/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Asko opvaskemaskine D3250 - afløbspumpe
Fra : m_linding
Vist : 8952 gange
20 point
Dato : 28-05-11 15:26

Hej alle, jeg har en opvaskemaskine Asko D3250 hvor afløbspumpen kører konstant, alle lamper i betjeningspanelet lyser og pumpen vil ikke stoppe, heller ikke selv om lågen åbnes - hvilket den plejer at gøre. Der er vandtilførsel og ikke noget vand i bunden - er tømt og tørret!

Er det mon elektronikken der driller eller nogen gode ideer??? Hvad skal jeg kigge efter?

Mette

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 28-05-11 17:12

Hej Mette

Kontroller for vand nede i nederste sikkerhedsbund ( Der nede hvor pumper etc. er placeret.. )

Hvis maskinen har en utæthed, vil der være vand at finde her, som påvirker et sikkerhedssystem..
Dette vil bevirke at maskinen ikke an stort andet end at udpumpe.. - både med åben og lukket låge !

SLUK for el-forsyningen til maskinen ! ( Sluk evt. på sikring / gruppetavle for en sikkerhedsskyld ! )

Fjern vandet enten med klud eller vandstøvsuger - start maskinen på et program, og kontroller med lygte hvorfra maskinen er utæt i nedre bund..

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : m_linding

Dato : 28-05-11 17:45

Tak Ole:)

Jeg har tørret det vand op, som var i nederste bund, det var ikke særlig meget - samt taget stikket ud.
Men maskinen starter med at pumpe og hele panelet lyser, hver gang jeg prøver at starte den igen. Det er som om den ikke vil ud af sit "program" - selv med strømafbrydning, så jeg har ikke mulighed for at starte et nyt program og dermed finde en evt. utæthed.

Findes der en lækage-chip i bunden? Måske den ikke er helt tør eller belagt med "snask", så maskinen tror der forsat er en lækage?

Mette

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 20 point
Dato : 28-05-11 17:51

Hej Mette

Du er på rette spor !

Der vil typisk findes en lille polystyren-flyder nede i nederste bund - som kan påvirke en lille microswitz.. - og lave netop den fejl-medd. som du har oplever..

Du ´må nok grave lidt dybere i din fejlfinding for at finde problemets kerne..

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Godkendelse af svar
Fra : m_linding

Dato : 28-05-11 17:54

Jeg vil gå på jagt efter denne flyder:)

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

Mette

Kommentar
Fra : m_linding

Dato : 28-05-11 18:11

Hej igen,

Polystyren-flyderen er fundet og den er tør!
Jeg kan skubbe den i opad retning, så den rører en lille "klikkontakt" - det kan jeg høre, så jeg kan ligesom udelukke at det er den som laver problemet, ik?

Jeg kan ikke komme i tanke om flere mekaniske dele som kan medføre denne fejl - kun at elektronikken har "sat" sig fast eller??

Mette

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 28-05-11 18:21

Hej Mette

Okay.. - Så skal du over og kontrollere vand-nivau-føler ( Pressure-føler )

Hvis denne sidder fast i niveau: Sikkerhedsniveau / høj vandstand - typisk grundet tilstopning i vindkedel / tynd slange fra vindkedel til niveaukontrol - vil maskinen OGSÅ pumpe ud konstant..

Kontroller om der er tilstopning i omtalte slanger..

Du kan rekvirere et reservedelskatalog ved henv. til os på vores mail-formular..
( Ganske GRATIS ! )

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : m_linding

Dato : 28-05-11 18:57

Super - det prøver jeg at kontrollere! Selvom det er svært at få sine pølser derind:)

Mette

Kommentar
Fra : m_linding

Dato : 28-05-11 19:22

Hej igen - jeg kan ikke lige lokalisere denne vindkedel og tynde slange.

Kan du give mig et hint??

Mette

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 28-05-11 21:10

Hej Mette

Jeg kan sende dig matriale / billeder etc. hvis du kontakter os gennem www.hvidevaredele.dk
( Vi kan jo ikke overføre filer her på kandu.dk

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : m_linding

Dato : 28-05-11 21:11

tak - du hører fra mig :)

Mette