/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine afspæningsmiddel
Fra : Fiskervedtofte
Vist : 1134 gange
40 point
Dato : 03-06-11 16:51

Jeg har købt nyt hus, og i det hus står der en 4 år gammel opvaskemaskine

Jeg har på det seneste bemærket at der er en del 'rander' på opvasken samt at opvasken ofte er våd efter vask.
Jeg har mistænkt afspæningsmiddel som en del af problemet idet maskinen ikke har brugt nævneværdigt meget afspæningsmiddel.
Jeg har undersøgt beholderen til afspændingsmiddel og bemærket noget trækpapairsligende på indersiden af beholderen. Det er ikke muligt at tage beholderen ud og fjerne disse belægninger.
Jeg vil høre om der er nogen her der har oplevet det samme samt hvad man evt kan gøre ved det ?

Mvh

Thomas

Kommentar
Fra : spike29

Dato : 03-06-11 17:10

randerne skyldtes måske der mangler salt har selv haft det problem med rander ? at opvasken er våd skyldet at du måske tager det fortidligt ud min opvaskemaskine (varmetørre det) håber du kan bruge det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-11 23:27

Afspændingsmidlet får vandet til at rende af tallernener mv . i stedet for at hænge som dråber . Maskinebn klarer kun at tørre den sidste tuynde vandhinde væk.

Find manualet og få skruet op for afspændingsmidlet.

Husk også at komme salt i . Det med at det er indbygget i tabs er noget vrøvl.

Kommentar
Fra : Fiskervedtofte

Dato : 04-06-11 12:11

Tak for indlægene.

Problemet er ikke at der ikke er salt i det er chekket.
Det er heller ikke at indstillingen til afspæningsmiddel er for lav.
Det jeg tror problemet, er mere at afspæningsmidlet ikke kan komme ud.
For at blive ved de forkætrede tabs, så tror jeg ikke den forige ejer har haft fyldt afspæningsmiddel i, derfor er der dannet denne "trækpapirsligende" hinde som jeg ikke kan komme til at fjerne.

Det jeg søger er altså en måde til at opløse/rense denne afspæningsmiddelbeholder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-11 12:19

Jeg vil anbefale, at du køber en ny opvaskemaskine...

Den gamle er tydeligvis misligholt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-06-11 12:47

Kunne du evt. køre en gang rens -sådan een man køber færdig- uden noget i maskinen og lader lågen til afspændingsmidlet stå åben ?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 04-06-11 12:55

Alternativet vil jeg også sige er at købe en ny, men prøv da fx. at komme minus kalk i afspændingsbeholderen og så lad den køre et program igennem. Det kan være at du ødelægger den? Ja der er jo ingen garantier.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 04-06-11 13:17

Hej Fiskervedtofte

Hvis ikke afspændinsmiddel / sæbeautomat er virksom i din kun 4 år gamle maskine, kunne du jo overveje om ikke en udskiftning af automaten ville være mere rentabel ? ( Kontra blot at smide en 4 år gl. maskine ud ?! )

Hvis IKKE tidliger ejer har anvendt afspændingsmiddel i maskinen - ELLER ( hvilket der er noget der kunnne tyde på.. ) der har være anvendet et forkert / IKKE egnet afspændingsmiddel i beholderen beregnet herfor, vil du typisk ikke kunne få systemet til at fungere acceptabelt igen..

Du er velkommet til at henvende dig hos med med data på maskinen - og få et pris på en ny sæbe/afsp.automat ( Som du så enten selv kan udskifte - eller få opgaven udført af en kyndig person på området )

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevardele.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-11 14:25

Jeg har oplevet folk som kom sæbe i afsændigsmiddelbeholderen, fordi de ikke kunne finde ud af hvad der var hvad. Så der kan jo være sket alverdens med din beholder.

På de fleste maskiner kan man uden det store besvær dele forpladen (skruer i siderne) og komme ind og tage beholderen ud. se godt efter hvordan ledningerne sidder på den inden du tager dem af . så afmonteres beholderen, og du giver den en god omgang balge med varmt vanf og en fin børste . Til sidst i blød i fortyndet eddikesyre.
Så burde du kunne komme af med snasket. specielt afløbet, som styres elektrisk skal være rent.

Du skal ikke bruge kemikalier ud over sulfovand, og senere tynd eddikesyre.

Trækpapiret kan være indtørret ,et eller andet , måske sæbepulver.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 40 point
Dato : 04-06-11 14:32

http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Goer-det-selv/Opvaskemaskine/Sæbeautomat.aspx

Her vises hvordan sæbeautomaten kan skilles ad- og så kan du evt. købe en ny og udskifte den selv. Lyder lidt overdrevet, at skulle skifte hele maskinen

Godkendelse af svar
Fra : Fiskervedtofte

Dato : 04-06-11 16:24

Tak for svaret smuller54, meget ilustrativt