/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagt på råvildt
Fra : granner01
Vist : 868 gange
100 point
Dato : 26-05-11 12:40

Er der en jæger der kan fortælle mig hvornår der er jagt på det forskellige kronvildt?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-05-11 12:51

Det er ikke så nemt at svare på, idet man rundt omkring har lokale fredninger. Eksempelvist må kronvildtet kun nedlægges i Nordsjælland de sidste 14 dage af november.

Men her har jeg sakset lidt fra SNS -

5.2 Jagt

Bestemmelser om jagttid findes i "Bekendtgørelse om jagttid for visse pattedyr og fugle m.v.". For kronvildt gælder følgende generelle jagttider:

Kronhjort: 1. september - 31. januar
Kronhind og kalv: 1. oktober - 31. januar

I Nordjyllands og Viborg amter nord for Limfjorden gælder for tiden følgende lokale jagttider:

Vest for hovedvejen mellem Ålborg og Løkken: 1. november – 31.12
Øst for hovedvejen mellem Ålborg og Løkken: Ingen jagttid

5.3 Regulering

Bestemmelser om regulering findes i "Bekendtgørelse om vildtskader".

Kronvildt må skydes hele året i erhvervsmæssigt drevne gartnerier, frugthaver, frugtplantager og planteskoler, som er forsvarligt indhegnede.

I jagttiden kan det lokale statsskovdistrikt give tilladelse til at skyde kronvildt i tiden fra 11/2 time før solopgang til 11/2 time efter solnedgang, hvis dyrene volder væsentlig skade i skove og på have- eller markafgrøder. Vildtafværgemidler skal først have vist sig utilstrækkelige. Statsskovdistriktet kan stille vilkår for udnyttelsen af en tilladelse.

Skov- og Naturstyrelsen kan, når særlige grunde taler for det meddele tilladelse til regulering i andre tilfælde end ovenfor nævnt. En sådan tilladelse kan under visse betingelser gives, når vildt gør væsentlig skade på afgrøder.

Før man begynder på regulering, skal man som hovedregel prøve at skræmme dyrene væk fra de afgrøder, hvor de gør skade. Først når det har vist sig utilstrækkeligt, må man iværksætte regulering. Afværgemidler bør stadig være i brug på arealet, mens reguleringen foregår.

Skov- og Naturstyrelsen har generelt været tilbageholdende med at give tilladelser til regulering af kronvildt før solopgang og efter solnedgang. I1996 og 1997 blev der ingen tilladelser givet.

5.4 Skov- og Naturstyrelsens erstatningsordninger

Statsskovene har efter Skov- og Naturstyrelsens opfattelse ingen forpligtelse til at betale erstatning for den skade, der forvoldes af vildtlevende bestande.

Der eksisterer imidlertid to specielle ordninger, hvorefter Skov- og Naturstyrelsen kan udbetale erstatning for vildtskader på naboarealer.

Erstatningsordningen for statsskovreservateme blev etableret ved udlægningen af reservatområderne i statsskovene i 40'erne. Målsætningen for reservaterne var blandt andet at øge kronvildtbestanden. Formålet med erstatningsordningen var at imødegå nabolodsejernes krav om reduktion af kronvildtbestanden, som ville være i modstrid med målsætningen for reservaterne. Erstatninger efter ordningen, som blev administreret af det daværende Jagtråd, er siden blevet udbetalt til naboer i indtil 2 kilometers afstand fra reservaterne i henhold til 10 årige godkendelser fra Finansministeriet. Administrationen af erstatningsordningen er siden overdraget til Skov- og Naturstyrelsen, som ved oprettelsen af kronvildtkerneområderne har videreført ordningen i forbindelse med de statslige kronvildtkerneområder. Udbetalingerne finder sted i henhold til Finansministeriets godkendelse, som løber frem til 2003, hvorefter ordningen vil blive taget op til revision.

Den anden ordning er en del af overenskomst mellem kommandatskabet i Oksbøl under forsvarsministeriet og Oksbøl statsskovdistrikt under Skov- og Naturstyrelsen. Ordningen administreres i henhold til en generel godkendelse fra finansministeriet.

Begge ordninger administreres udfra ønsket om at opretholde en stor kronvildtbestand i områderne. Ved anmodning fra lokale lodsejere om assistance til at undgå skader forsøger det lokal statsskovdistrikt at afværge skaderne på forskellig vis, så som hegning, skræmmeforanstaltninger, afskydning etc.

Såfremt dette ikke lykkes og der konstateres skader på markafgrøder i en afstand på op til 2 km fra statsskov, og skaderne med rette kan henføres til kronvildt fra et statsligt kronvildtkerneområde, kan der af Skov- og Naturstyrelsen udbetales erstatning. Ved afgørelser om erstatningsudbetaling og vurdering af skadesomfang deltager det lokale statsskovdistrikt og en særligt udpeget landbrugskyndig vurderingsmand. Opnås der ikke forlig indkaldes en særligt udpeget opmand.

For ordningen omkring statens kronvildtkerneområder i det Midt- og Vestjyske område er der efter de gældende regler udbetalt ca. 10.000 kr. i gennemsnitlig årlig kompensation siden 1984. I Oksbøl-området er der i gennemsnit for de seneste 10 år udbetalt ca. 5.500 kr.

Diagram 1 viser de årlige udgifter til erstatninger og vurderingsmænd i Oksbøl-området.

Det store fald i udgifterne i 1985 kan forklares ved, at bestanden blev kraftigt reduceret ved jagt i 1984, og at der blev opsat et hegn mellem Vrøgum Klitplantage og Fiilsø Gods. Hegnet er efterfølgende nedtaget af forvaltningsmæssige årsager.

5.5 Kronvildt og markskader i vore nabolande

Office de la Chasse arbejder i øjeblikket på en undersøgelse af de europæiske landes forvaltning af større pattedyr i relation til vildtskader. Resultaterne af denne undersøgelse vil blive fremlagt i Vildtforvaltningsrådet, når de foreligger.

Naturvårdsverket i Sverige anvender 18 millioner svenske kroner til forebyggelse af vildtskader og til udbetaling af erstatninger for skader i 1999. 3/4 af dette beløb fordeles til länsstyrelserne, mens resten holdes i reserve til uforudsete skader, information og udvikling. Omtrent 8 millioner går til områder, hvor fiskerne er hårdt ramt af skader på fiskeredskaber og fangst forvoldt af sæler.

For kronvildt gælder imidlertid, at skader helt og holdent skal kontrolleres ved hjælp af jagt. Der udbetales som hovedregel ikke erstatning for skader forvoldt af elg, kronvildt, rådyr og vildsvin.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-11 15:38

Vi kom til at snakke om jagttider fordi jeg for mange år siden blev torpederet af en hjort. Jeg var i bil på vej hjem gennem Bangseboskoven og lige pludselig lød et skud og hjorten kom skudt ud af en kanon over vejen og lige ind i siden på min bil. Den smadrede siden af bilen og blev slynget op på bagsmækken og trykkede den ind.

Hjorten døde og skovens folk kom ud og sagde at det var deres hjort. De var på jagt, men det var september måned.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-05-11 16:12

Hej granner01, Bangsebo ligger, såvidt jeg ved, på Falster, så har det været en dåhjort du har torpederet.
Der findes ikke kronvildt på Lolland-Falster.

Mvh
HH

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-11 17:29

Nemlig. Skulle lige finde ud af, hvor skoven ligger - rent geografisk. For dåvildt går jagten ind 1. september i kalenderåret.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-05-11 18:17

Nej det er ikke deres hjort, hvis den falder på offentlig vej, det er heller ikke din, selv om du får store udgifter på din bil, som kun dækkes af din personlige kaskoforsikring.
Hjorten tilfalder staten, som brænder den på en offentlig forbrændningsanstalt, istedet for som i gamle dage at give den til " de gamles hjem " til fælles fornøjelse. Hvis det var mig, kunne de gæve jægersmænd skrive under på, at de dækkede skaderne på min bil, hvis de skulle have dåhjorten med sig, hvilket de ikke har lovhjelm for.
Jo der er jagttid på dåhjorte pr. 1. sept., men der har ikke krav på den, når den falder på offentlig vej.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-11 18:43

Det er rigtigt med Falster, jeg boede der dengang og var på vej hjem med en trehjulet cykel til min yngste søn. Hjorten så jeg ikke før den ramte sideruden, men en anden bil i modsat retning så den for forvi ham og ramte mig.

Jeg hentede Falck for at sikre mig at dyret var dødt. De skød den, for den var ikke død. Og så kom skovens folk og forlangte dyret. Falck ringede til politiet og det endte med at skoven fik dyret. Jeg kunne have fået det men slagteren vi kendte var udenlands, så jeg ville ikke have den hængende i 2 uger. Det var en lørdag, så jeg skulle bare hjem og fortælle manden at bilen var smadret. Helt ny Tyota Corolla Hardtop, lysegul med sort læderindtræk. Og han blev ikke sur.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-05-11 17:57

Du kan da heller ikke gøre for at du får en dåhjort i hovedet. Det er absolut ikke helt ufarligt med den slags hændelser, der er masser af gule Toyotaer, der er meget længere imellem mod Granner 01r, så selvfølgelig blev han i sur.

Jeg havde nok sendt dig et stykke ryg, hvis jeg havde jagten op til vejen, når de oveni købet, får dyret pr. kulance af poliitiet, det er nu også bedre, end det bliver smidt i forbrændningen.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 27-05-11 21:40

Tak for svaret Tonganeseren.