/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Istandsættelse & Husleje ved fraflytning
Fra : Steven Thyboe
Vist : 1038 gange
49 point
Dato : 02-06-11 02:17

Mig og min lille familie skal til at flytte bolig (byttesag).
Der bliver fortalt til os at vi skal være ude 2 uger før opsigelses datoen, så de kan istandsætte lejligheden (B-ordning). Dvs. at vi ikke har noget sted at bo, da vi skal aflevere nøglerne til udlejer/boligselskabet.

Mit spørgsmål er om udlejer/boligselskabet kan tillade sig at kræve husleje for de 2 uger vi er fraflyttet lejligheden. Jeg tror at mange boligselskaber gør dette, men er det lovligt ifølge lejeloven???

Jeg ser dette helt grotesk og håber inderligt at nogle derude har et svar til os.

Mvh. Steven Thyboe (og familie)

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 02-06-11 05:19

JA

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-11 08:27

Det er helt normal praksis ved bytning. Der er A og B ordninger og der hvor du bor har i valgt A ordning.

A ordning: lejligheden bliver gjort i stand inden indflytning. Det tager 14 dage.

B ordning: Lejeren skal selv gøre lejligheden i stand. Derfor er huslejen højere fordi der indbetales et beløb til en vedligeholdelseskonto.

I må bo hos familie eller leje et telt eller en campingvogn.

Kommentar
Fra : Steven Thyboe

Dato : 02-06-11 08:44

Er godt klar over de forskellige ordningerne, MEN

KAN DE TILLADE SIG AT TAGE HUSLEJE FOR DE 14 DAGE VI IKKE HAR ADGANG TIL LEJLIGHEDEN????

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-06-11 08:48

Ja det kan udlejeren. Det burde stå i din lejekontrakt eller kan du nok finde i lejeloven som findes på internettet.

hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-11 11:55

Hawaii har ret, da i flyttede ind da betalte fraflytter husleje i 14 dage, så jeres bolig kunne blive sat i stand. Og nu skal i betale for 14 dage så boligen kan blive sat i stand til ny indflytter. Helt normal praksis.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-11 11:58

Du har problemet fordi i bytter, hvis du havde fået boligen på alm. vis og alm. fraflytning, så opstod problemet ikke. Den i bytter med har det samme problem hvis der er A ordning.

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 49 point
Dato : 02-06-11 22:04

Enten betaler man 14 dage før indflytning eller også 14 dage ved fraflytning. det gælder alle og står i lovteksten for almene boliger.

Mvh Maria

Godkendelse af svar
Fra : Steven Thyboe

Dato : 02-06-11 22:31

Tak for svaret mariafrederiksen.