/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Beklædning på murstensvæg.
Fra : Mosebaek
Vist : 1659 gange
300 point
Dato : 30-05-11 17:11

Et sted skal man jo begynde,derfor starter jeg,stille og rolig,her på Kandu.

Vi har et problem,med at holde varmen,i vores stue.Efter omforandring,af nogle vindues-partier,sløjfede vi en radiator. (Dumt gjort). Men jeg har tænkt på nogle tiltag,som burde hjælpe en del på problemet:

Vi har en mur,i den ene side af stuen,på 9,52 m. Den er opført i kløvede kalk-sandsten. (Ru).
Den virker altid kold. Jeg tror den absorberer,en masse varme.

Vores hus er fra 70`erne. Og kun med 75 mm.isolering.Vi er efterhånden,godt trætte af denne murstensvæg.Så jeg tænker på at montere,en form for plader,med isolering bagved.

Og her er det Kandu-folket (forhåbentlig) kommer ind i billedet.
Jeg håber på nogle tips og gode råd. Om hvordan jeg griber "sagen an".

Det er efterhånden mange år siden,jeg forlod byggeriet. Og der er helt sikkert kommet mange nye muligheder til siden,hvad angår materialer og montering af disse.

Gipsplader er nok,på forhånd fravalgt. For blødt synes jeg. Det skal jo helst kunne bære mine Rembrandt`s.

Kort sagt,vil det være dejligt,med noget inspiration.

En spændt ventende Mosebaek.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-05-11 17:32
Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-05-11 17:33

Håber det var det du ledte efter

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-11 17:57

Meget fint tip,sverola. Som skal studeres nærmere. Tak for det.

Men jeg vil jo gerne "lokke" flere,til at komme med deres "besyv".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-11 18:26

Her er også lidt at kigge på.
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune
Den lille lune findes hos tømmerhandlere, og er gratis.
Husk lige at det ikke er alt "flamigolignende" isolering som er godkendt bag ved en ekstra væg.
Men det er Rockwool og glasuld.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-11 18:54

Også tak til dig Eyvind, for tip.Der også skal nærlæses.
Fik at vide igår af en nabo,at Flamingo/Sundolit,ikke er lovlig i en væg.Jeg rystede lidt på hovedet.

Men du har så bekræftet,at det er rigtig. (Ja,der er mange faldgruber).
Selvfølgelig er Flamingo,ikke just brandhæmmende,snarere tværtimod.Men huset kolapser jo ikke mere eller mindre,fordi der sidder en "skal",af Flamingo.

Men sådan,er der jo så meget.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-11 19:01

Og du har vel overvejet alternativerne,

at tilføje mere isolering udenfor?

Eller ind i mellem, at hulrums isolere??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-11 19:12

Citat
at tilføje mere isolering udenfor?

Tanken har da "strejfet mig".Jeg synes bare det virker noget uoverskueligt.Vil ændre hele "billedet",
af huset. Enten puds,eller murstensskaller,udenpå isoleringen.

Men tak for forslaget.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-11 19:45

Citat
Men huset kolapser jo ikke mere eller mindre,fordi der sidder en "skal",af Flamingo.

Men du colapser måske, fordi nogle af disse "flamongo" materialer udvikler giftige dampe ved brand.
Men det bruges da i stor stil som isolerende undelag til støbning, og så sker der ikke noget ved brand.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-11 20:11

Citat
Men du colapser måske, fordi nogle af disse "flamongo" materialer udvikler giftige dampe ved brand.

Det er rigtig Eyvind,nu når DU nævner det..... ved jeg da godt,at det er giftig.Også rigtigt,at det blev brugt meget i under gulve.Var/er god til at "bære" betonen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 31-05-11 00:13

Hej...

Du siger godt nok at gips ikke er at fortrække men jeg vil alligevel forslå gipsplader med isolering.
Der er ikke det store arbejde i det og det er nemt at sætte op.....
Tjek det ud og døm selv.... http://www.billigbyg.dk/shop/knauf-danogips-isoleringvaeg-15330p.html

McBobo

Og hvis dine Rembrand billeder ikke skal falde ned af væggene, lægger du et ekstra lag gibs på.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 300 point
Dato : 31-05-11 00:26

2 lag gips bærer nu ikke meget bedre end et lag.

Jeg havde lidt samme "problem", men fik et godt råd af en kammerat der er tømrer.
Lav skelettet til væggen af stål lægter, MEGET nemmere end at arbejde med dem i træ!
Hvis du har tænkt dig at bruge almindelige selvbygger plader på 120cm, så stil lægterne for hver 40cm. Håndværker pladerne er kun 90cm, pga vægten, så stilles lægterne på 45cm.
Tag selvfølgelig hensyn til at der skal mindst 100mm isolering mellem mur og den nye væg.
Glasuld, Isover, hvad du nu vælger.. IKKE flamingo, kun egnet til at isolere i gulv!!!
Inderste lag laver du i OSB plader (ethvert byggemarked med respekt for sig selv sælger dem..)
Glem Silvan og Jem&Fix. Jeg handlede ved XL-Byg / Arnold D i Møldrup. Super service fra dem!
Udenpå beklæder du med gips, så du kan få en jævn overflade at spartle ud og tapetsere med filt eller tapet. Eget valg.
Alt kan hænges op med skruer, og det holder. Ikke noget med at skulle bruge plugs eller lignende

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-05-11 14:08

Undskyld,jeg har været fraværende.Men jeg har jo en streng mester,i fruen.Hun mente det var meget nødvendig,at få samlet en havebænk.

Her er mange fine løsninger (som jeg skal kigge på),og endnu flere,er velkomne.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-06-11 20:57

Tak for svaret taunusanden.Det vil jeg prøve at kigge på.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-06-11 02:29

Du vil ikke fortryde det