/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
at hænge billeder på skrøbelige vægge
Fra : creamcheese
Vist : 1105 gange
100 point
Dato : 03-06-11 09:27

Det drejer sig om vægge lavet at ren ler, rigtig gammeldags, som er vanskelig at bor i og få noget til at hænge fast. Vi har set noget på TV som man sprøjter ind i et hul til ravplugs så de bliver stabile &
stærke, men hvad? Det er ikke 2 komponent, det vi så.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-06-11 10:15

Dette her ?
http://www.fischerdanmark.dk/desktopdefault.aspx/tabid-684/1083_read-2870/

Kigger Du på sikkerhedsdatabladet er det ganske rigtigt to-komponent, og indeholder isocyanat som jo kendes fra 10 sekunders lim.......så det er altså frem med gummihandskerne.
Jeg har selv brugt tyndtflydende Polyfilla på tube i vanskelige mure, men det er en evighed om at hærde og knækker let

I gamle dage huggede man et hul og indsatte et kegleformet træstykke som derefter blev muret fast med cementmørtel.......det kunne holde en gal tyr i en kæde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-11 11:32

Er du helt sikker på at væg er lavet af ren ler ?...

Tidliger før gips plader blev indervæge væge lavet ved, at pudse et træ skelet lavet af forskalningstræ, der var beklædt med strå....

Væge i ren ler har jeg aldrig set eller hørt om før... i Danmark, kun i Tanzanie og Zimbabve.....

Så inden du gør noget skal du være helt sikker på vægens konstruktion....

vh Ben

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 03-06-11 12:19

I Tanzania, Zimbabve, og Bornholm ( i gamle dage ) bruger de lervægge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-06-11 12:35

Det er vist også brugt i nyere tid, se længere nede på denne side.
http://www.byggeri.dk/guide/vaeg-loft?offset=1740

Sikkert en nærig der har sagt: -Det skal sgu bare hold` indtil jæ ska`bæres ud i en kasse -

Og når når man skal renovere bevaringsværdige húse bruger man jo forsåvidt de oprindelige materaler.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-06-11 12:51

Billedet har jo en vist størrelse,
så klæb noget fibermateriale fast på væggen bag billedet,
som du så bruger som hjælp til mur plugs...

Kommentar
Fra : Troldesen

Dato : 03-06-11 22:32

At væggen er vanskelig at bore i, betyder vel ikke at det er umuligt? Det er kun et spørgsmål om at bore tilstrækkeligt langsomt med et skarp bor... Kan du det, skal du derefter blot bruge en krog/skrue med ekspanderende bagside/ende. Sådan én kan du købe i en hver tømmerhandel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-11 23:13

Lerklinede vægge blev for 100 år siden brugt på landet . Det var billigt og kunne laves af stedets materialer. pileflet eller andet skellet og ler fra marken.
Der er ingen bæreevne så taget kunne ikke bæres af den slags vægge.
Du kan sætte store kroge i og "mure" dem fast med ler forstærket med fiber af en art. eksempelvis tynde strimler af bomuldsklude.
Det holder præcis så godt som resten af væggen. Glem alt om bærearme til fjersyn og den slags, som kræver stærkere væg.

Det kan godt være der fås meget stærkere udfyld til krioge, men det hjælper ikke når det omgivende materiale er svagt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-11 00:20

En laaaang bolt med møtrik på den anden side