/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan man fryse sauce?
Fra : Mimsine
Vist : 5413 gange
20 point
Dato : 23-05-11 12:58

Jeg har en opskrift på en rigtig lækker sauce som følger:

10 g smør
1 spsk. hakket løg
1 tsk. ketchup
1/8 tsk. cayennepeber
2 tsk. hvedemel
½ friskpresset fed hvidløg
½ dl hvidvin
1 dl hummerbouillon
1½ dl madlavningsfløde 18 %
½ tsk. friskpresset citronsaft
¾ tsk. tørret dild
½ tsk. groft salt
Friskkværnet peber

Smelt smørret i en tykbundet gryde, men uden at det bruner.
Svits løg, hvidløg, cayennepeber og ketchup i ca. 1 min.
Drys mel over den svitsede blanding og bag den godt sammen.
Tilsæt hvidvin, hummerbouillon og madlavningsfløde og bring den i kog.
Tilsæt de øvrige ingredienser og lad saucen koge ved jævn varme i ca. 5 min. - rør af og til. Smag til.

Jeg elsker den sauce, men laver den sjældent, fordi der skal så mange ingredienser i. Nu tænker jeg på, om jeg mon kunne lave en stor portion, og så fryse den ned.

Er der nogen der kan fortælle mig, om en sådan sauce kan fryses og opvarmes igen uden problemer?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-05-11 13:02

Prøv

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 30 point
Dato : 23-05-11 13:05

Hvis du vil fryse den så undgå melet, du kan istedet lade den koge lidt længere ind, med fløden.
Umiddelbart kan du sagtens undvære melet.

Opbagningen kan godt gøre at den vil skille når du tør den op. Men såfremt det ikke kan undgås, så tø den langsomt op- pisk godt og tilføj lidt mere fløde.

Lyder som en lækker sauce.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 23-05-11 13:07

JA, der er da ikke nogle af de ting der ikke kan fryses ned.
Du skal dog ikke regne med den samme friske smag.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Godkendelse af svar
Fra : Mimsine

Dato : 23-05-11 13:53

Tak for svaret smuller54. Det lyder rigitg fornuftigt, så det vil jeg snarest prøve.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-05-11 14:57

Jeg kunne godt tænke mig at få oplyst, hvilke slags retter denne sovs passer bedst til.
Sovsen lyder spændende!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-05-11 15:50

Citat
Jeg kunne godt tænke mig at få oplyst, hvilke slags retter denne sovs passer bedst til.

Minsine får ikke mail, når spørgsmålet er afsluttet.

Jeg vurderer den er til indbagte rejer, kammuslinger eller ved siden af en gang pasta med fisk i.Den lyder i hvert fald tiltalende.

Kommentar
Fra : Mimsine

Dato : 24-05-11 07:32

Det er faktisk Arlas opskrift på det produkt, de engang havde, der hed "Vesterhavspande". Den er smadder god som tilbehør til fisk, men også til en "panderet" m. lidt grønt - fx forårsløg eller asparges, og så fisk - fx torsk, laks eller rejer - og så med netop pasta til er det en af mine yndligsretter.