/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kan en gråand flytte sine ællinger ?
Fra : kryds
Vist : 1765 gange
500 point
Dato : 25-05-11 20:17

Her et spørgsmål til jægere og naturfolk.

For nogen tid siden var jeg med en kammerat ude at kigge på hans revir. På ejendommen som dette tilhører står en ældre gylletank, der i længere tid kun har indeholdt regnvand, og dette står et godt stykke op i beholderen, men der er ca. 250 cm. til overkanten. I dette vand flyder der en ø af halm hvori en gråand har udruget et kuld ællinger som vi har gået og holdt øje med.
En skønne dag her for nylig var alle ællingerne forsvundet, og her er mit spørgsmål:
HVORDAN HAR HUN FLYTTET SINE ÆLLINGER, eller har nogen/noget hjulpet hende ?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-05-11 20:46

Godt spørgsmål. Jeg ved det ikke, men jeg glæder mig til at læse svaret.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-11 20:51

Måske har hun haft en and(roid) telefon og ringet til 3x34

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-05-11 20:55

Det kan den sagtens. Jeg så engang en andemor snuppe ællingerne i halsen, flyve op på en lav mur, hvorefter den puffede de små ned i græsset på den anden side af muren. Så længe situationen ikke er faretruende, afventer andemor det helt rigtige tidspunkt - før den går over til drastsike metoder. Men de giver ikke op, før alle ællinger er i sikkerhed. Godt det ikke var en hønemor med kyllinger.

På vej mod Frederiksværk så jeg en svanefamilie marcherende i højre side af vejen - helt inde ved kanten. Jeg satte katastrofeblinket igang - holdt mig cirka 25 meter bag processionen og eskorterede familien cirka halvanden km, indtil de nåede frem til en sø, som de åbenbart havde udset sig. Det var fantastisk at se familien gå så upårvirket - hunnen foran - hannen bag ved de tre svaneungert, dog temmelig agtpågivende med lejlighedsvise hvæs og rejste fjer..

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-05-11 20:57

Svaner har en spøjs gangart.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-05-11 20:57

Så er det nok en sort and, det er det eneste som 3x34 kender til.

Måske vores jagtspecialist her på sitet har en god forklaring

mit gæt er at hun tager et par ællinger under sine vinger og resten i en rygsæk!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-05-11 21:05

På den mørke side ser man også andrikker flyve væk med ællinger - for efterfølgende at droppe dem i flugten.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-05-11 05:27

Nå en såkaldt flying duckman, bare de ikke også, bruger de kære små dællinger til søbredsbumber.

Det er de mest mærkelige steder, de kan finde på at udruge deres ællinger. Jeg har set et kuld som nærmest kom rullende, ned af en meget stjel skrænt.
Pr. instinkt tror jeg ikke de udruger deres afkom, hvor de aldrig ville kunne få dem levende fra igen.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-05-11 11:36

Kan det tænkes at ællingerne er snuppet af en rovfugl...?

Mvh.
HH.
Spekulerer som bare fanden..

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-05-11 11:55

Hejdi-Ho - Du har sikkert set en gylletank! Med en bredde på 8 - 10 meter og godt og vel halvanden meter fra vandstanden til overkant væg kan jeg svært forestille mig en rovfugl komme i glideflugt og nappe bare een ælling og komme op igen uden at ramle ind i vægen. Hvis den styrtdykker, kan den så få afsæt og komme op igen? Tror det næppe...

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-05-11 20:57

En kærhøg er mester i VTOL teknikken. En mulighed - desværre for ællingerne. Men jeg tror nu at mutter har fjernet afkommet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-05-11 18:11

Kryds er der åløb eller vandhuller i nærheden hvis, så kan du måske finde kullet igen. Der skulle vel ikke være sådan, at der er mink i nærheden og der hænger et pumperør eller lign. ned i gylletanken.

Vi fandt engang en død dværghøne sammen med en mink i en mindre betonbeholder, hønen var bidt ihjel og minken var druknet, de er noget af det mest blodtørstige som findes.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-05-11 18:58

Bettervisser - nej, der er mindst to kilometer til nærmeste vandløb og en kilometer til nærmeste vandhul, en sø som - hvori der om efteråret er et godt andetræk til, mærkværdigvis er der ingen ænder på denne årstid.

Med hensyn til mink, så har jeg tænkt på det samme, men da der ikke er nogen adgangsmuligheder oduver den lodrette væg anser jeg dette for udelukket, og der er ingen træer i nærheden - det kunne ellers have været en mulighed.

Jeg lader den lige stå åben et stykke tid endnu og håber på en eller anden fagmand kan give en logisk forklaring...

V.H. kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-05-11 21:03

Fagmand . . . . hmmmm?

http://www.youtube.com/watch?v=r7x2k75RylA

Men her har du et eks. på hvordan en andemor snupper en ælling ved halsen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-05-11 21:26

Ja-ja Tonga, men før der går helt Anders And i det vil jeg gerne have set hende flyve afsted med den...

kryds

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-05-11 21:44

Hvor tit havde I tilsyn med udviklingen med de ællinger?

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-05-11 22:30

Forsent, ak forsent. De er jo allerede væk.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-05-11 11:07

Hej Kryds, det kunne være spændende at høre din egen teori.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 28-05-11 19:02

Betterwisser, de første ællinger var udruget da vi opdagede dem. Derefter tilså vi dem hveranden dag i ti dage, og der var helt sikkert ingen af dem som på nogen måde kunne komme derfra ved egen hjælp.
Har på nuværende tidspunkt pr. mail spurgt to naturvejledere og forventer et svar først i næste uge. Dette har jeg gjort fordi disse folk, om nogen, måske kan kaste lys over sagen.
Dette kunne/burde jeg måske nok have gjort fra starten, hvilket måske kunne have sparet en del skriblerier fra selvkloge KANDU-panelister, som kun har for øje at holde fis og ballade på andres bekostninger...

med VENLIG hilsen

kryds

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 28-05-11 19:09

Heidi-ho - Da jeg er totalt uvidende om hvordan, hvorfor og hvornår fuglen er fløjet har jer slet ingen teori om sagen. Som tidligere nævnt kunne jeg da også bare have spurgt andetsteds

kryds

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-05-11 21:48

Hej kryds.
Nu håber jeg da, at du vil offentligøre dit svar fra naturvejlederne.

Mvh.
HH.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 250 point
Dato : 28-05-11 22:31

Mjah, det bliver spændende at høre om nogle formodninger fra de sande eksperter. Og - kære Kryds - så vidt jeg kan se det, så er denne tråd blevet behandlet uhyre sagligt. Ikke sandt?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-05-11 07:26

Hvis din kammerart ikke er ejer af ejendommen, villle jeg nok prøve at spørge dem også.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : kryds

Dato : 30-05-11 14:31

Tak for svaret Tonganeseren - håber du vil være god ved Heidi-ho og dele pointene med ham og forøvrigt tak til alle for at holde al jeres normale uvedkommende kommentarer for jer selv !

For at være helt ærlig, så var kammeraten og jeg efterhånden blevet enige om det måtte have været en rovmåge som havde været på spil ...

kryds

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-05-11 15:26

Vor Herre bevares Kryds. Du kan da ikke først gi' en deltager 250 point - og derefter bede ham om at dele pointene med en anden...

Som jeg har skrevet før (et eller andet sted) jeg ikke pointjæger.
Hvad skal jeg bruge point til.? Jeg deltager kun fordi vi har det meget sjovt - andet ligger der ikke det.! Og i det øjeblik, jeg ikke synes det er sjovt længere, logger jeg ud med et: Over and out - Roger.

Men jeg er glad for at du fik opklaret, hvad og hvem der havde snuppet din og kammeratens ællinger - og - at banditten var en rovfugl..... af en eller anden art.!

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-05-11 16:46

Jamen så mange tak for de mange POIN - kære Kryds. He, he! Jeg har ikke vundet en øre endnu - ud af de 500 kroner KANDU bossen har lovet altså ved lodtrækning.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-05-11 16:47

Og ja - en rovmåge kan der have været tale om. Den har evnerne og færdighederne.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 31-05-11 10:55

Heidi-ho - det må du altså meget undskylde ! Jeg var ikke helt klar over proceduren med at give point, tror det er første gang jeg har været i den situation. Da du jo også havde et bud på sagen troede jeg at kunne dele de 500 pesetas mellem jer, men bordet fangede da jeg bare havde trykket ganske let - bør nok sætte mig bedre ind i reglerne hvis en ny situation skulle opstå.
Som du selv skriver, så er det heller ikke for pointenes skyld jeg er her, men ret skal være ret...håber du overlever!

kryds

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 31-05-11 14:10

Alt forladt, Kryds. Ingen bad feelings fra min side. Som sagt, jeg jagter ikke pointene.
Jeg er her for at ha' det sjovt - og skal jeg være ærlig, så får jeg af og til lidt inspiration af de forskellig artede mennesker som jeg "møder" her på sitet.

Mvh.
HH.