/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Begynderhund?
Fra : doglove
Vist : 3790 gange
100 point
Dato : 18-11-01 18:52

Hej NG!!!

Hvorfor er en labrador sådan en god begynderhund? har hørt mane nævne det!
Er en golden ikke lige så god?
Hvad er forskellen?

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 18-11-01 19:15

Hej
Det kan der da være mange forskellige meninger omkring. Labradoren og Retriveren har stort set samme sind. Det er jo en meget lærenem og børnevenlig hund. Ordet begynderhund,-kan jeg ikke lide. Først og fremmest skal man starte med at se på sig selv og sin Familie. Er i /du aktive eller drejer det sig om mindre aktive mennesker.
Det allerbedste Førstegangskøbere kan gøre er at læse --læse og atter læse bøger om de forskellige Hunderacer. Derimellem kan I så tage rundt på forskellige Hundekenneler og opleve de forskellige typer hunde.
Og ---jo en Golden er akkurat ligeså dejlig en Hund som Labradoren.
Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-11-01 19:21

Hej Doglove
Der er ikke den store forskel på de to racer
Helhedsindtryk:af en Labrador
Stærkt bygget, med kompakt krop, meget energisk. Skallen er bred, bryst og brystkasse har god bredde og dybde. Den er bred og stærk over lænd og bagpart.
Temperament:
Godmodig og meget adræt. Den har en fremragende lugtesans, “blød mund” (skånsom vildtbehandling) og er en passioneret vandhund. Den tilpasser sig let og er en hengiven følgesvend. Den er intelligent, ivrig og villig til at adlyde, med et stærkt ønske om at behage. Dens væsen er venligt, uden antydning af aggressivitet eller ubegrundet skyhed.
Og lidt om golden
En golden retriever er en middelstor hund med et venligt og roligt sind, som på fortrinlig måde kombinerer sine gode evner som jagthund -apportør- med sine egenskaber som robust og trofast familiehund.
Idag træffer man golden retrieveren i flere forskellige sammenhænge. Racen blev kendt i Danmark så sent som i 1960 érne, hvor de første importer kom til landet. Ligesom de øvrige retrieverracer anvendes golden retrieveren til mange forskellige formål,f.eks. redningshundearbejde, sporarbejde og agility. Skal man nævne en udpræget fælles egenskab for goldens må det være lysten til "at bære" og "gøre sin ejer tilpas". Det er derfor den især skattes som jagt- og familiehund.
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 18-11-01 19:50

Ps :
Her :http://www.hunde-info.dk/retriever.shtml
kan du læse om de forskellige Retrievere t---der er jo 5 forskellige typer. Som uddybende forklarer omkring hver types Sind og egnethed til div. opgaver -Familie /jagt osv

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-11-01 20:39

Tillæg til min kommentar
man plejer jo kun at omtale Labrador og golden retriever
men der er faktisk fem slags retrievere
Labrador retriever
Flat-coated retrieveren
Golden retrieveren
Curly-Coated retrieveren
Chesapeake bay retriever
Prøv at gå ind på dette link den beskriver dem alle 5
http://www.hunde-info.dk/retriever.shtml
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 18-11-01 20:59

Briani ---Sover du ?? Kik lige på min kommentar

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-11-01 21:01

Undskyld Parkenss
Ja jeg sover stadig*SS*
det have jeg ikke set,så det må du undskylde
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-01 22:25

"doglove" <doglove.news@kandu.dk> skrev :

>Hvorfor er en labrador sådan en god begynderhund? har hørt mane nævne
>det!
>Er en golden ikke lige så god?

En Labrador retriver og en Golden retriever hører nok til nogle af de
nemmeste racer , dermed ikke antydet der ikke findes andre nemme
hunde.

Vi har haft begge dele - og hvis man tager sig selv lidt i
nakkeskindet og ofrer den tid og lyst, man bør ofre på sin hund vil
man som regel få en knaldgod hund ud af begge de nævnte racer

De er utroligt venligt anlagte, måske næsten for meget af det gode,
hehe ..... er normalt utroligt børnevenlige, og nemme at omgås

>Hvad er forskellen?

Stort set kun farven på kræ'et <sagt med et bredt smil>

De har stort set samme temperament på alle måder.

Når det så er sagt , kan jeg kun foreslå en nybagt hundeejer at sætte
sig grundigt ind i det at have en hund, og ansvaret for denne - på
alle måder. Jo mere man kan suge til sig på forhånd, jo bedre

Det kan alle i gruppen nok kun istemme
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Så kører vi sunsite.auc.dk som news-server igen .. Atter vrøvl med TDC ;-(

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 19-11-01 10:34

Hej

Har selv lige anskaffet mig en lys labrador, og jeg tror det må være verdens dovneste hund ja den har ihvertfald ikke vist endnu tegn på det modsatte. Udover at være utrolig kærlig og nem så er den rigtig nem at lære noget og det falder den let det vi lærer på hvalpekurset i horsens (Danmarks Civile Hundeførerforening).
Vi har tre børn og den falder nemt ind i familien, den er utrolig madglad, har ikke lavet nogle alvorlige narrestreger når den er alene hjemme (omkring 6 timer). Den gøer ikke måske et lille bjev når den får øje på sin egen skygge i døren om aftenen. Så hvis du vil have en hund der er dejlig, og nem kan jeg udfra mine erfaringer kun anbefale dig en labrador. Den væsenligste grund vi valgte en labrador frem for en Golden retriever er pelsen.

mvh
hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-01 17:09

> En Labrador retriver og en Golden retriever hører nok til nogle af de
> nemmeste racer , dermed ikke antydet der ikke findes andre nemme
> hunde.
>

Det er jeg faktisk ikke enig i, de 2 racer er jagthunde og kræver både
motion og at man sætter sig godt ind i hvordan man skal aktiverer dem. Det
går oftes galt fordi folk tror de er nemme, det er de IKKE.

Det er heller ikke en race som børn bare kan gøre med hvad de vil som nogle
også tror.

En god begynder hund, hvad er det??? det kan man ikke bare sige, det kommer
an på jer, hvad i vil ønsker og vil ligge i det. Det kommer også an på den
enkelte hund inden for den givne race, jeg har mødt en del ret så
temperameants fulde labber;)

Snak med forskellige opdrætter og ejer af de forskellige racer som
intreserer dig/jer...held og lykke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-01 18:05

Hej NG!

> > En Labrador retriver og en Golden retriever hører nok til nogle af de
> > nemmeste racer , dermed ikke antydet der ikke findes andre nemme
> > hunde.

> Det er jeg faktisk ikke enig i, de 2 racer er jagthunde og kræver både
> motion og at man sætter sig godt ind i hvordan man skal aktiverer dem. Det
> går oftes galt fordi folk tror de er nemme, det er de IKKE.

Hmmmmm, ingen hunde er nemme, det er jeg enig med dig i Men helt ærlig,
retrievere er kendt for deres gode temperament og stærke flokfølelse, to
gode
egenskaber der gør dem til fortræffelige begynderhunde, sammen med en masse
andre racer selvfølgelig!

> Det er heller ikke en race som børn bare kan gøre med hvad de vil som
nogle
> også tror.

Nævn mig en race som børn bare kan gøre med hvad de vil, det her handler jo
slet
ikke om hunden men derimod om en total forfejlet indstilling i forholdet
barn/hund!

> En god begynder hund, hvad er det??? det kan man ikke bare sige, det
kommer
> an på jer, hvad i vil ønsker og vil ligge i det. Det kommer også an på den
> enkelte hund inden for den givne race.....

Fuldstændig enig!!!!!

jeg har mødt en del ret så
> temperameants fulde labber;)

Igen så vil du vel ikke prøve at overbevise mig eller andre om at lige
præcis denne
race er så temperamentsfuld som du lægger op til (det ligge meget mellem
linjerne
af det du skriver)!!!!

Mvh Sbjeps@held&lykke.med.valget.af.vaps

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-01 18:23

"* ~ Lotus ~ *" <lotusnomail@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3bfa8001$0$781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > En Labrador retriver og en Golden retriever hører nok til nogle af de
> > nemmeste racer , dermed ikke antydet der ikke findes andre nemme
> > hunde.
> >
>
> Det er jeg faktisk ikke enig i, de 2 racer er jagthunde og kræver både
> motion og at man sætter sig godt ind i hvordan man skal aktiverer dem. Det
> går oftes galt fordi folk tror de er nemme, det er de IKKE.
>
> Det er heller ikke en race som børn bare kan gøre med hvad de vil som
nogle
> også tror.
>
> En god begynder hund, hvad er det??? det kan man ikke bare sige, det
kommer
> an på jer, hvad i vil ønsker og vil ligge i det. Det kommer også an på den
> enkelte hund inden for den givne race, jeg har mødt en del ret så
> temperameants fulde labber;)
>
> Snak med forskellige opdrætter og ejer af de forskellige racer som
> intreserer dig/jer...held og lykke

Her må jeg gi' Lotus ret. Hvor meget man end kalder Goldens og Labradors
m.m for familiehunde, så er og bliver en retriever en jagthund.

En jagthund skal have den træning og motivation, der tilfredsstiller HUNDENS
behov (alt efter race). Ikke det behov vi som mennesker TROR hunden har. Så
den med at "Hunden har kun et behov til vi gir' den et nyt" holder desværre
ikke helt.

AT en retriever så også "som regel" er meget børnevenlige, kommer man ikke
uden om. Der er dog undtagelser.

Held og lykke med Jeres valg..... Fra en retriever ejer...

VH Jaime

Besøg mit site (som er under opbygning) www.sitecenter.dk/jaimesite

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-11-01 21:42

"* ~ Lotus ~ *" <lotusnomail@mail.dk> skrev :

>> En Labrador retriver og en Golden retriever hører nok til nogle af de
>> nemmeste racer , dermed ikke antydet der ikke findes andre nemme
>> hunde.
>>
>
>Det er jeg faktisk ikke enig i, de 2 racer er jagthunde og kræver både
>motion og at man sætter sig godt ind i hvordan man skal aktiverer dem. Det
>går oftes galt fordi folk tror de er nemme, det er de IKKE.

Tænk ! jeg synes ellers jeg præciserede det nogenlunde med det jeg
skrev , citerer lige mig selv :

Vi har haft begge dele - og hvis man tager sig selv lidt i
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
nakkeskindet og ofrer den tid og lyst, man bør ofre på sin hund vil
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
man som regel få en knaldgod hund ud af begge de nævnte racer

>Det er heller ikke en race som børn bare kan gøre med hvad de vil som nogle
>også tror.

Det skriver jeg vidst heller ikke nogen steder.
Børn og hunde er næsten et helt kapitel for sig selv

Jeg vil stadig fastholde at retrieverne er blandt de nemmeste hunde
for begyndere.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil