/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Cykelreparation
Fra : tha1973
Vist : 2091 gange
40 point
Dato : 11-06-11 18:03

Min gamle cykel kan ikke holde lufr i fordækket og håndbremserne skal justeres. Det er ikke noget jeg selv kan og gider rode med.
Hvad kan sådan noget koste at få ordnet hos en cykelsmed?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-11 18:05

800 Kr.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-06-11 18:46

En lapning eller udskiftning af slange koster vel omkring 100 kr. justering af bremserne koster vel i nærheden af det samme.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 11-06-11 18:59

ok, det er da overkommeligt, og så bliver det jo gjort korrekt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-06-11 20:50

Husk at der skal betales MILJØ afgift på dit GAMLE - affald
så regn gerne med et par hundrede mere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-11 22:16

Det er nogle år siden jeg betalte 100 kr. for en lapning hos cykelhandleren.

Med 2 børn, der også cykler, kan det hurtigt løbe op, så jeg begyndte at gøre det selv.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 11-06-11 22:27

jeg ved ikke om jeg kan sådan noget selv. Men spørgsmålet er om det kan svare sig. Der skal jo så købes lappegrej og værktøj.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-11 22:35

Du kan tro det kan betale sig. :)

Lapper og solution (lim) koster ikke mange kroner og det er begrænset hvad du skal bruge af værktøj.

Hvis man er alene, så er 100 kr. jo ikke alverden, medmindre det er tit, at cyklen skal lappes, men har man også et par børn, så kan det hurtigt løbe op.
Derfor begyndte jeg at tænke, hvordan var det nu min storebror gjorde når han lappede cykel, hmmmm.
Så fandt jeg en æske lappegrej frem, som jeg havde liggende, den var købt i Kvickly og indeholdt faktisk en udmærket vejledning.
Og så fandt jeg et par dækkejern i min mors gemmer, dem fik jeg lige tiltusket mig, hun skal jo li'som ikke selv bruge dem. ;)

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 11-06-11 23:17

Jo for dag tror jeg da godt det kan betale sig. Men jeg skal købe to dækjern, lappegrej og svensknøgle hvis hjulet skal af for at skifte slange. Tror ikke engang jeg kan finde ud af at købe den rigtige størrelse slange. Jeg ved ikke hvad størrelse hjulene er og heller ej dækkenes tykkelse.
Men det kunne da være sjovt selv at kunne reparerer den.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-11 23:24

For at lappe cyklen behøver du hverken svensknøgle eller ny slange.

Hvis det er forhjulet plejer jeg at tage slangen helt af, men på baghjulet løsner jeg slangen og lapper den mens den stadig sidder ind om de der forskellige "stænger" der sidder fast på cyklen.

Så det er ikke strengt nødvendigt, at tage slangen helt af.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-11 23:26
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-11 23:34
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-06-11 23:46

Bremsen kan justeres på et par minutter, det er lidt mere tricky hvis justereskruen ikke kan komme længere ud idet så skal selve kablet flyttes en anelse der hvor det sidder fast.
Er det canteliverbremser kan de også finde på at hænge til den ene side, hvilket vil sige at bolten der holder hele bremseværket skal løsnes og bremsen drejes få millimeter.

Men-men, smøring af både bremselejet og kablet gør også underværker, hertil bruger jeg den samme spray som til kæden, og det er ikke husmordåsen WD-40, men et produkt som nedenstående, denne bliver ikke klistret og dermed en skidtmagnet.
http://shop.cykelkongen.dk/product.asp?product=284

Men i mangel af tekniske færdigheder og tålmodighed (ingen kritik) kunne Du også spørge cykelsmeden om en større overhaling, jeg har set dem reklamere med at gøre cykler forårsklare, hvilket nødvendigvis ikke behøver at indebære at de skifter både hjul og stel ud for at tjene penge.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 12-06-11 00:05

det er ikke så svært at lappe din slange som du tror.

1. skrue forhjulet af, dette kan man gøre med hænderne.
2. tag 2 stykker flade skruetrækkere hvis ikke du har dækjern, løft først dækket med den ene skruetrækker, (pas på ikke at beskadeige slangen) og løft derefter dækket ca. 7 til 8 cm længere fremme, når dækket er løsnet vha. skruetrækker eller dækjern kan du løsne resten med håndkræft.

tag først ventilen enden ud og derefter resten af slangen ud af dækket,

fyld vand i en balje. pump dækket og før slangen rundt i baljen, der hvor der kommer bobler op er der et hul.

marker det sted med en tus, find limet frem fra lappe sættet.

lim det stykke du har markeret. lad det tørre i 15 - 20 min, sæt lappen på, håld den presset inde vha håndkræft i 2min og lad den så tørre i 15min.

tag luften ud af slangen, monterer ventil enden på først også resten af slangen. pres dækkanten ind i hjulet igen.

montere hjulet på igen. pump luft i.

og du er klar til at køre.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 12-06-11 00:07

ved godt der er stavefejl, men det er fordi klokken er 00:10

mvh cimbombom.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 12-06-11 00:11

Hvis jeg nu skal skifte slange, hvordan finder jeg så ud af hvilken størrelse og tykkelse jeg skal købe?

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 12-06-11 00:20

mht. bremser skal jeg først lige have fat i den rigtige umbraconøgle. Bagbremsen virker men sidder ikke centreret. hænger til den side trækket kommer fra.
Jeg har købt noget wd40 og sprayet alle steder undtagen kablerne. Men det vil jeg prøve.
De indvendige gear ved jeg ikke hvordan jeg smøre. Men skal også lige have cyklen op og kører først. Måske fejler de intet.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-06-11 00:20

Citat
størrelse og tykkelse jeg skal købe?

står på både dæk og slange

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-06-11 00:23

Med alt det værktøj du muligvis? køber/ mangler
tror jeg det er billigere med en lokal cykel-pusher
han VILLE helt sikkert forbarme sig over dig__ og gøre det gratis?
MEN print lige denne side ud og vis ham DET....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-06-11 00:25

Og husk, skal han LAPPE dyret, så skal han have endnu flere penge?
hvis han ikke gar udluftning

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-06-11 01:53
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-06-11 07:17

Citat
De indvendige gear ved jeg ikke hvordan jeg smøre

Dem skal Du ikke bekymre Dig om, det samme gælder krank, forhjulsleje og styrleje.

På tipoldefars tid sad der faktisk smørenipler disse steder så der kunne presses konsistensfedt ind.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-06-11 10:40

Se hvordan du lapper en cykel: http://www.youtube.com/watch?v=MXHb1lfWd5g

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 12-06-11 10:45

på dækkene står der

bagdæk: 37-622 (28x15/8 x 1 3/8) c-1316-7 made in china

fordæk: 700x38C og 40x622 c-1103-6 made in taiwan

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-06-11 20:45

Ny slange og nyt dæk 250,- (næstbedste kvalitet) justering af gear 50,- i københavn i indvandrercykelsmed med dag til dag service...lapning 50,-

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 12-06-11 23:21

Det kan godt betale sig at lappe en cykel. Den service, du har brug for, kan klares på under en time. Hvis du har betalt skat af dine penge, og cykelsmeden kræver et par hundrede, så er der alligevel tale om en timeløn til dig på mellem 400 og 1000 kroner i timen alt efter, hvor hurtigt du klarer opgaven.
Med lidt rutine - og den får du allerede efter 1. eller 2. lapning, kan du let ordne jobbet på en halv time.
Hvis man tror på, at penge sparet er penge tjent, så er der mange penge at hente - også selvom du først skal købe en smule værktøj.
Din cykel skal jo nok punktere igen på et eller andet tidspunkt, så hvorfor ikke lære det før som siden?
Selvom din første lapning måske ikke går særlig hurtigt eller særlig godt, så fat mod. Øvelse gør mester, og det ER meget lettere, end det lyder.

Når du allerede er i gang med at pille dækket af hjulet, så kan jeg anbefale at købe et specielt dæk-indlæg, som giver ekstra beskyttelse mod fremtidig punktering. Det er i bund og grund bare en strimmel plastik, som lægges inden i dækket, og som er sværere at penetrere, end de fleste dæk. Indlæggene koster under 100 kroner for begge hjul.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 16-06-11 10:16

Nå, det lykkedes sørme at lappe dækket selvom det tog lidt tid. Hullet var svært at finde. Det var en lille sprække i gummiet. Dem var der flere af på slangen, men uden der var hul på dem. De ser ud til at holde luft. Men den er godt nok ikke nem at pumpe helt hård. Så jeg er lidt i tvivl om den er pumpet nok.
Bremserne var også nemme at justerer da jeg fandt ud af hvad de skruer på sidderne af bremsearmene.
Det viser sig at koste 80 kr. hos den lokale cykelsmed at få lappet cyklen. Det tror jeg at jeg gør når slangen skal skiftes.

Jeg har iøvrigt forsøgt også at tørre alt skidt af omkring gearet, men det knaser stadig lidt. Er det noget der er nødvendigt at rense og smøre eller er det et lukket system?

Kommentar
Fra : MalteBN

Dato : 16-06-11 11:55

Det kommer helt an på hvilken slags gearskifte der er tale om. Hvis der er skruer, du kan løsne, så vil jeg jeg tro, du kan skille dem ad, og kigge efter mere snavs. Men du skal nok ikke være for voldsom med det.
Prøv evt. at blæse ind i alle sprækker og åbninger med en kompressor, hvis du kan skaffe dig adgang til sådan en.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 16-06-11 12:42

Det er indvendige gear skiftes fra håndgrebet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-11 15:17

Super, at du fik lappet cyklen.
Min egen cykel er en alm. billig en med 3 gear, jeg har selv skiftet slange både for og bag, men jeg kom til kort med min mors, hvor der var en lukket kædeskærm, så den fik cykelsmeden lov at ordne. ;)