/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Erfaringer mht. Rottweiler søges
Fra : majbritt05
Vist : 1862 gange
100 point
Dato : 18-05-03 16:40

Hej

Jeg har tidligere haft schæferhund og har gjort mig nogle erfaringer med den race. Nu vil jeg gerne næste gang, jeg skal have hund, have en korthåret hund. Derfor overvejer jeg en rottweiler. Men vil gerne have nogle erfaringer fra jer.

1) Er hanhunden meget mere krævende end tæven? Og skal den trænes mere end tæven?

2) Skal man helst have en hund, som er mentalt-testet?

3) Jeg har hørt rygter om, at det er meget normalt at Rottweileren har "sit eget humør" - og godt kan finde på at knurre lidt, hvis den fx. ikke gider at gå en dag. Hvor meget skal man ligge i det?

4) Hvor ofte er det nødvendigt at træne den - tre gange om ugen eller mere? Og er det ens for begge køn?

5) Hvor meget familiehund er rottweileren? Har den tendens til kun at knytte sig til én person?

6) Er det rigtigt, at tæven svinger mere i humør end hanhunden? Ofte pga. løbetid?

7) Hvis fx. jeg løber fem km med hunden hver dag - er hanhunden for tung til at kunne holde til det i længden? Eller kan tæven bedre holde til det?

Jeg har læst en del bøger omkring racen, men vil gerne høre fra nogen som selv har haft racen.

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 18-05-03 17:25

Hej Majbritt05

Allerførst et link til en kennel, hvor vi har købt vores rottweiler http://magda.homepage.dk/ De laver kloge og meget dejlige hunde.

Om en hanhund er mere krævende end en tæve, det er vist op til den enkelte, og hvad man vil med sin hund. Men vi kan lige så godt aflive myten om Rottweilere, det er som med alle andre hunde, den er en familiehund, hvis det er det man vil have. Den kendel jeg henviser til her, sælger også kun hunde til seriøse mennesker som vil have en familiehund.
Hvorvidt den skal være mentaltestet tør jeg ikke svare på, min er det ikke, men dens forældre er.

Nogle Rottweilere "snakker" mere end andre, uden at der er noget ondt i det, men jeg har aldrig hørt om en rottweiler som ikke vil ud.

Vores hund er mest knyttet til min mand, han er ved at uddanne sig til træner, og træner derfor også vores egen, så på den måde er det de to der har et forhold på den måde. Men det er en rigtig god ide, at hele husstanden på et eller andet plan træner hunden, så den hele tiden forstår rangordenen.
Men det tror jeg gælder alle hunderacer.
En Rottweiler er ikke skabt til at løbe 5 km. om dagen, den skal motioneres men jeg tror 5 km er for meget, som du selv skriver, det er en tung hund. uanset om det er en han eller en tæve.

Og til sidst, jeg kan jo se at du ikke bare springer ud i det hundekøb. Men aligevel vil jeg for en ordens skyld fortælle, at Rottweileren er en hund man helt sikkert skal gå på skole med, både for hunden´s og en egen skyld. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men ellers kunne jeg anbefale et godt sted.

Du er meget velkommen til at skrive på min email storm1@ping.dk for uddybende forklaringer.

Venlig hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-03 17:40

Hej Majbritt
Jeg har ikke selv haft rottweiler, men har kendt nogle stykker af slagsen.
1) Jeg synes, at hanhunden og tæven er krævende på hver sin måde. Hannen skal prøve kræfter og må selvfølgelig ikke vinde, så han kræver en vis portion fysisk råstyrke.............. IKKE at forveksle med voldelighed. Hunnen kan have mere humørsyge, og kræver mere indsigt og psykologisk sans. Men begge skal aktiveres og man skal ikke anskaffe sig en rottweiler uden man har planer om at bruge den til noget, -lave noget sammen med den.
2) Hunden skal have en vis alder for at blive mentaltestet, så det kommer kun på tale, hvis du køber en voksen hund. Hvis det er dine planer, så er det sikkert en god ide med en mentaltest. Men Rottweilerklubben har en hjemmeside, www.rottweiler.dk -Jeg har endnu ikke selv besøgt den, men måske har de nogle gode råd.
3) Jeg ville ALDRIG finde mig i, at min hund knurrer af mig, fordi den ikke gider et eller andet, eller af andre årsager!! Uanset om det er en rottweiler eller en anden race.
4) Hvor ofte du skal træne er et spørgsmål om, hvad du vil med din hund. -Selv træner jeg koncentreret max. 10 minutter daglig, -men derudover laver vi lidt forskellige ting undervejs på vores ture.
5) En velstimuleret rottweiler med et meningsfuldt job kan sagtens være en god familiehund i sin "fritid". Men den har tendens til at knytte sig særligt til sin fører.
6) Ja, men det gælder vel også schæferhunde og de fleste andre racer.. -Hvis man ikke vil have hvalpe, så kan man lade hende sterilisere.
7) Det var ikke lige den første race, jeg ville tænke på, hvis den især skulle bruges til løb. Men jeg tror, at en tæve bedst ville kunne klare det. Du skal nok bare ikke løbe 5 km. daglig, før den er rigtig udvokset... altså i 2 års alderen.. Og selvfølgelig får du undersøgt hofter og forben, inden du begynder den slags motion for alvor.
--Om du skal have han eller tæve beror nok mere på, hvad du bedst kan lide. Hvilket køn var din schæferhund? Når du har fundet et kuld hvalpe, som du måske skal have én af, så vil det være klogt at besøge både mor med hvalpe og faderen. Så får du også lidt idé om, hvilket køn, det helst skal være. I det hele taget er der mange af dine spørgsmål der falder på plads, når du begynder at lede efter din hund, for alle kennelejere elsker at fortælle om deres hund og deres race. -Du skal jo også regne med, at der er variationer indenfor racen, så kennelejeren kan fortælle dig om lige netop de hvalpe, som de har til salg.

Accepteret svar
Fra : micnielsen

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-03 12:47

1) En tommelfingerregel er at Hanhunden som regel har et større ego end tæven, det skal man imidlertidigt kun tage for den tommelfingerregel det er! Jeg har haft både Hanner og en enkelt tæve, og min tæve havde ganske stort ego. Vælg det du bedst kan lide(tæve/han). Som med alle andre hunde skal man altid lade hunden vide hvem der bestemmer, det er også MEGET VIGTIGT at andre i husstanden for lov at kommandere rundt med hunden fodre den osv. Dette har jeg i hvert fald gode erfaringer med.
2) Det er en fordel at købe en hvalp fra mentaltestede forældre, og altid med stamtavle!! Indavl kan gøre hunde underlige, iflg. min erfaring(og mennesker for den sags skyld)

3) Hvordan din hund bliver er meget op til dig, så længe den ved at du bestemmer så er der ingen problemer, en hund kan ikke håndtere at den selv må bestemme en gang i mellem. Med dig selv som eksempel, hvis din mor forlanger noget af dig, gør du det formentlig, det kan være du brokker lidt men du gør det, eller??? Sådan har hunden det også, selvom den ikke tænker så langt som vi.

4) Det er svært at svare på, for hunde er jo individer og kan være meget forskellige. Men min erfaring er jo mere jo bedre, en 1/2 time om dagen er ikke for meget(det er i sidste ende op til hunden). Træn så meget i orker, hunden vil når den bliver træt af "legen" blive ukoncentreret. Og så nytter det ikke at træne videre. Men I det daglige træner man jo også, f.eks skal hunden sætte sig og vente på at den serverede mad bliver givet fri. Det jo også træning

5) Familiehund, det er op til dig og hvordan du opdrager den!!! Rottweileren er et flokdyr, den er knyttet til flokken, dog er det almindeligt p.g.a de mange misforståelser omkring Rottweileren at den bliver "forbeholdt" faderen i huset. Efter min mening en stor fejl!! Alle i husholdningen bør, igen efter min mening, have lige stor anseelse hos hunden, den er trods alt en hund, og derfor nederst på rangstigen. men dog en del af flokken

6 ) Du kender det nok fra dig selv, jeg er overbevist om at hunden har det på samme måde. Man kan vist få nogle indsprøjtninger til hunden!! der gør et eller andet, har aldrig prøvet det selv.

7) Det lyder jo af meget men igen, det skal hunden nok fortælle dig. Lyt til den, mange lytter ikke, det er en fejl mange begår. Selvom man bestemmer(herre) kan man jo godt tage hensyn til sin undersåt. Jeg har løbet meget med mine hunde uden at de har taget skade.

Håber mine erfaringer har hjulpet dig til bedre at vurdere om Rottweileren er noget for dig!

Hilsen

Micnielsen

Kommentar
Fra : micnielsen

Dato : 22-05-03 12:52

Du behøver ikke gå på skole med den hvis du er klar over hvordan man underviser en hund. Jeg tager mig selv af at undervise min egen hund, med gode resultater. Men jeg har så prøvet det før.
Men det er selvfølgelig rart for hunden at møde artsfæller. Det kan så være argumentet for at gå til hundetræning.

Micnielsen

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 24-05-03 13:27

Tak for svaret micnielsen. Vi tænker videre. Og tak til I andre også

Det er dog ikke endnu vi vil ud og anskaffe os en ny hund. Vi vil nok lige vente lidt endnu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-03 16:33

Klog beslutning. Måske finder I en race, der vil have mere glæde af de dejlige løbeture...
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 24-05-03 16:46

ja, det er jo det. Vi har også i øjeblikket to små hunde. Og det er nok også først når de engang er væk , at vi skal have ny hund. Men det er jo rart at gøre sig nogle overvejelser i god tid