/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
B den seriøse Træskomanden og Kromanden
Fra : svendgiversen
Vist : 3042 gange
220 point
Dato : 13-06-11 09:40

Som nævnt i mit første spørgsmål i går
tror nogen fra træskomandens familie i Skals, at de er i familie med min kro slægt?

Her er først den ældste træskomand jeg har fundet:

Viborg, Rinds, Skals, Skals Mark, Huus, 85, FT-1880
Niels Kristian Thomsen 53 Gift Husfader, Husmand Gislum sogn, Aalborg amt
Dorthea Jørgensen 51 Gift hans Hustru Skals
Karen Marie Nielsen 26 Ugift Børn Skals
Jens Peter Nielsen 9 Ugift Børn Skals
Dortea Marie Nielsen 3 Ugift Pleiebarn Skals

Hvor mon kom Niels Kristian Thomsen fra og var han allerede træskomand der??

Og så min kro familie:

Peder Andersen Giversen
Christening: About 02 DEC 1753 Skals, Viborg, Denmark
Father: Anders Jensen Cognomine Giversen
Mother: Birgithe Pedersdatter Worre
Marriages: Spouse: Bodile Jensdatter Family Marriage: About 1780 , , Denmark

Navnet Vorre skulle gå igen i træsko familien, et bevis på at vi er beslægtede?
men det har jeg ikke fundet. Hvem kan forbinde de to familier??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-11 10:10

Linket til min kro familie er jo meget ældre end det til træskomanden,
så jeg gengiver lige Peder med kone og børn:

Viborg, Rinds, Skals, Skals by, , 36, FT 1801:
Peder Andersen 48 gift mand husmand med jord
Bodil Jacobsdatter 47 gift hans kone
Jacob Pedersen 3 ugift søn
Anne Pedersdatter 11 ugift datter
Maren Pedersdatter 8 ugift datter

Anne, Ane, er min tip tip oldemor,
hendes familie har jeg registreret, og her er der ingen træskomænd...

Kommentar
Fra : Ærteland

Dato : 13-06-11 13:27

Worre/Vorre er et stednavn i Skødstrup.

Har du styr på om Birgithe Pedersdatter Worres slægt har haft noget tilknytning til Vorre. Det er set før, at man dengang tog stednavne som efternavne, eller personerne blev kaldt med stednavn. Det samme kan være tilfældet med træskomanden. Der behøver ikke være mere i det, end de kommer fra samme egn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-11 13:42

Det er mere sandsynligt at Vorre er nabobyen, i dag Vorde?

Vorde kirke ligger meget højt og kan ses fra Skals.

Men rigtigt mange blev kaldt med navn efter hvor de kom fra,
derfor så mange, ikke Vorde, men på Jysk Vorre, i Skals...

Kommentar
Fra : Ærteland

Dato : 13-06-11 14:17

Jeg er ikke stærk i jyske stednavne og kendte kun Vorre.

Med Vorde som nabosogn opfatter jeg navnene Vorre opstået som en måde, hvor præsten og andre kunne adskille f.eks en Peder fra en anden Peder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-11 14:34

Nej, Peder fra Peter, ellers tror jeg ikke?
Var der flere Peder fandt man et ekstra kalde navn, eksempelvis: Bette Per eller Peder Vorre...

Iøvrigt er Vorde kendt for en af landets ældste Birke ting,
en af mine måske forfædre var Birke dommer der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-11 17:45

Vi har nu fået nye oplysninger om den måske ældste træsko mand,
fra min borddame gift med den yngste træsko mand jeg kender i Skals:

Niels Chr. Thomsen - her er hvad jeg ved om ham:
Han er født 14-7-1826 i Nyrup, Gislum ved Års. Moderen er Karen Marie Nielsdatter, -væve-og sypige - død i 1840 38 år . (opslag 101) Samme år som Niels Chr. blev konfirmeret.
Faderen er Thomas Thøgersen - karl på Lynderupgård - senere fæstegård i Rind og bliver gift 4-10-1839 med Ane Christensdatter .
Han er født 29-1-1792 (opslag 132) i Lynderup og død 27-10-1872 i Rind (opslag 143 i Låstrup)

Det hjælper jo ikke på spørgsmålet om vi fra kroen i Skals var i familie med træsko folket,
men hvor har han mon lært at lave træsko, førende i Skals gennem generationer. Måske i Nyrup??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-11 22:01

Ud fra disse to folketællinger har han nok ikke lært et lave træsko i Nyrup:

Aalborg, Gislum, Gislum, Nyrup Bye, Hus, 33, FT 1840,
Karen Marie Nielsdatter 38 ugift Væverpige
Niels Christian Thomasen 14 ugift Hendes søn

Aalborg, Gislum, Gislum, Nyrup Bye, Hus, 25, FT 1834,
Karen Marie Nielsdatter 31 ugift Væver og beboer et jordløs hus
Niels Kristian Thomasen 8 ugift Hendes søn
Maren Katrine Nielsdatter 3 ugift Hendes datter

Hans mor dør i 1840, mon han så kommer i træsko lære? Hvor??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-11 10:13

Min borddame, slægtforsker, indgift i træsko familien, har mere styr på denne familie,
end jeg troede:

"hej, - om Niels Chr. Thomsen: i 1841 flytter han til Skals Sogn. Opført i 1845 i FT som tjenende på Højgaard hos Peder Jensen."

Han er da 15 år og må have lært træsko håndværket på Skals Mark, ikke i Gislum,
dette er så svaret på første del af mit spørgsmål:
>Hvor mon kom Niels Kristian Thomsen fra og var han allerede træskomand der??

Tilbage er hvorfor vi fra kroen og træsko mændene fra Skals Mark er beslægtede?

Og så kunne det da være fint hvis vi kunne finde oprindelsen til træskohåndværket på Højgaard??
Træskomændene der var så dygtige og ansete, at den sidste blev valgt til sognefoged...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 17-06-11 15:27

Hej grand-grandonkel... Netop Peder Jørgensen fra Vorre pr Skødstrup er eneste kendte kandidat (familysearch pegede i den retning) til Peder Jørgensen Worre af Schaltz. Han var angiveligt gift 3 gange og de to gange er han af Schaltz og en gang af Skødstrup(?) og hans fødeår varierer en smule ved vielserne og begravelsen... Men på den anden side er de ældste kirkebøger fra Skals og Vorde vist brændt... Og det begrænser jo kandidaterne for meget...

På den anden side beræfter studiet af Bølle-Giversen'erne jo at flytninger over herreds- og sognegrænserne forekom - især når godsejeren flyttede en dygtig eller uønsket fæster...

Forresten, der var en Søren Thomasen [Giversen] ca 1739 - efter 1801

Thomas Andersen Giversøn var vist sammen Peder Andersen Giversøn brødre til Jens Andersen Giversøn d.æ.

Vi har en datter Birthe Sørensen [Thomsen] ca. 1793-18??... Så en Niels Kristian Thomsen (nevø? søn af Thomas Thomsen?) 1833 - efter 1880 er ikke helt utænkelig...

Så mangler vi blot at hige og søge i ældgamle bøger...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 17-06-11 16:05

Peder Jensen Giversøn til Højgård... Min Tip-tip-oldefar... Så må han have kendt VeteranJens, min Tip-oldefar...

Tja... Hvis han som uægte barn kom ud at tjene hos faderens familie, så hænger det da sammen... Hvem var udlagt barnefader? Der skulle vel ikke være en Thomas Sørensen?

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 17-06-11 16:23

Ålborg a, Gislum h, Gislum s 1813-1834 Opslag 43-5.

Vi mangler et fornavn, og Præsten har som sædvanlig en frøjtli' skrææft - der står noget under anmærkninger om uægte barn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-11 09:48

Tak fætter, eller når du siger grandonkel, så grand grand nevø; er der noget der hedder sådan?

Du er vist tæt på med Peder Jørgensen fra Vorre?

Min borddame har en Jørgen Jensen Vorre, vist indgift i vor Giversen familie??
Anders Giversen, nok den yngre kromand med tilnavn Lund, skulle være forlover ved dette bryllup??

hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-06-11 10:20

Fætter eller nevø, måske ud fra fædrene?

Mine er:
far Laurits født 1899
farfar Niels født 1865
oldefar Anders født 1823
tip Ane født 1790, måske søster til træskomandens stammoder Maren??
og den ældste krosøn tip tip Peder født 1753, bror til din x tip Jens født 1769...

Da Jens er yngre end Peder og du er yngre end jeg, sandsynligt at Jens kun er din tip???

Men vi var lidt længe om det i min gren så jeg gætter på at Jens også er din tiptip, tilsvarende
hvis min bros skolekammerat træskomandens Ove nedstammer fra Maren Pedersdatter,
så er Maren hans tip tip oldemor, mens Ane kun er min tip oldemor.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 22-06-11 18:35

Jens Andersen cogn. Giversøn d.y. er min 3xtip-oldefar. Dermed er du og min far 16.delsfætre mens din nevø Anders og jeg er 32-delsfætre. Den korrekte betegnelse er nok, at du og jeg er 16.dels-grandfætre, hvis men kan tale om nogle sådanne, da Peder Andersen cogn. Giversøn d.y. og Peder Jensen cogn. Giversøn var grandfætre... Men 2xgrand for mange led ude og onkel for en generation bagud giver lidt mere mening - derfor grand-grandonkel... eller skal vi opfinde betegnelsen "tip-grandonkel"...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-11 12:28

Godt Daniel, altså rigtigt med grand-grandonkel,

men vi mangler stadig beviset på at vi er beslægtede med træskomændene,
der har bået på Højgaard, Skals Mark, i flere generationer...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 23-06-11 13:06

Nej... Vi har lavet en arbejdstese

Vi har angiveligt tre brødre:
Peder Andersen Giversøn d.æ., Jens Andersen Giversøn d.æ. og Thomas Andersen Giversøn

Næste generation:
Fætrene Anders Jensen Giversøn og Søren Thomasen [Giversen] ca 1739 - efter 1801

Tredje generation:
Halvfætter Jens Andersen d.y. og halvkusine Birthe Sørensen [Thomsen] ca. 1793-18?? og hendes hypotetiske broder Thomas sørensen Thomsen

Fjerde generation:
Kvartfætter Peder Jensen Giversen Højgård og formodet kvartfætter Niels Kristian Thomsen 1833 - efter 1880...

En anden vej kunne være Peder Jørgensen Worres søn Jens Pedersen Worre (1733-)
Hvis barnebarnet hedder Jørgen, har du Jørgen Jensen Worre, som du nævnte...

Men... Lidt hygge med bøgerne skal du også selv have...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-11 13:27

Jeg tror grand grand nevø, at du er lidt galt på den på flere led:

>tre brødre:
Peder Andersen Giversøn d.æ., Jens Andersen Giversøn d.æ. og Thomas Andersen Giversøn

Mig bekendt er krosønnerne min Peder, Anders (Lund) og din Jens?

>Fætrene Anders Jensen Giversøn og Søren Thomasen [Giversen] ca 1739 - efter 1801

Jeg nedstammer fra Peders datter Ane, altså kun Giversen på spinnesiden...

Og træskomændene stammer vidst fra Ane s søster Maren gift med Jørgen Jensen Vorre??

Det er det vi søger bekræftet...

Accepteret svar
Fra : gywerd

Modtaget 220 point
Dato : 23-06-11 14:47

De tre angivelige brødre er to generationer før krosønnerne (oprindelig Niels G. Nielsens tese)... Anden generation er så KroAnders... Tredje generation er krosønnerne osv...

Men det vil sige din hypotese går på en forbindelse i din Peder-linje, og ikke min Jens-linje... Det udelukker dog ikke, at Jørgen Jensen Worre er barnebarn af Peder Jørgensen Worre, og dermed en nevø til Bir(gi)the/Berred Pedersdatter Worre & KroAnders...

De var jo så indgifte på skals-egnen... Jf. en variant af den Bette Sme' i Støttrups historie om Bjergmandens datter (nedskreven ca. 1883) ville alle gerne i familie med elverpigen fra Wathøw, hvorfor Skalsingerne var et hoved højere end dem fra nabosognene - og ja vi Giversen'er er jo rimeligt høje...

http://www.google.com/search?hl=da&tbo=p&tbm=bks&q=Vathus+h%C3%B8j+skals
(første resultat - desværre ikke online længere)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-07-11 10:46

Tak for svaret gywerd.