/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vedr. registreringsattest
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1317 gange
200 point
Dato : 30-05-11 12:19

Jeg har følgende spørgsmål.

På min registreringsattest står der flg;
Køretøjet må trække en trailer m/ bremser = 1.100 kg total.

MEN!!!!

På typegodkendelsen af bilen - den der anmeldes til færdselsstyrelsen, står der flg;
At bilen må trække en trailer m/bremser = 1.450 kg.

Hvordan hænger det sammen.?
Før jeg brokker mig til SKAT, vil jeg lige høre, om jeg overser et og andet.??

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-11 12:21

Prøv om du ikke kan bruge dette skema

http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med

til at se hvad du må trække - så kan du altid brokke dig bagefter

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-05-11 13:10

Det skema kender jeg godt.

Men "problemet" er; Den er typegodkendt til trailer/anhænger med en totalvægt på 1.450 kg.
MEN, på registreringsattesten står der, at jeg ikke må køre med mere end 1.100 kg.

Hvorfor.???

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 30-05-11 13:15

Din bil vejer vel kun 350 kg. Den må være billig i vægtafgift, eller hvad det hedder nu om dage.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-05-11 13:43

Jeg tror du skal nærlæse én gang til, hvad der rent faktisk står på registrerings attesten.

En bil må trække en trailer som vejer bilens EGENvægt + 50kg.
Bemærk at det IKKE er det samme som bilens tilladte TOTALvægt.

For at gøre forvirringen endnu større, så er der på nye reg. attester påført bilens KØREvægt, som er EGENvægt + 125kg.

Hvis din bil rent faktisk har en EGENvægt (husk : IKKE TOTALvægt) på 1400kg, så må den godt trække en trailer på 1450kg TOTALvægt.
Men så skal du have et trailer kørekort E, fordi bilens TOTALvægt altid er højere end EGENvægten.
Og dermed kommer du uvægerligt over kørekort B max totalvægt på 3500kg.

Ønsker du tilladelse til at køre med den store trailervægt, kan du på dit lokale Skat kontor få en blanket til at ændre din bils tilladte trailervægt.
Jeg kan ikke huske om det kun er muligt at ændre bilens tilladte anhængervægt én gang, eller om det er noget med varebiler, men det kan Skat motor oplyse om.
Men husk lige bestemmelserne for kørekort i den forbindelse.

Jeg vil gerne medgive dig, at det er lidt kompliceret, selvom EU og myndighederne faktisk har gjort en hel del for at få énsartede regler i hele EU, som skulle være enklere at forstå.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-11 13:58

Du skal bare have en erklæring fra forhandleren på at den må trække 1450 kg. og det skal du have med til syn, så får de et stykke papir på at bilen må trække 1450 kg. som du så skal på motorkontor/skat, som laver en ny registreringsattest hvor der står at bilen må trække 1450 kg. det koster ikke noget ved skat, men du skal betale for syn.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-05-11 14:02

PS. trækket skal også være godkendt til 1450 kg, så derfor skal du lige til syn og ha papire på at alt er ok

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-05-11 14:08

Citat
Din bil vejer vel kun 350 kg. Den må være billig i vægtafgift, eller hvad det hedder nu om dage.
Neeeeeiiiij, den vejer 275 kg....med ekstraudstyr.
Og jo, den er billig i vægtafgift, eller hvad det nu hedder.??? Hmmm...., grøn ejerafgift - ja, det er det, det hedder

Nordsted og Beestone, ahaaaaaaa, der er ved at gå en tælleprås op for mig.

Mvh.
HH

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-05-11 15:35

Tak for svaret Hejdu58.
Det var svaret jeg efterlyste.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-11 19:39

Citat
En bil må trække en trailer som vejer bilens EGENvægt + 50kg.

Det er så slet ikke korrekt.
En bil må gerne trække meget mere. (Min bil vejer eks. 1450 kilo og må trække påhæng på 1900 kilo)

Men bilens egenvægt + 50 kilo, det er den størrelse påhæng man må køre med uden at have trailerkørekort.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-05-11 22:16

Selv Tak