/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af Vinduer
Fra : valdera
Vist : 929 gange
200 point
Dato : 25-05-11 16:33

Jeg har for flere år siden købt trævinduer malet fra fabrik.
og efterfølgende sidste år malet dem med Arsinol dækkende som er fremstillet med planteolie.
nu året efter skaller de frygteligt meget af.
Nu er spørgsmålet: hvad skal jeg male dem med i år så de ikke skaller af.

Hilsen Valdera

"Arsinol "er fra Esbjerg Farve & Lakfabrik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-05-11 16:58

Du vælger en oliemaling

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-05-11 17:12
Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-05-11 18:05

Du er nok nødt til at slibe dig ned til det først lag maling og mattere denne for at få næste maling til at sidde fast.Det kan være at det først lag har været en vandbaseret maling med silikon og da kan det være vanskeligt at få næste lag til at hæfte ..
Ikke køb for billig maling men ofre lidt for slippe en gentagelse ..
Jeg bor i Norge i træhus og bruger konsekvent oliebaseret maling og dette holder..Der findes maling som fabrikanten giver 12 års skriftlig garanti på så der findes da muligheder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-05-11 19:21

Jeg villle male med oliemaling, først slibe så rengøde, derefter grundmaling og så oliemaling. Det holder.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-05-11 19:43

Jeg synes det er meget bedre at arbejde med vandbaseret maling. Og det er absolut ikke dårligere end oliebaseret.
Det komme an på hvad man køber. Og ja - behandlingen inden maling er vigtig, uanset hvad. Ikke mindst er det vigtig at vide - hvad der er blevet behandlet med før.

De vinduer som jeg har købt i 1993, var forbehandlet med en vandbaseret maling. Derfor blev de igen malet med Gori vandbaseret træbeskyttelse- efter omkring 10 år.
Det var måske egentlig lidt sent, men da der ikke var tegn på noget så blev det ikke gjort før.
Da jeg skulle have skiftet mine ruder, var glarmesteren helt forundret over at der slet ikke var tegn på råd eller noget - jeg fik dem skiftet omkring 2006.eller 2007.

Det er også det jeg hører og læser fra malere, at den vandbaseret er god.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-05-11 21:40

Ingen maling er vandbaseret, da skidtet fordamper, men en masse dårlig maling er acrylbaseret (og enkelte gode typer). Til udendørs brug er rigtig oliemaling baseret på linolie nummer ét. Det har også den fordel, at man slipper for at sniffe mærkelige ting som terpentin og sådan noget. Der er bare den hage ved det, at det binder forbandet dårligt på acrylmaling, så jeg er alvorligt bange for, at du skal slibe ned til bart træ for at få det til at trænge ind og hænge ved. Når det først har fat i træet, slipper det ikke.
En anden ulempe ved oliemaling er, at du skal være forbandet nærig, når du stryger det på. Hvis du har brugt plasticmaling før, skal du gøre vold på dig selv ved brug af oliemalig: Brug gode naturbørstepensler af svinebørster, dyp kun den nederste fjerdedel i bøtten og stryg næsten det hele af på kanten. Resten , som er i penslen, skal du stryge ud over tre gange så stort areal, som du troede muligt. Første lag skal bare lasere, du skal tydeligt kunne se træet gennem det. Andet lag skal stadig vise årringene i træet, og tredie lag skal stadig gøre årringene til at føle med fingerspidserne - og så er du færdig. Det skal IKKE ligne en melaminbelagt køkkenskabslåge bagefter, det skal ligne træ med tre tynde lag maling. Malingen beskytter træet mod sollys og mod at suge større mængder vand. Hvert lag tager et døgn om at tørre i den varme årstid (hvis du har smurt tyndt nok på). Efter et par år kan du stryge det over med rå linolie - uhyre tyndt. Gentag efter endnu tre år og vurder situationen. Læs selv videre hos Søren Vasegård (Bogen om huset) og hos Søren Vadstrup (Huse med sjæl).
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-05-11 21:43

Penslen renser du i lunkent vand med opvaskemiddel (sulfo). Hvis det ikke er nok, så brug brun sæbe, den rigtige i bøtter; "flydende brun sæbe" er en teskefuld sæbe til en liter vand plus et par dråber sovsekulør. Folk blev skudt i USSR for den slags forfalskninger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-11 22:25

Vinduer af træ er der en naturlig langsom fugttranport igennem indefra og ud. I sær om vinteren kan det give fugtskader iunder den yderste maling, hvis den er for tæt.

Brug en tæt oliemaling på indersiden og en mere diffusionsåben maling yderst

Der fås dispersionsmalinger , som er rimelig åbne. Folk kalder dem vandbaseret, men kun farvelade er ægte vandbaseret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-05-11 09:28

"Farvelade" eller akvarelfarver er baseret på gummi arabicum, vand er opløsningsmidlet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-11 18:52

Jeg bruger selv linoliemaling til vægge men den duer ikke til rent sydlige vægge og vinduer. Den sprækker.

Til vinduer vil jeg bruge Oliemaling fordi man så får en solid grung. Næste gang man maler kan man slibe og så bruge vandbaseret maling.

Oliemaling virker som forsegler.