/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Eddike i rugbrød
Fra : Troldepige
Vist : 3894 gange
200 point
Dato : 22-05-11 12:42

Er der nogen der ved, om brødfabrikkerne altid har kommet eddike i rugbrøddet (og andet brød for den sags skyld)?

Eller hvornår de er begyndt på det?

Af schulstads hjemmeside fremgår det, at de kommer eddike i alt deres brød, undtaget Paaskebrød, selv deres almindelige lyse sandwichbrød og deres sødmælksfranskbrød er der eddike i.
http://www.schulstad.dk/Produkter/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-05-11 12:50

I de gode gamle dage tog man lidt af rugbrøds dejen fra forrige dag og gemte som surdej,
den blev så tilsat det nye rugbrød, der jo er et surdejsbrød.

I dag er det lettere at tilsætte kemikalier, her eddike syre, men det burde forbydes,
det gamle surdejs rugbrød smager best og er også sundest...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-11 13:47

Eddike reagerer jo lynhurtigt med hævemidlet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-05-11 15:17

svendgiversen, vi er fuldstændig enige.
Men f.eks. i dette brød bruger man både surdej og eddike, så det vil jo sige, at de godt kan finde ud af det med surdejen: http://www.schulstad.dk/Produkter/Kondi-Karl/Kondi-karl/
hvorfor så ikke nøjes med surdej, evt. lidt mere, og så undgå eddiken?

Og, har brødfabrikkerne altid gjort dette?

Der er jo en grund til, at dette emne pludselig interesserer mig.;)
Jeg har i flere år følt mig træt og tung i hovedet, uden at kunne finde ud af hvorfor, men i en periode hvor jeg spiste mine hjemmebagte grovboller i stedet for rugbrød blev jeg pludselig frisk i knolden.
Men da jeg begyndte at spise rugbrød igen, kom trætheden hurtig tilbage.
Nu har jeg "testet det" et par gange og det har virket hver gang.

Min mor fortalte så, at hun køber rugbrød hos bageren, fordi brødfabrikkerne kommer eddike i og det får hendes mave til at gå i stå.

Hmmm, efter at have tænkt lidt over det må jeg så erkende, at min mave også fungerer bedre når jeg ikke spiser rugbrød.
Så trætheden og den tunge fornemmelse i hovedet kommer muligvis af, at tarmsystemet arbejder langsommere p.g.a. eddiken i rugbrødet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-05-11 15:59

Så har Du en undskyldning for at bage selv

Men prismæssigt kan det nok ikke betale sig idet man tit kan købe to af de store pakker med skivet brød for næsten ingen penge.

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 23-05-11 08:39

jeg har lært at eddeke i brød betyder at, man bedre kan fordøje de mange sunde ting der er i kærnerne.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 200 point
Dato : 01-06-11 11:53

Eddike anvendes istedet for tilsætningsstoffer i brødet, men det betyder også at Schulstads brød har en kortere holdbarhed end eksempelvis Kobergs brød. Schulstad har anvendt denne metode så længe jeg kan huske...

Så det er rent holdningsspørgsmål om man vil have brød der kan holde sig 14 dage med diverse E-numre eller 5 dage med eddike.

Mvh. Ampere

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 01-06-11 14:06

Tak for svaret ampere.

Jeg har i mellemtiden skrevet til Schulstad og fået svaret, at eddiken kommer de i for holdbarehdens skyld og for smagens skyld, og at de "altid" har gjort det.

Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg har fundet ud af hvorfor jeg i årevis har gået og følt mig tung og træt i hovedet, samtidig med en meget træg mave.

Det er simpelthen p.g.a. eddiken i rugbrødet.

Det er af samme årsag min mor i flere år har købt rugbrød hos bageren.

Min mor fortalte også, at det for år tilbage var et godt råd, at købe schulstads rugbrød hvis man havde for hurtig mave.

Flere som jeg har talt mede om deres rugbrøds-vaner har fortalt, at de aldrig køber Schulstads fordi det smager så frygtelig surt.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-06-11 18:44

Hej Troldepige

Hvis du har problemer med eddike, er det måske rart at vide at det også bruges i deres hvedebrød - ved ikke lige om det er alt hvedebrød, men ihvertfald sandwichbrød o.lign.

Jeg foretrækker personligt Schulstad Brød, men det er jo en smagssag

Mvh. ampere