/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilket bilmærke?
Fra : pifo
Vist : 2018 gange
100 point
Dato : 02-06-11 19:10

Vi står over for at skulle skifte bil. Og så dukker spørgsmålet op: Hvilket bilmærke skal vi vælge?
Vi har overvejet Peugeot, Mazda, Citroën og Ford. Findes der evt et godt sted, hvor man kan finde anmeldelser af bilerne? Hvad siger I kloge "Kanduer"? Er der gode input til vores valg af bil?

Vi er en familie på 4, som både har brug for bilen til de korte ture og til de lange ned gennem Europa. Vi har stationcar i dag, og på sin vis vil vi gerne fortsat have det. Budgettet ligger på max 330.000 kr, men det er dejligt med forslag til 250.000 også

Kommentar
Fra : MustangOne

Dato : 02-06-11 20:05

VW Touran 2,0 TDi med DSG gearkasse,en rigtig fin familie bil...se eventuelt dette link.. http://www.dba.dk/vw-touran-20-tdi-140/id-500406048/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-11 20:11

Lige nu ville jeg tænke mig om med Japanske biler. Selvom de er rigtig gode.
Peugeot og Citroën er ikke billige i vedligehold..............jeg har selv en Xantia som dog kører godt.
En Ford-vogn er nok den jeg ville vælge i dag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-11 22:57

Du skal vælge enten Peugeot, Citröen - eller Skoda... alle biler er billige i reservedele selv om Eyvind siger noget andet

Du undre dig nok over at jeg skriver Skoda, men det er faktisk en ret god bil med wv motor

Ford derimod ruster som bare pokker, så hold dig langt væk fra dem... beklager Eyvind men der er vi igen uenige

Accepteret svar
Fra : CiviC

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-11 23:56

Jeg ville så vælge Mazda af de fabrikanter du selv nævner.
Derimod er jeg er jeg helt enig med MustangOne og Mordsted1:
VW er et god og stabil og Skoda er begyndt at lave nogle interesante biler med hjælp fra VW og så er de billige i forsikring.
Kører selv en ældre Opel, som er rimelig stabil. Dog har der været en del rust i skærmene.

Ellers er der lidt statistik over mandagsbiler her:
http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/biler.asp

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-06-11 06:10

jeg skal ALDRIG have fransk bil igen
mazda er dyre i reservedel

ville vælge tysk

skoda, seat, vw/ford, audi, bmw,

evt. hyundai

http://www.bt.dk/test/se-hvor-ofte-din-bilmodel-bryder-sammen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-11 06:40

Citat
evt. hyundai

Vi kører Hyundai,og er utrolig glade for den, men når det er sagt, så vil jeg lige tilføje, at reservedele altså ikke hører til i den billige ende og ikke alt kan købes uoriginalt

Det er ikke nemt at vælge bil udfra hvad andre siger og mener, vi er alle glade for lige vores model, meningerne er lige som når man skal vælge hund.. vidt forskellige

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-06-11 08:14

Super med jeres kommentarer. Selv om der er forskellige holdninger til, hvad der er en god bil, så giver disse kommentarer os en masse at overveje og gode idéer til, hvad vi skal spørge ind til.
Hvad siger I mht Toyota og Skoda?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-06-11 09:02

Der er vel ingen genstand på kloden,der er fyldt med så mange fordomme som biler.Og motor journalisterne,bidrager godt til det: De har tydeligvis også farvede briller på,når det handler om biler.

F.eks. VW bliver jo altid rost til skyerne.Min søn havde en VW Sharan 2.0 TDI. Den har eddermaleme været ham et dyrt bekendskab. Kobling skiftet første gang inden 100.000 km. Da den stod på 135.000,var den klar til kobling nr.2. Bagklappen var fyldt med ene små blærer. Lakken slidt af på forkant af motorhjælm.

Min svoger,har en VW Polo.Den har lige fået nye lejer i gearkasse. (Godt 100.000 km).Olien når ikke op til de øverste lejer. Igen, VW "kvalitet".

Ford ruster ad h... til,ja de har været uheldig,med et par årgange.Men er fuldstændig ovre de problemer,efter FDM`s mening. (Luksus biler fra Mercedes,har haft samme problemer).

Opel tør jeg næsten ikke nævne. Jeg har kørt Opel i 28 år. Nok ca. 1.000,000 km.
Så det er utrolig,jeg har overlevet. Især Vectra B,var udskreget,som et ringe køretøj.Den har nu gået 370.000 km. Selv udstødningen,er det originale,på nær bageste lydpotte.
Og der er ikke noget med kobling (VW) eller diverse elektronikfejl. Det virker bare år efter år.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-11 16:40

VW Sharan/Touran er noget skod..ligeså er de nyere Passater.

Citroen vil jeg ALDRIG anbefale nogen at købe.
Vær altid betænkelig over for franske biler.

Toyota vil være et godt valg, f.eks. Avensis som denne her vil jeg godt anbefale og den er driftsikekr, billig at servicere og i reservedele til vedligeholdelse:

http://www.bilzonen.dk/brugt-bil/325737/toyota-avensis-20-d-4d-sol-5d-stationcar

Den i annoncen her er bare for dyr, de kan fås nyere til billigere penge.

Det er en diesel og er billig at køre i til det er så stor en bil (17-19 km/l)

Men ellers er det svært at råde nogen m.h.t. hvilken bil de skal købe.

Der er mange meninger om hvad der er godt og skidt.
Og nogen er mærkefanatikere.

Men i dag er det sådan, at i den prisklasse du nævner, der er det japanske biler der er bedst (lige med undtaget Honda)..og Toyota er nok det bedste valg

Kommentar
Fra : Fiskervedtofte

Dato : 03-06-11 17:05

I det prisleje vil jeg ikke tøve med at anbefale Opel
I de senere år er kvaliteten steget, uden at priserne er røget alvorligt i vejret.
Læg dertil at prisen per km er blandt de laveste, hvis man har lidt octan i blodet kan man også finde en bil der kommer derudaf.
De biler du spørger om har jeg ingen erfaringer med.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-06-11 17:35

Med et par enkelte afstikkere, har jeg lige siden min læretid sværget til Ford. Det er blevet til rigtig mange gennem tiden, og det kører vi såmænd i den dag i dag. Vores nuværende har nået konfirmationsalderen og til syn for et par måneder siden fik den to nye skærmkanter bag. Alt andet er urørt, - og sundt. Så den med, at Ford ruster holder ikke. Jeg ville holde på Ford eller Opel. To velrenomerede tyske mærker, der sagtens kan levere varen - og holde til det.
Men der er garanteret lige så mange meninger som der er bilmærker, og kun du / i kan tage den endelige bestemmelse. Men hvis muligheden er til det, kan i da aflægge nogle forhandlere et besøg, køre en prøvetur og sammenligne priser, udstyr etc. og ikke mindst garanti!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-06-11 18:24

Citat
Citroen vil jeg ALDRIG anbefale nogen at købe.

Nåe nej > 150 000 km. med alm. vedligehold er da heller ikke noget. Både en BX og en Xantia.
Men det er heller ikke alle som kan lide "sofakørsel"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-11 00:28

Nu anbefalede jeg den Toyota Avensis stationcar

Se blot i linket her:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10094450

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-06-11 05:11

Genboen har en Kia Ceed stationcar. Den lyder/kører godt, få og små rep. og lang garranti, så han er godt tilfreds.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 05-06-11 18:17

Tak for svaret CiviC. Valgte faldt på en Mazda6.

Super lækker bil at køre i, og er blevet anbefalet af flere i omgangskredsen.

Jeg takker for alle jeres bidrag, der var med til at spore os i den rigtige retning. Det skal siges, at vi også var lidt varme på en Skoda, men leveringstiden er rigtig lang så den ville vi ikke vente på.
Citroën er desværre den bil, som flest mennesker frarådede os. Jeg siger desværre, fordi vi har kørt i Citroën i mange år og egentlig har været glade for det. Noget tyder dog på, at kvaliteten ikke er helt i top mere?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-06-11 18:45

Citat
Valgte faldt på en Mazda6.

Tillykke med den nye bil.Den går du heller ikke fejl af.

Egentlig undrer det mig lidt med Honda.Har altid anset den for at være en kvalitets bil.
Men den går meget tilbage herhjemme,i salgsstatestikkerne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-06-11 20:22

Det var så lidt. Har kørt en Mazda 6 en enkelt gang og den var altså også lægger at køre i.

Mvh
CiViC