/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløs Router (D-Link) 'hopper af'
Fra : EA_HS
Vist : 3208 gange
400 point
Dato : 08-06-11 23:12

Min trådløse router (D-Link DIR615) hopper jævnligt af nettet,
både min stationere med USB wireless lan
og en bærebar med indbygget trådløs netkort,

hvad kan der være galt,. ?

nogle gange hjælper det at isætte et netkabel mellem trådløs router og PC,
andre gange gør det ingen forskel,

det ser ud til at det er værst, når der ikke har været tilsluttet nettet i længere tid,
(nogle timer,)
man kan også hoppe af ved at åbne en ny side,

i 'ruden' netværksforbindelser vises 'tilsluttet,.. og god forbindelse'

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-11 00:06

Hvilken udbyder har du ? For det kan være at din udbyder ikke har IP adresser nok. En af mine veninder prøvede samme sag, og hun fik så et fast IP nummer. Og det har virket siden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-06-11 00:58

Det kan være naboens router, bærbare telefon, eller dørklokke, som kører på samme kanal. Det giver en usikker forbindelse.
Få analyseret det lokale spektrum, og vælg en ledig kanal.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-11 20:07

Det kan evt. hjælpe at gå ind i routeren (via kabel) og tildele comperne en fast lokal IP

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-11 22:48

min udbyder er stonanet,
og supporten er mildt sagt elendig,.. måske fordi jeg ikke bruger deres router,..
de har dog oplyst mig om at IP adressen er dynamisk, (skulle være standart)

Hmm,.. nå, men det kan være den er sat rigtig op ?

det sidste døgn har den dog været ret stabil,..

måske naboerne har skiftet kanal,.. hvis de har haft samme problem, ..

@Transor
hvordan analyserer jeg det lokale spektrum,..

@Eyvind
kan du beskrive dit forslag lidt mere,.. (hvad jeg skal gøre)

hvar gang jeg tester min IP adresse på nettet er det den samme der vises, !!

Kommentar
Fra : grow

Dato : 10-06-11 08:28

Hent dette gratis program og se om dine naboer ligger på samme kanal.
http://www.metageek.net/products/inssider/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-11 10:09

Din udbyder uddeler en dynamisk IP adresse og den er som regel vedblivende, så længe der er tændt.
Forbindelsen mellem din router og udbyderen er gennem denne IP adresse.

Din router uddeler også lokale IP adresser til dit lille netværk.
Det er disse adresser du kan fastlægge i din router, og undgå adressekonflikter.

Start en browser oskrif så der står:
http://192.168.0.1 (hvis ikke du eller andre ar ændret dette)
Brugernavn = admin
Password = dit password til routeren .........eller ingenting vis det er første gang du er der inde

Nu skal du læse din manual som ligger på den CD som fulgte med routeren

Er du i tvivl så spørg.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-11 12:02

Jeg kender godt denne 615.
Da min gamle router stod af, købte jeg en 615. Den viste sig at være meget ustabil, så jeg kørte ud og fik den byttet. Men den nye (byttede) virkede slet ikke på den trådløse side, så den fik de også retur. - I stedet købte jeg 655, som er flere gange bedre, og dækker hele N-standarden.
Den er meget stabil, giver langt bedre forbindelse, og så vælger den selv kanal, ud fra det støjniveau der er på netværket, fra andre kilder.
Så jeg kan godt anbefale D-Link DIR655 (og så har den indbygget USB port til externt udstyr som f.eks. printer, som så kan bruges af alle på netværket).

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-06-11 22:10

@grow
jeg har install. det program du foreslår,
det viser to netværk med en pæn afstand imellem, altså 'kurverne' rører aldrig hinanden,
så burde det vel være ok,.. eller hvad,. ?

@Eyvind
Citat
Start en browser oskrif så der står:
http://192.168.0.1

Citat
Nu skal du læse din manual som ligger på den CD som fulgte med routeren

det har jeg prøvet,..
forstår ikke helt,.. ? hvad mener du jeg skal / kan ændre,. ?

@severino
ja,.. det lyder nemt og enkelt,..
men det er vel lige så stor chance for st den heller ikke virker,
når jeg søger på fejl,.. D-Link DIR 655,..
ser det ud til at der er mange problemer med den model også,..

i det hele taget ser det ud til at trådløse routere,. der 'hopper af' er ret udbredt,
uanset fabrikat / model,..
hvad kan jeg gøre for at få det til at virke stabilt,. ?

har mest lyst til at skifte til den gamle kabel-router, den virker i det mindste stabilt,
men det er iriterrende med de kabler,.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-06-11 22:15

Citat
forstår ikke helt,.. ? hvad mener du jeg skal / kan ændre,. ?

mener,.. jeg har både CD,en (Dansk) og en Dansk manual, (hæfte)

Kommentar
Fra : grow

Dato : 12-06-11 23:04

Hvis de trådløse routere du kan se med inSSID ikke ligger over på hinanden, så er det fint.
Eyvind mener at du via hans anvisning kan gå ind i routerens opsætning og ændre den lokale IP-adresse fra statisk til dynamisk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-11 23:09

Det som oftest er skyld i, at du bliver smidt af det trådløse netværk, er en for svag forbindelse, som kan have mange årsager.

Når man bevæger sig i nærheden af en antenne med signal på, ændres standbølgeforholdet i antennen, atså tilpasningsforholdet, så signalet svæggespå grund af for meget retursignal.

Antennernes placering i forhold til hinanden, er af stor betydning for signalets udstrålingsretning, samt påvirkes også af eventuelle bygningsdele som er mellem antennerne. Signalet går aldrig om hjørner men kun den direkte vej.

Sørg for at der er fuld power på routerens senderdel.

Sørg for at hastigheden er sat til AUTO, så der reguleres for faldende signal; ellers er det at du kan opleve at blive hægtet af.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-06-11 23:36

når jeg åbner http://192.168.0.1
er der en masse muligheder for instillinger,
http://www.gratisimage.dk/image-6B1F_4DF5359F.jpg
på denne side ser det ud til at kan tilføjes en IP adresse og port,..
er det hvad der menes, ?
og i så fald hvilken?

et andet sted læste jeg om en updatering af firmware,
jeg har firmware-filen til at ligge i en mappe på skrivebordet,
men hvor / hvordan opdaterer man den,. ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-11 10:32

Dlink DIR 655

Setup
network settings

rul ned til "Add DHCP Reservation"
[ V ] enable
klik på pilen ved "computer name" og du kan se dine computere.
Når du så klikker på den computer som skal tildeles en lokal IP, vil der allerede stå noget i felterne.
Du kan vælge at skrive en lokal ip adresse eller bare klikke på save, og bruge der der dynamisk er tildelt
Du bør kun tildele fra 192.168.0.100....................192.168.0.199
(hvis det ikke er ændret længere oppe i "DHCP range")

Du bør altid styre routeren fra en kabelforbindelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-11 10:34

Severino - jeg opretter lige et spørgsmål om D-Link 655.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-06-11 13:40

Hmm,... er det på siden her du mener, (kan forstørres)
http://www.gratisimage.dk/image-9970_4DF5FA00.jpg

det undrer mig at der vises to computere (STUEN)
altså to forskellige IP og MAC adresser,..

der er kun en stationær, + en bærebar,

men hvad skal jeg skrive / ændre, ?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-06-11 13:56

Hvis din stue-komputer er tilsluttet både med kabel og trådløs, så vil du se to tilslutninger til routeren.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-11 18:27

lyder mere som om du har for høj hastighed end der kan opretholdes på din adresse
eftersom du falder af nettet.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 400 point
Dato : 13-06-11 19:29

Ja det er den side du skal bruge.
Og hvis du klikker på pilen ud for "computername" og vælger en af de tre muligheder, vil den kunne gemme disse lokal adresser.

Et netkort til kabel har en unik MAC adresse
Et netkort til trådløs forbindelse har en anden unik Mac adress
Så samme computer kan godt have 2 forskellige MAC adresser

Derfor ser du 3 computere.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-06-11 21:25

@Eyvind
Tak for hjælpen / guiden indtil videre,
lader det lige køre et døgns tid, for at se om det har ændret noget,..

@dk
hvad mener du med for høj hastighed,
og hvad kan ændre hastigheden,. ?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-11 21:57

hvis du har en 50/5 hastighed og din adresse kun kan bære f.eks 20/2 vil du opleve disse udfald

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-06-11 10:21

Ja dk - det oplevede jeg også indtil jeg fik VDSL så min "hurtige" 10/1 kan køre uden problemer.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 15-06-11 15:53

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-11 18:38

Ok - håber at det virker.