/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor bliver olien af??
Fra : syllemus
Vist : 3620 gange
100 point
Dato : 11-06-11 10:44

Hej

Jeg fyldte olie i plæneklipperen igår. Imens jeg slog græs, kommer der røg ud af maskinen,
havde kørt i ca 2 timer. Har undersøgt maskinen for olie idag, og der er intet i.
Hvad er årsagen? Det er en 3 år gammel plæneklipper.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-11 10:54

Citat
Imens jeg slog græs, kommer der røg ud af maskinen, havde kørt i ca 2 timer.

Den er åbenbart så slidt at den bruger det! du skriver jo at der kom røg ud af den...

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 10:54

Olien er selvfølgelig brændt af, og det er årsagen til røgen.
Men hvad er årsagen til det?

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 10:55

dvs motoren er ødelagt. Den er kun 3 år gammel, og er kun brugt 2 timer om ugen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-11 11:08

Citat
Men hvad er årsagen til det?

Slidt stempel/stempelringe, den har måske kørt med for lidt olie..

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-06-11 12:31

Det er nok som Klaudi siger stempel/stempelringe som er slidte....Men har du fyldt den rigtige olie på motoren???
Det er ikke godt nok at købe den der discount olie 5liter for 30 kr ( exempel) du er nødt til at bruge rigtig olie .
Prøv at gå til forhandler og fortæl ham/hende om dit problem -måske er de villige til at hjælpe dig siden den ikke er ældre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 12:59

Du har sikkert en af de billige skodmotorer, som er blevet så populære.

Hvis du kører med højt omdrejningstal, holder den ikke længe. I øvrigt er de så dårlige at det ikke er værd at betale en professionel for reperation.
De dårlige fra B&S kendes på plastkarburatoren og den lille røde gummibold til primimg.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 15:06

Citat
De dårlige fra B&S kendes på plastkarburatoren og den lille røde gummibold til primimg.

tsk tsk

Du bliver ved- med den påstand. Det er altså ikke rigtigt. Naturligvis kan der være uheldige eksemplarer, ligesom alle andre mærker og typer. Hvor har du det fra ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-11 15:23

Vi har en Klippo på arb. med B&S motor og RØD gummibold, den kører bare...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 16:15

Ja det gør den og bliver ved i de næste 10 år. fordi du klipper som så mange andre i 20 minutter hver anden uge. Men hvis du klippede græs i 2 timer om ugen , så ville den ikke holde i 3 år. Og slet ikke hvis den kører med højt omdrejningstal.
Jeg har oplevet sådan en køre i stykker på 30 minutter fordi noget havde sat sig i omdrejningsregulatoren så den kørte ret hurtigt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-11 17:00

Jeg havde en klippo i langt over 10 år, 2-3 timer/uge hele sæsonen, skiftede olie en gang/år, tændrør hver tredje, aldrig motorproblemer, desværre gik kuglelejerne i hjulene, så røg den.

Transor, du ved ikke hvad du taler om, kig på de prefessionelle, kommunens folk osv, de bruger stort set altid Klippo, og lidt mere end 20 min/uge!!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-06-11 17:14

Tja 20 min om ugen er ik' meget, vi bruger vores et par timer om dagen, 2-3 gange om ugen...

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 11-06-11 19:09

Jeg vil også tro at det er en for tynd olje der bliver brugt skift til en tykkere olje og prøv igen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 20:18

De fleste græsklippere skal have en gammeldags sae 30 olie og ikke det tynde noget man kommer på moderne bilmottorer. Den tynnde olie er kun til maskiner med meget fin pasning i glidelejerne.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 21:22

Nu er jeg til bavs igen, har været til 90 års fødselsdag, og tak for alle indslagene.

Problemet med maskinen startede her i sæsonstart, efter jeg havde skiftet olie, noget som jeg har købt i Harald Nyborg, Selekta 4 takts, super 4 T. Gad vide om det er den olie som har ødelagt min maskine?

Opdagede først igår, at der ikke var noget olie på, og jeg undrede mig, da jeg jo havde skiftet olie, så den har sikkert kørt uden olie siden slutningen af april, starten af maj

Jeg købte så noget olie på tankstationen, da jeg havde glemt den anden hjemme, og fyldte på igår, og kørte med den i ca 2 timer. Efter jeg havde slået græs, var der ikke mere olie i.

Shit mand, så er stemplerne ødelagt. Maskinen er en Partner og med en B&S motor. Jeg gav 2.700 for plæneklipperen, så det er jo ikke en af de helt billige modeller.

Hvad siger i, er det olien der bærer skylden?

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 21:26

Har i øvrigt en anden maskine som jeg også har fyldt den samme olie på. Den må jeg lige have undersøgt, da den står ude på en ejendom, og det er ikke mig som går med den. Det er en model som er 10 år gammel, en af de billige modeller fra park, tror jeg gav 1.200 for den. Den har bare kørt uden problemer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 21:30
Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 21:33

Ok. Jeg går ud fra at hvis man køber en olie som er beregnet til plæneklipper, at den er god nok.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 21:39

Citat
Gad vide om det er den olie som har ødelagt min maskine

næppe den er jo anbefalet til plæneklipper

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 21:40

Citat
Ok. Jeg går ud fra at hvis man køber en olie som er beregnet til plæneklipper, at den er god nok.

ja, helt klart

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 21:51

Dvs stemplerne er ødelagt?
Gad vide om det kan betale sig et få den ordnet?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-06-11 22:19

Det kan nok ikke lønne sig at køre til reparation... du måler oliestanden når den er kold?????
Nu ved jeg ikke hvor meget den bruger hver gang du slår -men hvis du kan slå et par gange før den er tom ,så køb noget billig og hæld på den og brug maskinen til den dør helt ....Du må jo nok alligevel ud og have en anden eller bytte motor ..
Det kan jo være at den kører til sæsonen er slut og så kan du jo finde en rimelig en på udsalg til den tid ??!!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-06-11 22:31

Citat
du måler oliestanden når den er kold?????

Den skal være startet op i mindst et minut (varm), og så fylder du manglende olie på
så er du sikker på den smører som den skal, og det er ALTID
med proppen liggende i hullet/ IKKE skuet ned/ ind = når du måler igen.
Den koster mange brugere, en NY motor.
Men det kommer jo selvfølgelig an´ på? hvem du spørger
ham der skal reparere, eller ham der sælger olie?

-----
Hvis det er BS motor, så har jeg en billigt til salg
motoren er det eneste der virker
Den er med selvtræk, hvis det kan friste.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 22:44

Ja jeg måler oliestanden når den er kold. Efter en time er den Tom.
Jeg må ud og have en professionel maskine, en klippo. Den køber jeg i næste uge, da der jo SKAL slås græs for mine kunder. Og så vil jeg undersøge med hensyn reparation, om det kan betale sig, og så vil jeg nøjes med at bruge den til min egen plæne. Eller evt som du skriver køre med den til den dør ud.

Men kan det virkeligt passe at en alm plæneklipper kun holder i 3 år, hvis den har været brugt 1 til 2 timer om ugen?

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 22:47

Nomore
Det kunne godt være jeg kunne bruge din motor, men det er jo ikke sikkert at vi kan få til at passe i, eller hva?

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-06-11 22:50

Jeg har altid skruet målepinden helt ned når jeg måler

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-11 01:57

Når du skriver tom , mener du vel forhåbentlig kun at pinden ikke når olien.

Hvis den har kørt ægte helt tom, er den maskine ikke værd at gemme på.

Motorer må godt beuge lidt olie uden at det er tegn på noget alvorligt. Når kører 2 timer, kan den godt bruge så meget at det kan ses på pinden.

Man skal altid komtrollere oliestand inden man starter. Den kan udmærket kontrollers kold. Så nøje kommer de3t heller ikke at man er nød til at tage højde for oliens udvidelse med varmen.

Du har vel set efter at olieproppen i bunden sidder rigtigt. og at den ikke lækker den vej.

Olie i udstødningen giver en hvidlig røg, medens ovewrskud af benzin giver sort røg.

Husk at rense eller skifte luftfilter jævnligt . Græssmuller kan stoppe ret så meget.

En anden fejl, jeg har oplevet var tilstopninmg af kølekanaler omkring cylinderen med græssmuld.
Det kan give cylinderoverhedning så den udvidersig og der trækkes olie op omkring stemplet.

Tag kappen af og gør rent.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-06-11 06:14

KLIPPO
Hvis du vil købe en sådan vil jeg anbefale at se på Svenske hjemmesider . Fandt for 3 år siden en leverandør hvor der var 1000 kr sparet på en 6000kr-s model incl lev i dk

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-06-11 10:24

Transor

Der er stadig lidt i bunden når jeg stikker en pind i, ca 1 cm.
Jeg vil lige undersøge de ting du skriver. Luftfilteret har jeg undersøgt, det har jeg banket for støv og skidt.

Iham

Tak for tippet

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 12-06-11 10:25

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-06-11 10:28

I øvrigt tak til alle for de gode indlæg

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-06-11 10:32

selv tak!