/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
løn
Fra : sfl17
Vist : 1250 gange
44 point
Dato : 29-05-11 11:30

Hvad er den laveste mindsteløn i DK i forhold til overenskomster?
Gang på gang ser man jobannoncer, hvor studerende tilbydes jobs til 80-90 kr. i timen eller slet ingen betaling ...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-05-11 11:36
Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-05-11 11:42

"Der findes ingen lov, der giver lønmodtagere ret til en bestemt løn. Det er alene bestemt ved aftale - enten i overenskomst eller ansættelseskontrakten."

Kilde: http://www.krifa.dk/fs/loen/privat-ansat.aspx?gclid=CLPP67zzjKkCFcod4QodL1YAkg

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-05-11 12:00

Desværre er der ikke en lov om minsteløn i Danmark, det burde der være, men med den regering og bla: krifa vil det blive umugeligt at få det indført.
Hvad kristendom har med fagforeninger at gøre andet end at splitte arbejderene op, ved jeg ikke. Hvorfor ikke starte en fagforening thor og odin eller et andet eventyr.
Krifa går ikke arbejdernes sag det er helt sikkert, næste kærlighed min bare.
alan57

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 29-05-11 12:15

He he, du er sej, Alan.

Men hvad er den mindste overenskomstmæssige løn, I har høRt om? Det er egentlig mit spørgsmål ...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-05-11 12:17

Det kommer jo an på hvilken overenskomst der er tale om, og du kan sagtens tilbyde arbejde som afregnes med lavere løn end det der står i overenskomsten, forudsat at virksomheden ikke har indgået nævnte overenskomst.

Jeg forstår godt spørgsmålet, men det er irrelevant i forhold til om det er lovligt at betale en meget lav løn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 12:26

På sigt kan man jo ikke få mere i løn end man er værd,
så det med mindste lønnen regulerer sig selv.

Hvis man laver mindste løn regulativer/grænser skaber man arbejdsløshed,
for de der er mindre værd end mindstelønnen kan jo ikke få beskæftigelse...

Det er simpel handels skole økonomi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-11 13:20

Hvis du er godt gift er mindstelønnen 0

Konen tager det hele

Mænd er fra tidernes morgen blot "skaffedyr"

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-05-11 13:26

Citat
På sigt kan man jo ikke få mere i løn end man er værd,

Såeeee, det var da noget nyt.
Jeg kan da nævne mange som får mere i løn end de er værd.

Mvh.
HH.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 44 point
Dato : 29-05-11 14:04

Hvis der er overenskomst har lønpatruljen lavet en oversigt :

http://www.jobpatruljen.dk/loen_og_love/loensatser.aspx

Om ikke andet kan det bruges til evt. at kræve en ordentlig løn.

Desværre er jobpatruljens arbejde kommet under pres. Indtil videre fortsætter arbejdet- men hvor længe er der råd ?- Mange vælger jo at melde sig ud af de organisationer, som har forhandlingsretten.

God vind til jobpatruljen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 14:15

Jeg sagde "på sigt"...

Hvis et firma udbetaler mere i løn end de ansatter værd, går det fallit, eksempelvis Amager Banken

Være er det når for mange offentligt ansatte får mere i løn end de er værd, så går Danmark fallit...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-11 14:53

Citat
Være er det når for mange offentligt ansatte får mere i løn end de er værd,

Hvem taler du om- ? Er det Sosu assistenterne eller pædagogerne ?

Eller er de øverste chefer ?

Og hvem kan måle om folk får mere i løn end de er værd ?
Hvordan og hvad skal man præstere for at være sin løn værd ? Har vi ansatte i den offentlige sektor, som ikke gør alt hvad de kan for at leve op til det den borgerlige regering har lovbestemt ?

Pas på med at skabe myter som ikke holder vand. Man kan være uenig i de love og regler som de offentlige ansatte er ansat til at administere- men det gør jo ikke de ansatte til ringe personer, som ikke bestiller noget.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-05-11 15:23

De værste er de ansatte de private pensionskasser, mange er tvunget medlemmer af.
Indenfor det offentlige er der ikke mange overlønnede.
Det ser som antydet meget værre ud i nogle fagforeninger og financielle virksomheder startet af disse (og her er bestemt ikke tale om de såkaldt "gule fagforeninger")

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-05-11 15:24

ups
tvunget til at være medlemmer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 15:44

Jeg håber da alle er enige i at man på sigt kun kan tjene hvad ens indsats er værd,
men hermed er ikke sagt, at det er den enkelte ansattes skyld, hvis det ikke er tilfældet.

Og når jeg nævner det offentlige er det mere som et eksempel på områder,
hvor der ikke er en direkte håndværks mester, der må have styr på indtægter og udgifter,
derfor er der større risiko for at nogle her får en overbetaling...

Ikke for at nedvurdere alle de offentligt ansatte der knokler,
men vi kender vel alle eksempler på det modsatte.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-05-11 15:50

Citat
men vi kender vel alle eksempler på det modsatte.

Jeg kender ikke nogen, tværtimod kender jeg en del, som er ved at gå ned på grund af stress over det krydspress de sidder i. De skal administrere eller honorere nogle regler som ikke tager udgangspunkt i menneskelige hensyn- enten det er indenfor ældre - børne eller det sociale område. Der er ikke plads til at gøre undtagelser eller særlige hensyn.

Nå- men det er jo udenfor trådens egentlige spørgsmål. Så jeg stopper nu.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-05-11 15:59

Når der er eksempler på, at off.ansatte ikke er deres løn værd, skyldes det ofte, at en del politikere har en tendens til at ansætte ledere, som de mener sig i stand til at styre - og det er ikke ligefrem et kvalitetsstempel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-11 18:22

Citat
Der findes ingen lov, der bestemmer mindstelønnen.
heldigvis blander politikere og lovgivere sig uden om den frie forhandlingsret citatet er plukket ud fra denne side:
http://www.jobigen.dk/mindstel%C3%B8n-hvad-er-mindstel%C3%B8n-og-hvilke-satser-140.htm
Løn og mindsteløn er noget som forhandles mellem arbejdsgiver og den faglige organisation som arbejdsgiveren har overenskomst med, får du job hos en arbejdsgiver som ikke har en overenskomst med en faglig organisation så skal selv forhandle din løn direkte med arbejdsgiveren og der er ingen nedre grænse, du bestemmer selv om du vil gå for den løn du bliver tilbudt, det er noget nemmere at få job hos en arbejdsgiver som har en overenskomst med en faglig organisation som har forhandlet lønnen og mindstelønnen på dine vegne

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 29-05-11 21:14

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-05-11 07:34

Hør smuller54 har de offentlige ansatte pisset på din sukkermad ?
Jeg vil sku nødigt være en der passer børn eller syge, vil du?
alan57

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 16:36

Citat
Hør smuller54 har de offentlige ansatte pisset på din sukkermad ?

Du må vist ha´misforstået noget, jeg har tværtimod forsvaret dem- måske du skulle læse alle mine indlæg

Jeg skriver jo som svar på svendgiversens påstande og mytedannelse derfor citerer jeg hans udsagn -

Det er fandme en ommer alan57

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-05-11 18:04

Undskyld ,smuller54 du har ret det var til svendgiversens indlæg jeg skrevbla fordi de offentlige ansatte hele tiden bliver angrebet af V-K og DF.
Så det var en ommer.
alan57

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-11 18:10

godt ord igen

Det var jo netop lige min pointe- og de offentlige ansatte bliver jo bedømt udfra, at de skal administere noget af det, som strider imod menneskelige hensyn- men de kan ikke engang bruge deres egen faglighed og etiske perspektiv, for så kan de risikere at blive fyret.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-05-11 18:52

lige netop smuller54 og jeg forstår ikke hvorfor nogle mennesker har set sig gale på denne gruppe og hvorfor de ikke er lige så meget værd som folk der er privat ansatte.
Jeg ved godt at de får løn af skatteydrene, men de går jo ud og bruger deres penge som alle andre og betaler skat og moms så mange af pengene kommer jo ind igen ved dette.
Jeg vil meget nødigt undvære disse mennesker for de holder nemlig vores velfærssamfund i gang, selvom det holder hårdt med den regering vi slæber rundt på, nu snart på ti år, hvor pokker er venstrefløjen blevet af?
DF er nu færdigt for de kan ikke stramme indvandringen mere end de har gjort pga: EU så en stemme på dem vil være totalt spildt, så er der den hellige gøgeunge fra KD.
K er gået totalt bag af dansen, husk at de har lavet så de små kommer til at betale gildet for det poker spil på børsen, dem der havde været med til at lave finanskrisen slap helt ja ikke nok med det de fik sku støtte af alle os skatteyder, mærkligt nok køre de ikke med samme holdning når det kommer til deres venner i bla: bankene, nemlig lad falde det som ikke kan klare sig selv.
Og sidst, men ikke mindst er der jo V som ikke ligefrem skildre med deres ik, der er godt nok ikke mange skarpe knive i den skuffe plus de er helt uden for pædagotisk rækkevide.
Jeg tror at det danske folk er blevet føelseløse, fordi der ikke mere findes kritiske jonalister der kan bide sig fast i og knække politiker, nej de er efterhånden blevet til mikrofonholdere, måske i håb om at blive spinddoktore.
Hvad er der blevet af dem der når en politikere talte udenom 2-3 gange, så sagde " ja det kan vi høre at vi ikke vil får et ordentligt svar på, så derfor mange tak fordi du kom" hvorefter de så går vidre med andre ting.
Det ville virke hvergang fordi politikerne ikke kan undvære bla: tv.
alan57