/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Perpetuum mobil
Fra : tyller01
Vist : 736 gange
325 point
Dato : 10-06-11 22:38

Hej alle som er interesseret i teknik og videnskab.
Tror i, at det kan lade sig gøre, at fremstille en Perpetuum mobil, som kan køre, uden at få tilsat
nogen form for brandstof, eller energi ? jeg har selv tegnet en, som jeg mener skulle kunne køre.
Jeg har endnu ikke fået den bygget, men syntes at det kunne være spændende, da jeg tror meget på
den, den har nok ladet vente på sig af økonomiske grunde og sådan er det jo desværre med mange ting.
For en ordens skyld ! perpetuum mobil er latinsk ord for Evigheds maskine. glæder mig til at høre jeres mening Tyller 01

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-06-11 23:14

Vi tales da lige ved når du har fået den bygget...

Hvis en sådan maskine skulle og ville kunne fungere i virkeligheden, var den sikkert blevet masseproduceret allerede.

Sikke en masse olie og gas og andre enegikilder vi ville kunne spare.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-06-11 23:33

Anbring en vindmølle med et vindfang på 2,8 cm og en dynamo over mikrofonen, og lad Din samleverske låne den et par timer om dagen.

Den løber garntrisse aldrig tør for strøm.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-11 23:33

Tror den er opfundet og hedder --- cykel ---

Go' pinse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 00:09

Det er en årtusind gammel erfaring at det ikke kanlade sig gøre.

Hver gang en opfinder har påstået det , har det vist sig at være ønsketænkning eller smart svindel.

Denne erfaring har man udmyntet i termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning.

Disse sætninger og dem der følger deraf, har frembragt adskillige tekniske fremskridt.

Men det er naturligvis ikke et endegyldigt bevis for at sætningerne gælder altid under alle forhold.

Det er bare noget alle forstandige videnskabsfolk regner for givet.

Der er formentlig kun det galt at du har udtænkt en maskine, som du ikke har færdigheder nok til at gennemskue og beregne nøjagtigt, og så tror du på noget som du kun kan forestille dig i fantasien.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 11-06-11 00:48

Evighedsmaskine

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

En evighedsmaskine (latin Perpetuum mobile) er en maskine, som enten kan arbejde til evig tid uden at få tilført energi udefra, eller evt. endda kan afgive energi uden populært sagt, at "få noget for det" og uden at opbruge ressourcer ("brændstof" e.a.) inde i systemet.

En sådan maskine er en "overtrædelse" af entropiens love, herunder loven om energiens bevarelse (som bl.a. siger at energi ikke kan skabes "ud af ingenting"), og selv om der har været fremsat talrige designforslag til evighedsmaskiner, har ingen af dem vist sig at fungere som evighedsmaskiner i praksis - der er altid en eller anden utilsigtet virkning eller fænomen, som får maskinen til at gå i stå på et eller andet tidspunkt.

Flere forslag til evighedsmaskiner er baseret på et hjul, som er forsynet med enten drejelige arme eller hulrum, hvori kugler eller væsker bevæger sig, alt sammen på en måde så arme, kugler eller væsker er længere væk fra hjulets nav på den ene side end på den anden: Det større drejningsmoment på den ene side skulle så få hjulet til at dreje "af sig selv" under indvirkning af tyngdekraften.

Problemet ved alle disse forslag er blot, at mens arme/kugler/væsker rigtig nok er længere væk fra navet på den ene side, er der til gengæld flere kugler/arme eller mere væske på den "forkerte" side af navet. Slutresultatet er at disse hjul som alle andre hjul på et eller andet tidspunkt vil standse deres rotation, medmindre noget udefra skubber til dem, det tager bare længere tid end normalt, fordi der er oplagret energi i kugler/arme/væsker. Hvis bare hjulet er følsomt nok, så kan dit hjerteslag eller vejrtrækning eller skridt få det til at køre. Men så er det ikke en evighedsmaskine, men en maskine som udnytter rystelser.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 11-06-11 00:54

JAJA jeg har hørt dem alle før modsigelser, men den er gennemtænkt, ikke bare noget som er kørt fast i fantasien, det er ikke så kompliceret, som nogle tror, hvis bare man bruger logikken men fint nok jeg glæder mig til flere kommentare

Kommentar
Fra : webm

Dato : 11-06-11 01:06

SPÆNDENDE Så se dog at komme i svingninger mand (læs fantast), hvad venter du på?

Du bliverjo millionær eller mere når du præsenterer årtusindets livsværk!

Fantasi er at forestille sig noget som enten kunne findes eller slet ikke findes (-endnu). Fantasi er en væsentlig del af al kreativ skaben indenfor både kunst og videnskab. Det er kun mennesker (og måske nogle chimpanser) der har fantasi - fantasi fordrer evnen til at se ting for sig, der ikke findes og evnen til at opstille hypoteser om, hvad der kunne ske, hvis man foretog sig noget anderledes end man har gjort før. Den der har for meget fantasi og ikke er klar over hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi, kaldes enfantast. Fantastisk litteratur er en genre, som har elementer med, der kun findes i fantasien.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-06-11 01:23

Man kunne jo sende strøm i form af mikrobølger fra mobilmasterne som oplader batteriet.

Bare ikke samme frekvens som mikrobølgeovne da hånden og hjerne bliver stegt

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 11-06-11 02:44

Jeg håber at du får lavet den tyller01, også selvom den aldrig kommer til at virke,det kan jo være at der kommer noget ud af den der kan bruges til noget nyttigt.
Fantasi er godt at have,så se at komme igang.
Jeg tror dog ikke på at der nogensinde vil blive opfundet noget der kan betegnes som en evighedsmaskine.
Jeg glæder mig at høre mere om den.
MVH: alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-11 06:00

Som flere andre har skrevet, PRØV DET!

Hvis det lykkes får du Nobelprisen, hvis maskinen ikke bare kan køre for evigt, men ligefrem levere energi, giver du Bill Gates, Carlos Slim og Warren Buffet økonomisk baghjul, redder verden fra global opvarmning osv.

Hvis det ikke lykkes, er du blevet klogere, lidt fattigere, men har udlevet din drøm, det er vigtigt!

Men, inden du går i gang er det nok værd at kigge på alle de andre perpetuum mobile-projekter, jeg kan anbefale at begynde med den gamle "Opfindelsernes bog", min er fra 1913, der i bind 2 har ca 20 sider med overvejende mekaniske PP'er, men dog når helt frem til radiumuret (som blot er en udnyttelse af radioaktivitet, og helt sikkert ikke noget man skal lege med), og lidt teori om emnet.

Hvis dit lokale bibliotek ikke har bogen, kan den bestilles her

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=&term2=opfindelsernes+bog&field2=titel&term3=&field3=emne&field1=fritekst&term1=&mat_text=%22%22&mat_ccl=&term_mat[]=&field_sprog=&term_sprog[]=&field_aar=year_eq&term_aar[]=

den relevante del (i min udgave) hedder Fra trædemølle til bjergværksdrift

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-06-11 07:51

Hvis den er så gennemtænkt, så kontakt Teknologisk institut, de kan eventuelt støtte udviklingen økonomisk

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-06-11 09:33

Tyller01

Tillykke med din entusiasme- jeg synes det er fint at du pusler med ideer til fremstilling af en evighedsmaskine....Jeg mener nu personligt heller ikke at det kan lade sig gøre ..Men det at prøve holder jo opfindermennesket igang .. Bare gå tilbage i tiden -dengang var der også mange som havede tro på alkymismen men den gik så heller ikke.
MEN....... hvis det nu mod vores " sunde " fornuft skulle vise sig at du har lagt guldægget så ønsker jeg dig da al lykke til videre .

Ha en god pinse

sverola

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-11 09:53

Nu er alkymisternes drøm om at lave bly til guld jo gået i opfyldelse, det kræver bare "lidt" mere grej end de havde dengang, kan ikke betale sig mv.

"It transpired that, under true nuclear transmutation, it is far easier to turn gold into lead than the reverse reaction, which was the one the alchemists had ardently pursued. Nuclear experiments have successfully transmuted lead into gold, but the expense far exceeds any gain"

fra http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_transmutation

Jeg tror godt nok det bliver endnu vanskeligere at lave en PM (beklager mit PP tidligere, jeg må have tænkt på lakridser), men det er vigtigt at udleve sine drømme.

Det jeg fortryder, er ikke have gjort noget jeg gerne ville, ikke de ting jeg har gjort, selv når det kikser (hvad det selvf. gør alt for ofte).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-06-11 10:19

Nu laver man også diamanter der ikke skiller sig ud fra de naturlige, tværtimod er de renere.

De bliver lavet i store mængder, med store omkostninger, men kun en ganske lille del bliver specialfremstillet til smykker, alle de andre bliver brugt til bearbejdende værktøjer og dele der kræver høj varmebestandighed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-11 12:53

Citat
JAJA jeg har hørt dem alle før modsigelser, men den er gennemtænkt, ikke bare noget som er kørt fast i fantasien, det er ikke så kompliceret, som nogle tror, hvis bare man bruger logikken men fint nok jeg glæder mig til flere kommentare

Så længe du vrøvler om maskinen kan ingen bedømme noget som helst.
Op til bevis eller klap i.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-11 12:55

Du fisker måske efter en million her og en million der, for at komme videre.
Den version er også gammel.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 11-06-11 13:09

Optimismen længe leve. Jeg ville ikke bruge ret meget af min opsparing til dit projekt.

Jeg ved ikke om det er endegyldig logik, men i min verden bruger enhver form for maskine energi. Hvis ikke maskinen selv råder over eller fremstiller denne energi - I AL EVIGHED - skal den tilføres energi udefra og er dermed ikke en PM.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-06-11 13:27

Teil

Gør det ikke ondt at være så negativ og vred hele tiden?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 11-06-11 13:51

Jeg kan forstå, at du har gode forbindelser http://www.kandu.dk/tip21673.aspx

så hvis du fedter lidt for ham, så løses dit problem med en PM sikkert også

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-11 16:43

Altså, for lidt over 100 år siden sagde chefen for det amerikanske patentbureau, at alle store opdagelser var gjort, andre kunne bevise at flyvning ikke var muligt, senere kunne man bevise, at ingen kunne flyve bare ved menneskekraft, det blev kraftigt modbevist da en eller anden amerikaner krydsede den engelske kanal i et pedaldrevet fly "Gossamer condor" hed flyet vist. Opfinderens bedstemor på over 60 år (det følte jeg var gammel dengang) kunne også flyve alene i det.

Men nu er blevet MEGET klogere, så vi VED hvad der aldrig vil kunne lade sig gøre, ik?.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-11 18:08

Jeg har forresten også et stensikkert projekt i skuffen.
Det er så enkelt at ingen tænker i de baner.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 11-06-11 20:11

Citat
Jeg har forresten også et stensikkert projekt i skuffen.
Det er så enkelt at ingen tænker i de baner.

SELVFØLGELIG HAR DU DET!

Der er sikkert ikke ret mange der tænker som dig...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-11 20:29

Citat
Der er sikkert ikke ret mange der tænker som dig...

Tyller01 gør.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 09-08-11 23:59

Var det ikke en ide at beskrive eller tegne din maskine, for så kunne man jo diskutere det noget
mere sagligt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-11 01:16

Tjaeh, hvis man kunne opfinde en smartphone der alene kunne køre på energi omsat fra kropsvarme ville mange ikke have problemer med strømforbruget da de har den dims i hånden 24/7

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 10-08-11 23:06

Det er næsten det eneste jeg kan lie hos mannesket, nemligt vi giver ikke op, så klø bare på tyller01.
alan57

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 15-08-11 15:46

Det staves lide,giv ikke op - danskundervisning.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-08-11 16:06

kogalejy, husk mellemrum efter komma

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 15-08-11 16:13

Jeg synes mellemrum er så tomt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-08-11 17:11

Ligesom et stumt d i lide?

Man kan jo nemt komme til at lide, hvis man ikke kan lide den måde andre staver på.

Det vigtigste (hvis man ikke lige er dansklærer) er vel, at man kan forstå, hvad der står!

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 10-09-11 20:26

Jeg har opfundet en evighedsmaskine.Man tager et brædt og lejrer det i midten, i den ene ende
sætter man et sekstal, og i den anden et nital. nitallet er som bekendt større end sekstallet og
derfor tungere hvorved brædtet drejer ned til den side. Når brædtet med nitallet er nået ned og på grund af inertien har passeret nederste punkt bliver det til et sekstal, sekstallet iden anden
ende passerer samtidig øverste punkt og bliver derfor til et nital som naturligvis drivet brædtet
videre rundt. Det var det hele, så simplet er det at lave en evighedsmskine.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 10-09-11 22:04

det har jeg aldrig tænkt over har det ikke også lidt med spejl vending at gøre.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 10-09-11 22:08

jeg kan se at det er stadig mig der har den bedste løsning.