/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse af lejeforhold som vicevært
Fra : Rexonspix
Vist : 4901 gange
100 point
Dato : 31-05-11 18:31

Hej Kandu,

Jeg bor til leje i en lejlighed, hvor jeg også er vicevært for ejendommen.
Nu har jeg så fået en klage ang. at mit arbejde er mangelfuldt og ej tilstrækkeligt, og der står nederst i klagen:
"Denne skrivelse er sidste advarsel og såfremt der skulle komme klager af lignende karakter, vil dit ansættelses- og lejeforhold i ejendommen blive ophævet".
Det skal siges at lejekontrakten og ansættelseskontrakten er 2 forskellige, og jeg har kigget på min lejekontrakt og der står intet om viceværtsarbejdet.
Skal jeg være bange for at jeg kan blive smidt ud af min lejlighed, hvis jeg bliver fyret som vicevært?

Mvh. Mark Johansen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-05-11 18:49

NEJ NEJ NEJ det kan du ikke blive.
Du kan blive fyret som vicevært hvis udlejer ikke mener du passer dit arbejde. Sålænge du betaler din husleje kan du ikke blive smidt ud af dit lejemål.
Skulle du smides ud skulle det stå i din lejekontragt at der følger en forpligtelse som vicevært med lejligheden.
SLAP DU BARE AF.

hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-11 19:03

Jeg er ikke enig i hvad hawaii7 skriver. Min ene søn havde lejlighed i en bygning hvor han også var vicevært.

Det fremgik ikke af lejekontrakten at det var en viceværtlejlighed. Men han fik nedsat husleje fordi han var vicevært og da han stoppede som vicevært måtte han flytte. Det stod på de papirer som udlejer havde at det var en vicevært lejlighed.

Så du kan risikere at miste din lejlighed når du stopper som vicevært. Du fik jo lejligheden fordi du tog det job som vicevært. Og den næste vicevært skal da have en lejlighed. Nemlig din.

Kommentar
Fra : Rexonspix

Dato : 31-05-11 19:10

I viceværtkontrakten er det eneste der står "Aftalen gælder fra den 1. december 2010 og indtil lejemålet beliggende <min addresse> opsiges, eller aftalen kan opsiges af begge parter med 3. måneders varsel.
I lejekontrakten er der INTET nævnt om viceværtsarbejdet.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-05-11 19:31

Ja granner når det er en viceværtlejlighed skal man selvfølgelig fraflytte når man stopper som vicevært. Det skal tolkes på den måde at så længe du bor der skal du være vicevært.
SÅSLAP DU BARE AF.

Jeg har selv haft viceværter i mine udlejningsejendomme, da jeg havde sådanne.

hawaii7

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 31-05-11 22:49

Det er mest almindeligt, at aftaler om ansættelse som vicevært eller varmemester indeholder en bestemmelse om, at den lejlighed, der er stillet til rådighed, skal fraflyttes ved ansættelsesforholdets ophør. Hvis der i forbindelse med, at du opsiges, ansættes en ny vicevært, kan du forvente, at der kan være et ønske om at stille lejligheden til rådighed for din afløser. Sker det, vil udlejeren formentllig kunne få medhold i, at du skal fraflytte, Svaret afhænger dog af, om der er en realitet i, at lejligheden er en funktionærlejlighed, Har du rent faktisk fungeret som vicevært? Har lejligheden hele tiden været knyttet til stillingen? Etc., etc. Du kan eventullt søge rådgivning hos Lejernes LO, men det forudsætter vistnok, at du melder dig ind. venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 01-06-11 02:57

Nu er hawaii jo osse så skide klog, men har af en eller anden grund aldrig noget at have sine påstande i....andet end at han selv engang har gjort dit eller dat. Men det er jo ikke noget bevis for rigtigheden. Jeg ville ikke stole på det crap han fyrer af. Det er da muligt at han har ret, men så kan han da henvise til nogle autoriserede regler i stedet for blot at henvise til sit eget hjemmestrik. Sådan en gang bodegabavl

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 08:55

Det må naturligvis være lejekontraktens ordlyd der er gældende.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-06-11 13:05

Det er lejekontrakten du skal gå efter - du skriver selv at lejemålet kan opsiges af begge parter med 3 måneders varsel, så du må nok indstille dig på at udlejer opsiger lejemålet hvis du fyres som vicecært.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Rexonspix

Dato : 01-06-11 13:06

Det er jo det der står i viceværtskontrakten, ikke lejekontrakten?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-06-11 18:48

En lejekontrakt er uopsigelig fra udlejers side, hvis der ikke tydeligt er anført andet. Kun manglende betaling af lejen er opsigelsesgrund fra udlejer.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-06-11 19:05

Hej Mark

Der sov jeg vist , men mener nu alligevel der er en kontraktlig aftale og at det er de 3 måneders opsigelse der gælder. Kontakt evt din fagforening, eller hvis du har en indboforsikring med retshjælp kan du kontakte en advokat. Så kan begge kontrakter læses igennem og du får et 'rigtigt' svar.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-06-11 10:28

Det letteste et at kontakte LLO.dk

Men, hvis dit lejemål er en del af ansættelsen, kan du siges op når dette ophøre. F.eks en portner bolig (eller som i dit tilfælde kan det måske også gælde for en Viceværtlejlighed...)

Så fremt dit lejemål er en helt seperat kontrakt, uden link / binding til din ansættelse. GÆLDER LEJELOVENS almindelige vilkår. Så har udlejer en skidt sag med at sætte dig ud.

Dette gælder uanset som udlejer mener, at han aftaler bør ses samlet. Det du har kontakt på gælder.

Lejeloven kan ses på retsinfo.dk
Den hedder bekendtgørelse af lov om leje...
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132875

vh Ben

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-08-11 10:35

Hvad er denne sag endt med...??

Jeg er lidt nysgerrig, for jeg mener nemlig heller ikke, at opsigelsen holder ud fra de ting, som er oplyst her.