/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
elever og drejebænk
Fra : simonanton
Vist : 791 gange
50 point
Dato : 07-06-11 19:08

hej

er der nogle herinde som har kendskab til folkeskoleelever og deres brug af maskiner?

må de f.eks benytte en drejebænk osv.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-06-11 19:11

I hvilken sammenhæng tænker du?
1) om de må bruge drejebænk på skolen?
2) om de må bruge drejebænk i en virksomhed efter skoletid - som fritidsjob?
3) om der må bruge drejebænk i en virksomhed i en praktikperiode?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-06-11 20:43

Her er en gammel publikation - men den kan ikke genfindes på arbejdstilsynets hjemmeside.
Så alt taler for, at den er udgået, og at reglerne her ikke længere er gældende...

http://gl-sloejd-kbh.ucc.dk/sikkerhed/maskin/M401898.htm

Ikke desto mindre er der et væld af skoler, uddannelsesinstitutioner og foreninger der henviser til samme publikation, herunder frie skolers lærerforening http://www.fsl.dk/maskiner/

Som det ses på Arbejdstilsynets hjemmeside mangler meddelelse 4.01.8
http://www.at.dk/da/REGLER/At-vejledninger-mv/Unge/At-meddelelser-om-unge.aspx

Så jeg synes klart at du skal kontakte arbejdstilsynet for at få klarhed.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-06-11 22:14

Jeg vil da gerne høre lidt om baggrunden for spørgsmålet inden dette besvares...

Jeg er selv vokset op med både træ- og metalsløjd i skolen. Hvilket jeg stadig anser som fuldt forsvarligt.

Jeg mere også at det er helt relevant at børn og unge får lov at lave ting med deres hænder og lære at omgås værktøj.

Det er farligt at leve og de fleste af os dør som en del af livet..

Børns evne til læring er ofte langt bedre end voksnes...

vh ben

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-06-11 23:06

Benjamin.. Til gengæld er deres motorik generelt ringere, og ja vi skal alle sammen dø, men der er vel ingen grund til at vi gør det allerede i 7. klasse

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-06-11 00:02

Der er større sandsynlighed for at de dør på vej til skole, som offer for en hendynsløs forældre der køre for stærkt, end ved undervisning i metalsløjd...

Nogen gange kan forældres (over) omsorg også være hæmmende for barnets udvikling...

Så dette skal som så meget andet ses i fornuftigt perspektiv...
Vh ben

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 08-06-11 08:46

Jamen grundlaget for spørgsmålet er, at jeg som tømrer er blevet ansat som lærer i en skole for børn med nedsat funktionsevne,adhd og andre handicap.

Jeg har et værksted til rådighed med bl.a en drejebænk. Drengene har tit spurgt til drejebænken,
men jeg har måtte afvise brugen af denne da jeg ikke kender reglerne.

herefter har jeg søgt på nettet men synes ikke jeg kunne finde et ordentligt svar. Så enden bliver nok et opkald til arbejdstilsynet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-06-11 09:53

Til
Citat

Så forstå jeg din bekymring og er ganske enig.

Jeg syntes da også der mangler noget omkring lærerolle og ansvar ved den ansættelse.

Vi må jo ikke undervise voksne uden af har en form for pædagoiks grunduddannelse.

Men med børn, har man ikke så stramme regler - lidt interessant...

vh Ben