Windows og computere til at give fabrikanten ret. Det er meget simpelt, og jeg begriber ikke, hvad der er gået galt.

Jeg har en mistanke om, at der har været en software- eller hardwarefejl, men har aldrig stødt ind i dette problem før. Derfor søger jeg vejledning fra folk, der har prøvet noget lignende, eller som ved om mine handlinger 1-12 er forsvarlige eller ej.
Hvis min mistanke er sand, så er Teils kommentar falsk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-11 12:02

Din mistanke kan jo ikke bekræftes her.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-06-11 12:05

Dit spørgsmål indeholder en masse detaljer om ansvarspådragelse, derfor antog jeg at du stadig ikke var afklaret og foreslog derfor orbrugerstyrelsen, men jeg hopper ud af tråden inden du bliver vred.

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 14-06-11 12:12

nomore: Ja, det vil jeg jo også mene, men såfremt én af mine handlinger 1-12 kan beskrives som uforsvarlig, og jeg kan gives skylden for computerens dårlige opførsel, så er det ikke en ommer. Så vil jeg være selvforskyldt. Jeg mener ikke selv, af jeg har gjort noget uforsvarligt, men hvad vil en computertekniker eller -reparatør sige?

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 14-06-11 12:23

Teil: Min mistanke kan be- eller afkræftes, hvis nogen har erfaring med hvad nykøbte computere må udsættes for. Hvis jeg gerne må køre handlingsrække 1-12 på alle andre nykøbte computere, så bliver min mistanke bekræftet. Hvis ikke, så bliver den afkræftet.

Om det så er let at finde folk, der har erfaring med eller viden om, hvad man må gøre ved sin nykøbte bærbare ASUS til 6999 kroner, er en anden sag.
Jeg har en idé og et håb om, at landet bugner med IT-kloge, der er parate til at svare på ens spørgsmål.

Kortoververden: Jeg bliver ikke vred. Jeg prøver at skrive så kort som muligt, og det giver en kold ordlyd. Det beklager jeg. Jeg tror desværre kun, at computerkyndige kan hjælpe med et kvalificeret svar. Du skal være hjertens velkommen til at blive, hvis du har nogle gode input.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-06-11 13:23

Virker som om et eller andet er gået galt under recovery, huskede du f.eks at márker du vil
sætte den tilbage til fabriks indstilinger ? og slette alle data, hvis du kun har valgt delvis (heholder dine dokumenter mv) kan denne fejl opstå.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-11 14:23

Hvis du har fulgt proceduren, da du lavede recovery DVD'erne - så bør du også kunne lave en recovery.
Men det er meget vigtigt at følge vejledningen nøje.

Du burde kunne prøve at starte op igen med en recovery.

Citat
Jeg har en idé og et håb om, at landet bugner med IT-kloge, der er parate til at svare på ens spørgsmål.
Dem er der også mange af, men ikke alle er lige skrappe til, at forstå de forskellige computerspørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-06-11 16:17

Citat
Recovery-DVD'er - er det min skyld?

Hvis skyld skulle det ellers være - du har jo selv lavet dem.....

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 16-06-11 00:42

refi: I princippet har jeg ikke selv lavet Recovery-DVD'erne. Computeren beder faktisk en hjælpe den selv med at lave dem. Før i tiden fulgte de med fra producenten af, men nu til dags vil producenten selv have, at man skal lave dem.
Når jeg så har fulgt alle procedurer, så kan jeg ikke se, hvor min fejl er henne.

Ezvind: Man har ikke rigtigt nogle valgmuligheder, udover at skifte DVD'erne, når computeren beder om det, så proceduren er stort set umulig at lave forkert.
Jeg kunne godt starte op med en recovery mere, hvilket jeg også har prøvet, men bare ikke fået tilføjet til min handlingsliste. Resultatet er det samme - grå skærm uden valgmuligheder...

dk: Da jeg brlndte DVD'erne, havde jeg ingen valgmuligheder for at konfigurere noget. Det var bare at trykke start og så at sætte nye DVD'er i, når computeren bad om det.
Da jeg bootede op fra DVD'erne for at teste recoveryen, så mener jeg kun, at jeg havde én valgmulighed, nemlig tilbage til fabriksinstillingerne. Ellers er jeg ret sikker på, at det er det, jeg har valgt, for det er i hvert fald altid den idé, jeg har haft om recovery-DVD'er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-11 06:57

Komputeren SLETTER ikke selv partitionen på harddisken hvorfra du brændte dem.....

Så med mindre du SELV har slettet dem - ligger de der stadig - såååååå

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 16-06-11 12:04

refi: Nej, det har du ret i, men der er ingen der siger, at dette var i orden, da jeg købte apparatet.
Jeg har ikke foretaget andre handlinger end de beskrevne, og jeg kan ikke forstå, hvis disse handlinger skulle ændre på Recovery-imaget.
Hvis der har været en hardwarefejl eller en slem softwarefejl i Computeren, så kan du dog ikke regne med, hvordan den opfører sig. Da vil jeg godt tro på, at den kan finde på at opføre sig, som den gør.
Jeg købte engang en Computer, hvor der var en, der havde haft en magnet for tæt på bundkortet, mens den blev samlet - det sagde vedkommende nemlig selv efter han undersøgte den. Den opførte sig helt forskelligt hver gang man prøvede at starte den op.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-11 13:37

Citat
men der er ingen der siger, at dette var i orden, da jeg købte apparatet.

Selvfølgelig var det iorden, eller kunne du jo slet ikke have startet maskinen fra NY

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 23-06-11 23:09

refi: Nej, refi, nej...
Ved du overhovedet noget om computere?
Hvis ikke: Hvorfor blander du dig så?
Jeg har lige fået computeren tilbage, og reparatøren mener ikke, at jeg kan drages til ansvar for noget.

Man kan i mange tilfælde godt starte en computer, selvom noget hardware er disfunktionelt. I nogle tilfælde vil computeren også agere normal, så du faktisk ikke umiddelbart kan se, at der er en fejl.

Ved reparationen har de skiftet en del hardware ud:
2 stk 2GB ddr3-ram, 1 stk harddisk og 1 stk bundkort. Selv DVD-drevet, skærmen og et eller andet kabel er blevet skiftet.
Noget tyder på, at computeren har været udsat for noget groft, før jeg fik den.
For mig at se fungerede computeren normalt, bortset fra en lang opstartstid. Opstartstiden lagde jeg dog først sent mærke til, da jeg i forvejen var vant til en gammel og langsom bærbar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-11 07:44

Citat
Jeg har lige fået computeren tilbage, og reparatøren mener ikke, at jeg kan drages til ansvar for noget.

Hvad er så problemet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-11 15:03

Citat
Ved reparationen har de skiftet en del hardware ud:
2 stk 2GB ddr3-ram, 1 stk harddisk og 1 stk bundkort. Selv DVD-drevet, skærmen og et eller andet kabel er blevet skiftet.

= ny pc

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 24-06-11 19:19

refi: Nu er der ingen problemer udover dårlig kundeservice, men det er der jo ingen love, der beskytter imod. Problemet fremgår i min introduktion, hvor jeg prøvede at komme på forkant med den mistanke, som imbecile sælgere havde til mig, og som du åbenbart også antyder. For at skære det ud i pap: Problemet var, at jeg ikke vidste, om min handlingsrække 1-13 kunne have forsaget computerfejlen.
Fejlen har været svær at gennemskue, og det søgte jeg hjælp til.
Jeg var nervøs for, at fejlen kunne pålægges mig, fordi jeg ikke brændte recovery-diskene med det samme. Dog kunne jeg ikke forstå, hvis de handlinger jeg foretog, kunne have haft indflydelse på recovery-imaget. Derfor håbede jeg på at få af- eller bekræftelse, i hvorvidt mine handlinger skulle have haft indflydele på recovery-imaget.
Nu kan jeg ikke lade være med at være flabet, men hvis ikke du kan se problemerne, så er du på grænsen til tungnem.

Teil: Ja! Det har nok næsten været dyrere i arbejdstimer og nye dele, end det ville være at give mig en ny. Derfor: Imbecile sælgere!