/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Testamente
Fra : vesterbo
Vist : 1078 gange
200 point
Dato : 08-06-11 00:13

Min mor har oprettet et testamente for ca. 30 år siden hos en advokat på Østerbro i København, mener hun selv. Han var dengang ikke helt ung, hun kan ikke huske, hvad han hed og den nøjagtige adresse. Hun boede og bor selv nord for København.

Nu har hun fået den idé, at hun gerne vil have testamentet hjem, men jeg ville jo mene, at hun har fået en kopi i sin tid, i så fald har hun det ikke mere, siger hun.

Spørgsmålet er så, hvor skal hun henvende sig for at få testamentet/en kopi af testamentet? Koster det noget? Er det Notarius Publicus eller, hvad skal hun gøre?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
vesterbo

Accepteret svar
Fra : Ærteland

Modtaget 200 point
Dato : 08-06-11 04:08

Fra linket
http://privat-skifte.dk/juridisk-ordbog/notartestamente.html

"Du underskriver herefter både det originale testamente og kopien / genparten, medens notaren ser det. I samme øjeblik du har underskrevet, er testamentet gyldigt.

Du får enten det originale testamente med med det samme, eller notaren sender det til dig eller din advokat.

Kopien / genparten af testamentet lægger notaren i notarial-arkivet. Samtidig noteres testamentet i Centralregistret for Testamenter, som nu føres ved Tinglysningsretten i Hobro.

Dette betyder, uanset hvor du opretter testamentet, og uanset hvor du bor, når du dør, at skifteretten, der behandler dit dødsbo, kan se, at du har oprettet et testamente, og skifteretten kan skaffe kopi af testamentet fra notarialkontoret. "

Tinglysningsretten
http://www.domstol.dk/om/organisation/Pages/Tinglysningsretten.aspx

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 08-06-11 06:55

Det var et meget flot og fyldestgørende svar fra Ærteland.
Man må bare håbe at det er blevet lavet rigtig og underskrevet af Notarius.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-06-11 10:54

Spørg Tinglysningskomtoret i Hobro skriftligt/mail med din mors persnr/ nem id

De har lang sagsbehandlingstid !

Det tyder på din mor er "ved sine fulde 5 "
så hun kan jo bare lave et nyt testamente( evt mangen til det gamle ) hvor hun starter med at tilbagekalde alle tidligere testamenter- det kan såmænd gøres på et stykke alm papir men søg for at få uvildige ( mindst 2 ) vitterlighedvider på at de har set din mor skrive under på testamentet. Så kan det placeres i boxen og nogle kopier hos bekendte i ikke for høj alder.

På den måde sparer man advokatsalær og notarsalær

Godkendelse af svar
Fra : vesterbo

Dato : 08-06-11 21:44

Tak for svaret Ærteland.

Og tak til jer andre for gode indlæg også.

Jeg har nu fundet frem til, at min mors testamente befinder sig i Københavns Byret, hvorfra hun så kan få en kopi.

Så rigtig mange tak