/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Ordne mur - Hvordan - Nogen der ved det
Fra : PeterPeter
Vist : 2368 gange
53 point
Dato : 24-05-11 21:22

Kære alle

Vi bor i et gammelt hus, hvor der også er en stald. De udvendige vægge på stalden er ikke så pæne og vi skal snart have stor fødselsdag - derfor har fruen bedt mig om at ordne væggen og male den efterfølgende

Se de vedlagte billeder.

Det er den udvendige del, der er det vigtigste - men jeg ordner nok begge sider når jeg kommer igang.

Problem:
På den udvendige mur er pudset "porøst" flere steder og nogle steder er der røget rigtig meget puds af og nogle af stenene er løse !!! Se billederne....
Jeg har behov for at få tips til, hvordan jeg murer/pudser væggen op igen- så jeg kan male det bagefter.
???

Jeg kender intet til murearbejde, men jeg er meget omhyggelig og grundig, så hvis jeg bare får den rette forklaring - er jeg sikker på jeg kan ordne den væg næste week-end

Nogen der vil komme med nogle udførlige tips eller har nogle gode links til "how to do it" ??

Billeder: 7 stk (4 udvendigt og 3 indvendigt) -> http://stalden.arnholt.net

PS: Jeg skal nok forhøje til flere point, jeg har bare ikke flere lige pt.

På forhånd tak

Med Venlig Hilsen

Peter

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 24-05-11 21:30

Jeg regner med, blot at købe en form for færdigblanding !! - Men kan jeg klare det med én slags, eller skal jeg bruge noget til udfyldning af huller og noget til den egentlige pudsning ??

Og hvad med andet gammelt puds - hvor meget skal jeg banke ned ??

Tjaa... Håber som sagt et par eksperter lige vil hjælpe

Tak - og fortsat god dag

/Peter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-05-11 21:30

Alt det løse skal fjernes, derefter pudser du med mørtel og cement i forholdet 1 til 6. Det er vigtigt at reparationen ikke er stærkere end det du pudser på, så fryser det fra.
Der hvor der er meget store huller kan du mure sten ind.
Hvis du slet ikke har muret før så skal du gøre det af 2 gange, først det grove og dagen efter skal du buge et trækkebræt og skal det være meget fint et filsebræt. Spørg i dit byggemarked.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-11 21:36

male en pudset væg, er du gal ??

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 24-05-11 21:38

Foreløbig tak...
Nej - Jeg ved godt, sådanne nogle skal - hedder det hvidtes eller kridtes ?? (det har jeg faktisk heller ikke prøvet før..) - MEN - det ser bare ud til, at det nuværende er malet !!!

Tak for blandingsforhold - men er det ikke nemmere at købe noget færdigblandet ?? - eller hvad er det dyrt ???

Endnu engang : Foreløbig stor tak

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-05-11 21:40

Hej og øv for et arbejde.
Citat
så jeg kan male det bagefter.

Vil blot fortælle dig at du ikke skal regne med at kunne male bagefter. Det SKAL tørre i bund og der går mindst 3/4 år før det er det.
Eller skal du starte forfra med maling næste år. Det vil simpelthen skalle af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-11 21:48

Gå ind i dette link

http://www.mur-tag.dk/

og tryk på det midterste billede - fagmand -

Så kan du igen klikke dig videre og få svar på dine spørgsmål... nogle ting er der også videoer til

Siden bruges også af murere.. og nogle gange skal man lede i et stykke tid, men svarene er der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-11 16:02

Brug en kalkmørtel i stedet for en cementmørtel, altså sand og kalk ingen cement sådan gjorde man i gamle dage og din mur er en gammel mur og det vil aldrig blive et godt resultat hvis du bruger cementmørtel, min fagmand er ikke hjemme så jeg kan ikke blandingsforholdet lige nu men kan skrive igen senere, og lad så være med at tænke mere på maling det vil ødelægge din mur, den mur skal kalkes eventuel med Cempexo som holder lidt længere end kun kalk:
http://shop.xl-byg.dk/produkter/malervarer/maling_farve/cempexo/
kalkning bør du gøre mindst hvert andet år og helst hvert år, kalk er bedre til din mur end Cempexo, læg mærke til at i artiklen anbefales en ren kalkmørtel, ikke noget med cement i:
http://www.bolius.dk/alt-om/mure-og-facader/artikel/saadan-kalker-du-dit-hus/

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 25-05-11 16:11

OK - Tak

Hvad vil være den nemmeste måde at gøre det på - for mig - som ikke er fagmand ??

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-05-11 16:24

Den nemmeste måde er at hyre en fagmand til arbejdet, hvis du selv vil udføre arbejdet så har du en fin beskrivelse i indlægget fra Stig 54 bortset fra at han anbefaler at bruge cement, du skal bruge en ren sandmørtel til din gamle mur, cement er til nyere byggeri

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-11 17:40

Billedet i dette link kan vist godt ligne lidt dit??

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=192

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 03-06-11 10:39

Ok -jeg går igang. Jeg følger stig54 vejledning.
Spørgsmål:
Hvis jeg dropper at male det og istedet hvidte/kridte/kalke som i anbefaler ! -hvorlang tid skal der så gå, før jeg må kalke væggen ??
Tak
/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-11 16:04

Hos os går der ikke mere end et par dage mellem at muren bliver rappet til den bliver kalket, nyt mørtel skal kalkes mindst 2 gange før det bliver rigtig hvidt.
Vi bor i et gammelt hvidkalket hus som blev bygget omkring 1870 så jeg kender godt problemet med afskallede mure, det er værst efter en vinter med hård frost, vi har forsøgt med cement mørtel og det kan ikke anbefales, der bliver en plet som altid vil være synlig og det holder heller ikke på en gammel mur, det gør ren kalk mørtel derimod (sand blandet med læsket kalk) http://da.wikipedia.org/wiki/Kalkm%C3%B8rtel

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 03-06-11 16:24

Men er det ikke sværere at pudse muren op med kalk, fremfor cement ??
Jeg er altså totalt nybegynder !!!

/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-11 22:40

Nej tværtimod kalkmørtel er blødere og nemmere at spartle på, prøv dig frem hvor meget eller rettere hvor lidt vand der skal tilsættes den mørtel du køber for at den er nem at stryge på, er det et tykt lag så skal du spartle op ad flere omgange og muren skal være ren og tør når du spartler kalkmørtelen på, der er vist allerede blevet fortalt at den løse gamle mørtel skal bankes ned ellers skal du til det igen allerede næste forår:
http://www.dr.dk/DR2/Friland/ABC/Kalkm%C3%B8rtel/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-11 22:47

Citat
Produktet tilsættes cement i varierende mængder, afhængigt af opgavens art og aktuelle påvirkninger.
det er så det du ikke må gøre, altså tilsætte cement men ellers en informativ side synes jeg, du kan købe mørtel i løs vægt og i sække på et mørtelværk, og i sække på næsten alle byggemarkeder:
http://www.bygmaonline.dk/pi/Bygma_strandm%C3%B8rtel_9_0_2_mm_500_l_big_bags_106258_2719.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-11 10:41

Nu har jeg endelig husket at såørge brormand, det er nemlig ham som rapper vores hus og han siger at færdigblandet mørtel ikke dur, skal det holde så skal man selv blande mørtelen, køb en spand eller to læsket kalk og noget bakkesand, det helt fine strandsand egner sig ikke til formålet, bland kalk og sand i forholdet 1 del kalk og 3 dele sand og bland vand i til du har en passende konsistens der kan hænge på muren og er nem at jævne ud, når det er hærdet op så har du en fin mur i flere år, køb rigeligt med læsket kalk den er nemlig også velegnet til at blande med vand og bruge til at kalke huset med bagefter: http://www.linolie123.dk/shop/laesket-kalk-vaadlaesket-6542p.html
opskriften 1:3 på vedligeholdelse af det gamle murværk er fra arkitekten som står for vedligeholdelse af de gamle landsby kirker som ofte er hvidkalkede, og jeg må indrømme at efter vi er gået over til at bruge kalkmørtel så holder det, arkitekten ved hvad han snakker om
Brug hansker, kalk er stærk basisk og kan ætse fingrene

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 05-06-11 22:52

Kære alle
Vil bare lige sige tusind tak for jeres svar....
Jeg er så småt kommet i gang og bruger jeres gode informationer
der kommer meere status senere ...
Tak
Peter

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 05-06-11 22:57

Jeg skal også til at tænke på, om jeg skal kalke eller male !!
jeg er helt med på fordele og ulemper -men hvad er billigst ?? At kalke en væg eller male den ?? - hvor ligger prislejet. ??
På forhånd tak
/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-11 22:50

Glem malingen du skal selvfølgelig kalke din væg, det kan sagtenss holde nogle år, også udvendig når forarbejdet er i orden, ingen løs puds eller andre skavanker