/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
solvaremeanlæg
Fra : janjuul
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 27-05-11 22:28

Hej.
Er der nogle der har erfaringer med, hvor stor, og hvilket mærke. til en familie på 3
Der er kun brugsvand, da hus er opvarmet med el og pillebrændeovn.

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-11 12:58

Ingen personlig erfaring men mine naboer har et anlæg som har kørt i mere end 15 år, de er meget tilfredse med løsningen med en 300 liter tank og 2 X 2,5 kvadratmeter paneler, du kan vælge mærke efter hvad du synes passer bedst der er ikke nogen nævneværdig forskel når du køber et kendt mærke som for eksempel Metro der har lavet vandvarmere i mange år, jeg ville ikke vælge mindre end 300 liter tank når der er mere end 2 i husholdningen og løsningen er oplagt for jer som har el varme, anlægget er dyrt i anskaffelse men meget billig i vedligehold, der er faktisk ikke nogen vedligehold på et sådan brugsvandsanlæg, det skulle lige være at i skal fylde vædske på igen efter sommerferien fordi vædsken er kogt ud i opsamlebeholderen fordi i ikke har brugt varmt vand, køb et anlæg med cirka 5 kvadratmeter panel og større end 200 liter beholder, beholderen kan købes med el varmepatron så i også har varmt vand når solen ikke skinner:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/metrosol-255l-economy-285357p.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-11 13:01

Der kræves ingen bygge tilladelse for at etablere et sokvarme anlæg, der kan dog være andre forhold du skal være opmærksom på:
http://www.skrotditoliefyr.dk/da-DK/Teknologier/solvarme/sider/reglerogtilladelser.aspx

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 29-05-11 10:11

Metro har et anlæg med 2 m2 solfanger og 110 l beholder til 13.395kr de skriver 2-4 personer
hvad så med vacuumrør...er det noget helt nyt? (set ved vvs-eksperten.dk)