/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spartling af væge
Fra : bpedersen
Vist : 809 gange
100 point
Dato : 22-05-11 14:53

Hejsa alle.

Jeg var i går ude og se på et hus som jeg på tænker at købe.
Alle væge i huset er spartlet med noget rustik spatling som der så er malet direkte oven på.
Jeg kunne godt tænke mig at spartle alle væge og sætte glasvæv/filt op.
Kan jeg spartle direkte ovenpå det gamle maling, eller skal jeg til at pudse alt de gamle maling/rustik spartling af?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-11 16:53

Det afhænger helt af hvilken grovhed og materiale, det er lavet med. Umiddelbart vil jeg mene at det er lettest at fjerne det eksisterende grove.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 22-05-11 17:33

Okay, det virker som om det er rimeligt hårdt. Det er noget rostik spartel som er trukket på en gasbetonvæg og der efter overmalet nogle gange.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-05-11 07:31

Kan det spartles

Citat
væge [Zvæ·jS] sb. -n, -r, -rne o en snor el. et bændel som suger brændstoffet op af et stearinlys el. en lampe og brænder med en klar flamme = TANDE ¯ sætte en tændstik til vægen · klippe vægen af ETYMOLOGI: fra nedertysk weke 'væge' ¯ fællesgermansk *weuk@n 'væge, viklet tråd' ¯ indoeuropæisk *wewg¤n 'viklet tråd' (besl.m. vikle, voks)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 23-05-11 09:32

Hvis du ikke sliber alle toppene af, vil det dels koste en bondegård i spartelmasse, dels tage en sommerferie at få det gennemtørt, så jeg foreslår, at du tager til Harald Nyborg og investerer i et par ruller vådslibepapir korn 60 og 100 (ikke Verdens bedste, men det er billigt, OK til prisen). Evt. kan du samme sted anskaffe en væg- og loftsliber med skaft, som du kan spænde papiret på - og det skal bruges vådt. Du slipper for støv, du sliber mere effektivt, og når papiret er fyldt op, giver du slibepladen en tur med neglebørste under vandhanen. På den måde kan du bruge samme stk. papir en fire-seks gange før det skal skiftes.
Husk at dække gulvet af før du sliber.
Du sliber af til der kun er få og små fordybninger tilbage, og så kan du tage en kop kaffe/te og gå i krig med spartlen. Invester i en bredspartel, den laver et smukt resultat.
vh
pbpedersen

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 13-08-11 21:29

Tak for svaret pbp_et.