/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Alternativ til madordning for ældre
Fra : smuller54
Vist : 819 gange
200 point
Dato : 30-05-11 20:06

Min svigermor er en meget ældre dame.
Det kniber med at få spist ordentligt - da madlysten ikke er stor. Det gør at hun bliver virkelig dårlig ind imellem.
Hun er tilmeldt en madordning, 3 gange om ugen og hun betaler 50,- kr pr. måltid.

Problemet er at hun faktisk ikke bryder sig om ret meget af det der kommer, selvom det i beskrivelsen lyder godt nok.
Kort sagt, hun spiser det ikke.
Min datter som også bor på Sjælland siger at hun har set og smagt maden og den er ikke indbydende.
I princippet kunne hun nok godt betale mere, såfremt hun fik bragt noget mere indbydende.
Men er der alternativer i København, hvor man kan få bragt mad eks. 3 gange om ugen og efter eget valg- altså ikke vakummad osv. ?? Kender I nogle madsteder der bringer mad ud, som er frisklavet og som er retter, tilpasset til ældre mennesker. Små portioner- lidt af hvert, kød, grønt og gerne nogle af de "gamle" retter.
??

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-05-11 20:31

Du har helt ret smuller54, det er sku skandalløst at behandle vores ældre medborger på denne klamme måde, det kan vi ikke være bekendt og nu må det snart være nok med vores tålmodighed, det kan gøres billigere end idag og samtidigt af få ordentlig mad BLA: gamle danske retter.
Hvis det var mig der styrrede det center ville jeg få opbygget et nyt køkken, det kunne gøres på den måde at et firma der laver køkkener var sponsore til det.
Derefter ville jeg søge en kogekone dem må der da være nogen af stadigvæk, plus et par hjælpere.
Så kunne beborene selv komme med forslag til hvad de kunne tænke sig at spise den dag, det ville ikke komme til at koste ret meget mere end de 50 kr de giver idag for bla: dampkogtkartofler at servere noget sådan er simpelhen en hån mod de ældre.
Hvis vi vil have det lavet sådan må de pårørene til at mande sig op og skrue bissen på ellers kan de gamle ikke gøre noget der vil blive lagt mærke til, jeg forstår ikke hvorfor vi ikke for længe siden har kastet os ud i kampen, for det er jo vores mødre og fædre der bliver dårligt behandlet og husk det vare ikke længe før at det er os der sidder på disse hjem, husk det.
alan57

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 20:31

Citat
Kender I nogle madsteder der bringer mad ud, som er frisklavet og som er retter, tilpasset til ældre mennesker. Små portioner- lidt af hvert, kød, grønt og gerne nogle af de "gamle" retter.

Tja, hvem gider tænke på de gamle.

Kan ikke selv give et svar på dit ? MEN, jeg ville prøve at snakke med den dame, der stiller op til folketingsvalg (hende der er på de ældres side) muligvis kan hun henvise.

Ellers skal du over i det PRIVATE, som til tider er billigere,
eller har i ikke noget der ? ligner det såkaldte Folke-køkken, hvor man ikke skal gove ret meget for et måltid = og samtidigt lavet så det? mætter madkendere.

Ellers prøv Frelsen Hær

Kun et par muligheder.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 20:34

I Ålborg kan du blive MÆT for en 30`r med FED sovs og hele baladen.
Og har du ikke penge med = så får du det sg_ alligevel

Men de bringer IKKE ud

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 20:43

Desværre er hun ikke i stand til selv at hente maden.
Hun har oplevet at være faldet om og har fået en vis angst for at gå ud. Hun gør det stadig i det små, men ikke langt fra hjemmet.
Hun er 88 år og hjernen fejler ingenting, jeg er næsten sikker på at hendes hukommelse er bedre end min ;)
Jeg ved ikke om vi kunne få hende til selv at bestille på nettet, for hun har også fået computer, men nok ikke sikker nok i sadlen til den slags endnu.

Familien gør hvad de kan. Jeg tror faktisk at hun har hele fryseren fyldt med retter, men det er ligesom ikke det er animerer nok til at få spist. Måske det har noget at gøre med at det skal næsten dufte for at få appetitten til at gå igang.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 20:49

Desvæære tror jeg du leder forgæves. Jeg har selv probmer med at lave mad efter en blodprop. Har prøvet kommunens mad, der er direkte ulækker. Jeg tror faktisk det kunne sælge godt med en take-away med dagens danske ret leveret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 20:51

Så lige denne lille artikel, men spørgsmålet er om de leverer til enkelt personer-
http://www.ecoweb.dk/artikler/20080817.htm

Nogen der kender dette sted ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 20:56

Hvor er det sørgelig læsning.... jeg har søgt en del... og i dette link søgte jeg på postnummer 2400 (det eneste jeg lige kunne komme i tanke om hørte til KBH... men det er ikke mad for din svigermor vil jeg næsten vove og påstå... og leveringsomkostningerne+mad, så bliver det alt for dyrt

http://www.just-eat.dk/area/2400-koebenhavn-nv

Jeg ved flere køber færdigretter i Kvickly, men når din svigermor ikke tager mad op af fryseren, så vil hun jo nok heller ikke varme færdigretterne (og dem udelukkede du jo også på forhånd, men det er vist ikke så ringe, som det din svigermor får nu)

Jeg har desværre ikke nogen løsning...-- der er ikke et privat plejehjem, som kunne levere??

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 21:00

fandt dette: http://bornibyen.dk/koebenhavn/places/1238-oeby-lille-madhus
det er et meget lille madhus der ikke leverer mad ud af huset

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 21:05

Citat
der er ikke et privat plejehjem, som kunne levere??

Den mulighed har jeg ikke tænkt på. Men hvis hun ikke kan lide noget af det mad, som bliver lavet i storkøkkener, så kan hun sikkert heller ikke lide det.
Jeg kender hende- hvis vi lige kræser lidt- så spiser hun. Men det har sikkert også noget med selskabet at gøre.
Det er jo derfor jeg tænker, at hvis man nu kunne finde et sted, som kunne bringe noget rigtig lækkert og enkelt- så kunne det være det kunne ryge ned- også uden selskab.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 21:05

folk der kun bruger færdigretter en gang imellem, lægger ikke så meget mærke til hvor få retter der er. jeg levde af færdigretter i årevis. Det bliver de samme ca. 4 retter år ud og år ind. til sidst er man ved at kaste op bare man ser maden. og der er ikke megen næringsværdi i dem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 21:07

Citat
det er et meget lille madhus der ikke leverer mad ud af huset

Ok det fremgår ellers af den første artikel, øv

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 21:10

i min kommune må man ikke selv vælge hvilket plejehjem man vil have maden fra. man skal have fra det nærmeste. jeg ville have maden fra et plejehjem der laver rigtig god mad, men det måtte jeg ikke.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 21:13

Citat
Det bliver de samme ca. 4 retter år ud og år ind. til sidst er man ved at kaste op bare man ser maden.

Det lyder ikke godt. Sørgeligt at det ikke kan være bedre. Men hva´pokker skal man foreslå så det kunne lade sig gøre, at servere noget ordentligt ? Det er jo mange mennesker som skal have mad.
Måske de små steder skulle se at oppe sig, og tilbyde noget der kan være et alternativ. De vinder jo ikke de store udbud- for så kan de ikke få det til at løbe rundt.

Større tilskud til ældremad er vel snart "en prut i en kop yougurt" - for det går nærmest den anden vej med eller uden Dansk Folkeparti.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 21:30

Det er jo heller ikke nemt, hvis det mest er selvskab hun behøver for at spise.

Jeg forstår det godt, det er hyggeligt at spise sammen med nogle, ... men når jeg læser alle dine madopskifter, så lyder de altså så tiltalende, at hun burde kikke lidt på fryserens indhold

Der kommer ikke en hjemmehjælp, som kan varme maden op, bare svigermor har taget den op af fryseren - så dufter det da i det mindste??

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 22:01

Citat
Jeg tror faktisk at hun har hele fryseren fyldt med retter, men det er ligesom ikke det er animerer nok til at få spist.

Mangel på venskab/ FAMILIE

Citat
Jeg kender hende- hvis vi lige kræser lidt- så spiser hun. Men det har sikkert også noget med selskabet at gøre.

Ikke for at slå dig helt ud af din PC_ MEN
Kan det IKKE tænkes at hun har mistet GNISTEN _ til livet.
(tror man kan mærke det, når der ikke er mere tilbage, at give af)
Min mor døde på næsten samme måde, gad ikke at spise eller drikke
og svandt ind til en musel? menneske, men døde hjemme.
Der kunne de passe på mor = men ikke før, der var BARE hjemmepleje
med tids-tagnings ure og nul PERSONLIGT, hvad ældre mennesker
JO ALLERHELST vil have / trænger til.

Smutter da der ingen gode råd er at give...vi kender jo udgangen af forløbet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 22:05

Citat
men når jeg læser alle dine madopskifter, så lyder de altså så tiltalende, at hun burde kikke lidt på fryserens indhold

Det jo ikke min mad der ligger der Nordsted1,
Jeg bor jo på Fyn.

Men du har sikkert ret i at noget af det ligger i selskabet, men det er altså ikke det eneste- så vidt jeg kan forstå, så er maden altså ikke indbydende. Og jeg tror, at beskrivelsen når hun bestiller det lyder tiltalende, men når det så kommer - så spiser hun kun desserten, fordi det andet bliver enten for overvældende eller for kedeligt, måske nogle gange for krydderet.
Desserter kan man jo ikke leve af.
Hjemmehjælp har hun ikke fået bevilliget ret meget af- kun lidt til rengøring. Og slet ikke for at varme mad op. Dertil er hun for kvik- og det snyder jo. Hendes datter kommer og gør rent hver 14. dag, for ellers rækker det ikke.
Jeg ved ikke hverken ud eller ind, men bliver bekymret, når hun bliver dårlig- og den eneste årsag er, at hun ikke får spist.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 22:15

Citat
Kan det IKKE tænkes at hun har mistet GNISTEN _ til livet.

joo, måske du har lidt ret. Men jeg tør næsten ikke tænke det.
Hun har lige fået 4 nye oldebørn og er vildt optaget af det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-11 22:15

Vi ved jo at færdigretter og også hjemmelavet der bliver varmet op får en anderledes smag eller taber den, det kan til dels skjules med mere krydring.

Kartofler går det mest udover, de skal sgu helst være frisk tilberedte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 22:16

Nååå jeg troede du havde fyldt hendes fryser

Der er intet som hjemmelavet mad, men en løsning på svigermors manglende appetit kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Er maden varm når den ankommer?? Ellers kan det også være en af årsagerne - der kan det være det er nemmere lige at snuppe desserten??

Har hun en mikroovn??

Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, men når du er så langt fra hende, så lad hendes datter om det mere praktiske, selv om det også er en belastning for hende - hva' siger hun til det hele??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 22:17

Citat
det kan til dels skjules med mere krydring.

Tænk det tror jeg er det værste for min svigermor- når maden er for krydret. Og det er det - så vidt jeg kan høre. Så det er der taget højde for .

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-11 22:24

papir taknemmeligt - menusedlen fra plejehjemmet lød som den lækreste restaurationsmad. men fx Bøf med herregårdsgrønt var en tør bøf med en meget lille blomkålsbuket( på størrelse en fingernegl) et stykke sukkerært( ca 1½ x 1½cm)Det var bestemt ikke nogen herregård. eller stegt lever med løg og surt, hvor de desværre havde glemt løgene og det sure. eller forloren hare der så ud og smagte som supermarkedets færdiglavede med masser af tilsætningsstoffer og til det alt sammen glaskartofler og det jeg kalder færdigkøbt kemikaliesovs

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 22:27

Citat
papir taknemmeligt - menusedlen fra plejehjemmet lød som den lækreste restaurationsmad. men fx Bøf med herregårdsgrønt var en tør bøf med en meget lille blomkålsbuket( på størrelse en fingernegl) et stykke sukkerært( ca 1½ x 1½cm)Det var bestemt ikke nogen herregård. eller stegt lever med løg og surt, hvor de desværre havde glemt løgene og det sure. eller forloren hare der så ud og smagte som supermarkedets færdiglavede med masser af tilsætningsstoffer og til det alt sammen glaskartofler og det jeg kalder færdigkøbt kemikaliesovs

Det siger vist alt om det, jeg taler om

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 22:35

Og jeg kan fortælle jer at når det er et dagligt problem at få mad der er bare lidt indbydende, kommer det til at fylde ret meget i ens liv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 22:36

Det ville jeg godt nok også miste appetitten af..

Hvis mine forældre fik bragt sådan noget mad - jeg vil ikke engang kalde det for hundeæde, for jeg ville ikke byde min hund det, så ville jeg tage maden under armen og besøge borgmesteren - intet mindre..

Billeder i aviserne kunne også være et alternativ.... at serverer sådan noget, og så oven i købet forlange så mange penge for det, det er simpelthen så uanstændigt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 22:41

Citat
Og jeg kan fortælle jer at når det er et dagligt problem at få mad der er bare lidt indbydende, kommer det til at fylde ret meget i ens liv.

lige netop, tror også at det er hovedet på sømmet - selvom jeg også godt er klar over, at det altid hjælper med selskab naturligvis.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 22:42

Jamen jeg er på en gang målløs, og samtidig så har jeg jo hørt om det i tv, men har ikke selv haft det inde på livet

Prøv og spørg her, om de ikke snart udvider til også at servicerer i KBH området.... portionerne er så store, at der faktisk er til to personer

http://www.madvognen.dk/

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 23:14

Det lyder godt, men 150 kr har jeg ikke råd til dagligt

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 23:17

PS. jeg er "kun" 61 år og kan ikke som en 90årig leve af en portion 2 dage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 23:17

Skytten49... det er heller ikke prisen på et enkelt måltid mad, men minimumsbeløbet for en enkelt levering, og potionerne er så store at det kan strækkes til to dage..

Men jow, det er da dyrere end selv at lave maden, for hvem der kan... men jeg ved ikke om man kan sige det er dyrt som sådan, når det er økologisk og inckl levering- men i et samlet hele, så løber det da op

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 23:21

måske misforstår jeg noget. de skriver minimumskøb 150 kr, men middagsretterne er på ca 69 kr. så måske satser de kun på familier.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 23:28

ja men selv om jeg virkelig havde til 2 dage(Hvad jeg tvivler på) af en portion, så skulle jeg købe 3 portioner for at nå op på 150. dvs leverin til 6 dage hvoraf meget sikkert ikke kan fryses.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-05-11 23:38

det er heller ikke dyrt med 69 kr pr. portion. problemet er at man skal købe for 15okr ad gangen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-11 01:21

Transporten er dyr.

Jeg har aldrig gjort det, men er det ikke 10-20 kr det koster at få en pizza bragt ???

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-05-11 01:34

nej det er 30 - 50 kr

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-05-11 01:37

det kan være det er billigere i midt københavn. jeg bor i en omegnkommune til københavn

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-05-11 01:41

Man kan få det leveret billigere eller gratis hvis man køber for mere end 200 eller 300 kr. men det er jo lidt svær når man er alene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-11 15:30

Jeg har ikke læst hele artiklen igennem ... måske det oveni købet er der din svigermor får maden fra??

http://www.cgnordic.com/da/Medirest-DK/Nyhetslista/Din-Private-Kok-godkendt-i-alle-Kobenhavns-distrikter/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-11 17:39

Citat
måske det oveni købet er der din svigermor får maden fra??

Det ved jeg faktisk ikke.

Men jeg ledte også efter et mindre firma og Madvognen kører ikke i min Svigermors område.

Vi må finde på noget andet

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-11 17:42

Tak for svaret skytten49.

Det løste ikke mit problem, men jeg blev bekræftet i, at det ikke er svigermor der er vanskelig, hun har ret. Jeg tror de vil være sådan alle steder fra, når der produceres til mange mennesker og der er nødt til at være en vis stordrift, for at holde prisen nede.

Nu må jeg vist hellere inddrage resten af familien, så vi kan se om der en løsning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-11 17:54

Citat
Jeg tror de vil være sådan alle steder fra, når der produceres til mange mennesker og der er nødt til at være en vis stordrift, for at holde prisen nede.

Tror ikke det behøver være sådan.... de er bare for svage til at stå sammen - bare se hvor meget ballade forældrene holdt og fik ret i børnehavenmadsordningen - mener den blev ændret??

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 31-05-11 19:24

selv tak smuller - og nordsted, jeg ringede faktisk til borgmesteren og fik et møgfald fordi han mente ikke han havde noget at gøre med pensionistmad og skulle IKKE ringe til ham. Borgmestre er åbenbart ikke altid så charmerende når der ikke er kamera og mikrofon på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-11 19:51

Skytten49... du skulle heller ikke have ringet, men bestilt en tid,( det kan alle borgere) og serveret ham et måltid mad