/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dahlia eller georginer
Fra : NannaFlip
Vist : 795 gange
100 point
Dato : 11-06-11 14:49

Hej !
er der overhovet nogen forskel på dahllia og georginer ? tak

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 11-06-11 14:56

Citat
er der overhovet nogen forskel på dahllia og georginer ? tak

Ja, navnet!

Citat
Georginer eller Dahlia
I mellemtiden har de skiftet navn til det irriterende »Dahlia«, der ærlig talt lyder mere som navnet på et trusseindlæg end som den sjofle overdådighed blomsterne er. De er opkaldt efter en af Linnés elever, Andreas Dahl, som altså har ret til navnet, fordi det kom før de russere, der mente, at planten skulle opkaldes efter en berømt russisk planteforædler prof. Georgi. Planten hedder stadig Georgine i hele Østeuropa
http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/624.html

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-11 16:21

What¨s in a name, ar rose by any other name would smell as sweet, Shakespeare!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-11 18:25

Nej, bortset fra stavemåde og udtale.
vh
pbp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-11 19:06

Det ene ord er Dansk, det andet er ordet Latin. Så ingen forskel.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-11 12:36

Det latinske navn er Dahlia og det danske navn er georgine men her i Danmark bruges begge navne flittigt.

http://www.planteskole-ringen.dk/dahlia-eller-georgine/

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-06-11 20:31

Hvis du snakker med dine planter - som visse gør - bør du du tillægge dig en lettere affekteret omgangstone med Dahlia og gerne krydre ordforbruget med lidt fremmedord. Derimod Geoginer tåler flade Aér samt udtrykt Nørrebro dialekt, men stritter i alle retninger hvis du er dis og bruger sætninger som "Cherche a arroser les plantes aimant" altså: Skal du ha en sjat vand eller hva din lille grønknold?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-06-11 20:47

"Cherche a arroser les plantes aimant"

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 14-06-11 20:19

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-06-11 21:41

var så lidt