/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Støtte mur med Fundablokke
Fra : Rustica.dk
Vist : 4615 gange
200 point
Dato : 02-06-11 17:31

Hejsa Kan-du´er .

Jeg skal til at lave en lille støtte mur.
375 cm lang og ca. 60 cm høj.
Jeg vil benytte Fundablokke, men jeg er meget i tvivl, om hvordan den blandning af cement skal være. ??

er der nogen der kan hjælpe mig med dette?

Og så vil jeg også meget gerne høre om der ellers er noget jeg skal tage højde for når jeg skal til at bygge den.

Venlig Hilsen
R.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 02-06-11 17:54

Jeg tænkte også på om jeg evt. kunne lave det i Lega blokke, eller er de ikke stærke nok ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-11 18:17

En støttemur skal kunne tage sideværtskræfter fra jorden bagved. Det er vel hele formålet med muren. Derfor er fundablokke ikke umiddelbart egnet.

Men hvis du banker jern ned igennem og dybt ned i jorden , foruden at placere gennemgående vandrette jern, så kan du vwl få det til at holde. Til en tilsvarende men lavere "mur" brugte jeg gamle 3/4 " jernrør.
Blokkene isig selv skal nok holde, men de skrider hvis de ikke fæstnes i jorden og styrkes med jern til at optage trækkræfterne.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-06-11 19:20

Jeg giver transor ret. Fundablokke egner sig ikke. Der findes specielle sten til formålet. Forhør dig evt i byggemarkedet.

Yderligere inspiration kan du få her:

http://www.rc-beton.dk/UploadetFiles/10442/25/Vejledning_2010_-_WEB(1).pdf

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 02-06-11 20:05

Blandingen jeg brugte til støbning af fundablokke var 1 3 5
en del cement
tre dele støbegrus
fem dele nøddesten

Jernstænger på langs (unda blokke har udskæring til det samme)

Men skal den støtte meget bør der også være en lille vinkelside eller ( T ) på midten.

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 02-06-11 20:17

Tak for svaret Eyvind.
Og tak til jer alle for de gode svar. Det er lige hvad jeg vil bruge

Så er det bare at komme igang..