/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Spiselige planter?
Fra : LarsLøkken
Vist : 820 gange
500 point
Dato : 30-05-11 13:42

Hej

Nogen der ved hvor jeg kan lære noget om at samle spiselige planter?
Evt. en hjemmeside med gode billeder?
Jeg synes ikke umiddelbart at have fundet noget brugbart

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 13:49

Denne side ser ret overskuelig ud - der er foto's hvis du ser oppe i toppen af skærmen

http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=15&a=1010

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 30-05-11 13:54

Wikipedia eng
du kan evt oversætte med google
http://en.wikipedia.org/wiki/Edible_plants

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 13:55

Der er også en liste her, men ikke så mange billeder - der må du igang med google

http://www.friluftslivsuddannelsen.dk/5336111

Kommentar
Fra : spike29

Dato : 30-05-11 14:20

på biblioteket er der en bog der hedder

naturens spisekammer den er god at læse

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 500 point
Dato : 30-05-11 14:45

Som spke29 er inde på, er der masser af bøger på biblioteket, du kan finde en masse på nettet (husk bare, at nettet i høj grad består af privatpersoner, der måske ikke har check på alt om planterne), men det bedste er at finde nogen der kan guide dig, fx et aftenskole(skal nok være i dagtimerne) -kursus.

Et godt råd, selvom jeg mest samler svampe, bestem meget nøje fra en flora, ikke kun billeder, din plante, og lav i første omgang en lillebitte portion, du kan være allergisk, den kan være giftig, osv.

Bare som eks. på hvor svært det kan være at kende forskel, hver gang en nabo/genbo kommer forbi min have, siger de, du har bjørneklo, den skal du udrydde, det jeg har er kvan, gammel spiselig skærmplante, vikingerne brugte den, men det tager lang tid at overbevise naboerne om at det ikke er bjørneklo. Kvan er god i vodka, man kan kandisere stænglerne, rødderne og bladene kan også bruges, men den breder sig næsten som ukrudt.

Hvis du har have, kan du gå i gang med skvalderkål, mælkebøtter og brændenælder, små spæde blade af de to første som salat (mælkebøtten er lidt skarp), brændenælder skal blancheres inden brug, glimrende i suppe eller som grønt drys.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 15:50

Her er en meget lang liste over - skovmad - med billeder

Du får forklaret hvordan maden skal tilberedes... i det hele taget er den meget detaljeret

http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=15

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 17:47

i bladet "Alt om haven " april nummeret kan du finde en artikel " om anvendelig ukrudt. Du kan sikkert finde den på biblioteket.

15 af slagsen med billeder og det hele.

Godkendelse af svar
Fra : LarsLøkken

Dato : 02-06-11 08:05

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-06-11 23:35

Selv tak, LarsLøkken, god fornøjelse med planterne