/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Åben/Lukket EPS
Fra : Susan
Vist : 368 gange
100 point
Dato : 18-11-01 17:22

Jeg arbejder i Indesign og har sendt et materiale til trykkeri.
Nu har jeg fået besked fra trykkeriet om, at mit materiale var sendt i en lukket EPS-fil,
og jeg skal nu sende det igen i en åben.
Er der nogen der kan forklare mig, hvordan man laver en åben EPS-fil.

På forhånd tak
Susan

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 18-11-01 18:39

Hej.
Prøv at læse lidt her,-tror det måske kan lede dig på rette spor :
http://www.adobe.com/support/techdocs/26546.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 18-11-01 18:46
Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-11-01 22:59

Hej Susan
EPS(F) Encapsulatet PostScript (Format). Filtype baseret på PostScriptsproget. Objekter i en EPS-fil er defineret som vektorgrafik.
Problemet er nok, at du ikke skelner mellem de to forskellige programmer;
"Adobe Acrobat" og "Adobe Acrobat Reader". Sidstnævnte er den gud og
hvermand har, og som frit kan downloades. Men den kan kun LÆSE filerne.
For at generere PDF-filer skal du have "Adobe Acrobat", og den koster altså
penge.
Du kan læse mere på dette link
http://www.freelancekonsulenten.dk/ressourcer/pdf.asp
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-11-01 23:10

Tillæg til min kommentar
Der er også en anden mulighed. Lav dokumentet i et tekstbehandlingsprogram
eller et cad-program (f. eks. AutoCAD) og skriv ud til en eps-fil. Brug herefter
programmet GSview (GhostScript) til at åbne eps-filen og skrive ud til en pdf-fil.
Det fungerer lige så godt og er meget billigere end med Adobe Acrobat.
MVH Brian

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-01 09:09

Til Susan
Svar lige på om I både du og trykkeriet arbejder på PC el. om I begge arbejder på Mac el. på hvert sit styresystem? - og hvem der arbejder på hvad?
Vil trykkeriet lukke din fil op i InDesign el. i et andet program?
Det er jo noget man skal vide, førend det absolut er nødvendigt at gå over PDF filer som briani foreslår.
Ammitz

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 19-11-01 12:31

Hej igen
Lige en ekstra kommentar. Hvis du har sendt dit arbejde på en Cd,-så skal du du huske at dobbeltchekke at din Cd er brændt Korrekt.
Med åben EPS menes der nok,-at du skal sende dit Dokoment som : save as: InDesign. Sendt på den måde skal du huske at medsende alt hvad angår dit alle logoer- billeder osv.
Men,---en meget enklere løsning for dig, ville da være at kontakte det omtalte Trykkeri, så du kan få en grundig Redegørelse for, hvordan De ønsker du skal sende dit arbejde.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 19-11-01 16:34

En kommentar fra SUSAN ville nu være på plads, - så vi har en mulighed for fortsat at hjælpe, - er du der endnu SUSAN?

Godkendelse af svar
Fra : Susan

Dato : 26-11-01 14:09

Tak for svaret Ammitz.