/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Skæv limtræsplade
Fra : HomeAlone
Vist : 1089 gange
100 point
Dato : 02-06-11 09:28

Jeg har købt nogle limtræsplader som jeg har lavet låger af til et stykke møbel. Uheldigvis er en af pladerne blevet skæv, hvilket skyldes at den ene stav er vendt forkert, således at der sidder tre stave ved siden af hinanden med samme åreretning.

Lågen er færdig og monteret så jeg kan ikke save den op eller på andenvis ændre på den. Jeg tænker derfor på om den kan rettes op, ved at sætte bøje den i modsat retning over et stykke tid, eller kender I en metode der kan rette lågen, så jeg slipper for at lave en ny?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-06-11 09:55

det er desværre ikke noget man bare gør. der findes ikke en nøjagtig formel for, hvor meget træ arbejder, og når det er sket, er der ikke så meget at gøre. og der er flere andre faktorer der spiller ind, bl.a luftfugtigheden. hvis den er højere på den ene side af lågen end på den anden, kan det også give skævhed. det samme gælder temperaturforskelle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-11 10:15

Massivt træ er faktisk temmeligt stabilt, når det først er tørret og lagret har fibrene fundet deres fremtidige leje og så kan det holde formen i hundredevis af år selv under pres, undtaget hvis fugt påvirker alle fibrene igen.
Til fremstilling af visse dele, f.eks både, bruger man stadigvæk at dampe træ i en lukket beholder og derefter bøje det.
Men en limtræsplade er næsten umulig at dampe blød og så målrette efterfølgende tryk på en enkelt stav.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-06-11 15:28

Og hvis det endelig skulle lykkedes at få den ret, vil den bare senere begynde igen med at trække sig skæv. Jeg er ked af det, men du må lave en ny låge.

Kommentar
Fra : Jakob123

Dato : 04-06-11 21:22

det tror jeg ikke man kan.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 03-07-11 08:43

væk med den .