/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mexikansk pejs
Fra : linda1806
Vist : 1192 gange
20 point
Dato : 21-05-11 19:52

Hej
Jeg er blevet den lykkelige ejer af en mexikansk pejs/ovn til haven.
Men-men-men jeg kan ikke finde ud hvilket brænde jeg skal bruge ti den.
Jeg tænder op med småt pindebrænde og så har jeg den ene gang lagt et stykke birkebrænde på og anden gang et træbriket.
Men det oser helt vildt, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør forkert. Jeg har nu smidt en massevand på, for at få det til at stoppe.
Skal skorstenen være af eller på?
Skal jeg sørge for at der er fuld ild i skidtet hele tiden?
Håber, der er ne der kan komme med et godt tip, for jeg vil så gerne bruge den, men jeg forpester luften både hos mig selv men sandelig også hos mine naboer.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 21-05-11 21:01

Når træ oser er det på grund af for lille borbrændingstemperatur i flammefasen. Det skyldes næsten altid for meget fugt i træet, men brændkammerets idformning og isolering betyder også noget.

Hvis pejsen er af beton eller mursten uden isolering kan du beklæde indvendig med hård rockwool som forsøg. Et askelag i bunden hjælper pgså.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-05-11 21:40

Jeg går ud fra det er en lerovn, du har.

Jeg har en lille en, hvor jeg starter med lidt avispapir og små tørre kviste, efterhånden som ovnen bliver varmere lidt større grene, men aldrig noget der er tykkere end 3-4 cm, alt knastørt, det brænder fint, og næsten uden røg, men først når ovnen er rigtig varm helt uden røg.

Aldrig en masse brænde i på en gang, hellere lidt men tit. Efter nogen tid kan man stoppe "fodringen", så får man et pænt glødelag man kan grille på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-11 21:44

Et par kilo TNT renser den effektivt........

Godkendelse af svar
Fra : linda1806

Dato : 22-05-11 10:45

Tak for svaret transor.