/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rickertsen fra Flensborg
Fra : Neble
Vist : 1980 gange
200 point
Dato : 18-11-01 13:03

Mit spørgsmål drejer sig om provst og præst i Broager Peter Fabricius' (*1566,+1655) moder:
Hvor kommer min forfader(ell. moder) Anne Richardsdatter fra?
Hun er f. o. 1540 og blev o. 1560 g.m. Hans Schmidt, købmand i Tønder.
Sammen får de børnene Jacob (opkaldt efter sin farfar), Reuwart/Richardus, Margareta, Marine, Carsten, Petrus, Johan, Jacob, Anne.
Anne Richardsdatters efternavn er fundet i F.B. og L.P. Fabricius' "Slægten Fabricius fra Sønderjylland, XII", 1966, Kbh. Forfatterne har ikke angivet kilden til hendes efternavn, så det er muligt, at de har gættet sig til, at hun hed Richardsdatter ud fra hendes anden søns navn Richardus/Reuwart. Hun kunne altså lige så godt hedde Carstensdatter, Petersdatter eller Johansdatter (?).
Richart er jeg ikke stødt på andre steder i det sønderjydske ud over i Flensborg, hvor en stor købmandsslægt med dette navn på samme tid (14-1500-tallet) huserer, så jeg går ud fra, at det er et ualmindeligt navn (?). I Rickertsen-slægten i Flensborg er der to personer, der kunne passe på Annes mulige forældre: Carsten Rickertsen og Marine Frese. I deres slægt findes navnene Richard, Marine, Carsten og Peter, som ikke lader til at findes i Schmidt-slægten (bortset dog fra Marine, der var almindeligt). Tidspunktet for Anne Richardsdatter/Carstensdatters fødsel, der er o. 1535/40 passer også med, at Carsten Rickertsen først dør 1546 og hans hustru langt senere i 1570.
Det, jeg søger efter her, er, om der er nogen derude, der kan hjælpe mig med spørgsmålet: kommer Anne Richardsdatter fra Flensborg, og er Carsten og Marine Rickertsen hendes forældre? Jeg har ikke kunne finde noget svar i Knud Gethers storværk om middelalderslægter i Flensborg, men det udenlukker jo ikke, at det muligvis kan forholde sig, som jeg siger. Jeg har også ledt i hans bog efter et muligt skifte fra Carsten og Marine, der kunne give nogle nyttige detaljer, men har ikke fundet noget tegn derpå.
Jeg håber på, at der kommer gode råd og især rettelser, da tingene jo skal passe.
Venlig hilsen
Michael Dupont R.

min direkte e-mail er:
michaeldupont@wanadoo.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-01 14:28

Hej Michael!

Har du set i: Borgerbog for byen Flensborg af Gerhard Kraack,
om navnene du søger findes der.
Bind 1 = 589 sider årene 1558-1786.
Han er også flink til at oplyse kilder, den var relativ ny,
da jeg så den på arkivet i Flensborg 1999 og var heldig med at finde
flere oplysninger om min ane Hans Nissen Lysholm (kommer af
Luersholm=Lüdersholm).
Du kan låne den på bibliotekerne i Danmark.

--
Mvh
Bente Aaris

Kommentar
Fra : Neble

Dato : 19-11-01 09:37

Tak for rådene; dem vil jeg følge. Jeg har godt nok prøvet at søge adskillige gange på nettet, men søgningen har endnu ikke givet noget resultat. Bogen i første svar vil jeg bestille hjem senere idag, for det kan jo være, der findes lidt i den. Jeg har godt nok prøvet at se en del bøger igennem for Flensborg i det 16. århundrede, men endnu uden held.

Venlig hilsen
Michael

Kommentar
Fra : BASSES

Dato : 19-11-01 13:21

Hejsa
Hvis du ikke kan bruge brianis svar skal du huske at AFVISE svaret.

MH
BASSES

Ps: Forstået sådan at andre har mulighed for at komme ind og give et evt. svar.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 20-11-01 02:49

"Neble" <Neble.news@kandu.dk> skrev i melding
news:SlNJ7.1334$B4.295456@news000.worldonline.dk...
> Mit spørgsmål drejer sig om provst og præst i Broager Peter Fabricius'
> (*1566,+1655) moder:
> Hvor kommer min forfader(ell. moder) Anne Richardsdatter fra?
> Hun er f. o. 1540 og blev o. 1560 g.m. Hans Schmidt, købmand i Tønder.
> Sammen får de børnene Jacob (opkaldt efter sin farfar),
> Reuwart/Richardus, Margareta, Marine, Carsten, Petrus, Johan, Jacob,
> Anne.
> I Rickertsen-slægten i Flensborg er der to personer, der kunne
> passe på Annes mulige forældre: Carsten Rickertsen og Marine Frese. I
> deres slægt findes navnene Richard, Marine, Carsten og Peter, som ikke
> lader til at findes i Schmidt-slægten (bortset dog fra Marine, der var
> almindeligt). Tidspunktet for Anne Richardsdatter/Carstensdatters
> fødsel, der er o. 1535/40 passer også med, at Carsten Rickertsen først
> dør 1546 og hans hustru langt senere i 1570.
> Det, jeg søger efter her, er, om der er nogen derude, der kan hjælpe mig
> med spørgsmålet: kommer Anne Richardsdatter fra Flensborg, og er Carsten
> og Marine Rickertsen hendes forældre? Jeg har ikke kunne finde noget
> svar i Knud Gethers storværk om middelalderslægter i Flensborg, men det
> udenlukker jo ikke, at det muligvis kan forholde sig, som jeg siger. Jeg
> har også ledt i hans bog efter et muligt skifte fra Carsten og Marine,
> der kunne give nogle nyttige detaljer, men har ikke fundet noget tegn
> derpå.

Har en utskrift som går på aner til Margrethe Richards-
datter Carstens fra 28.01.2001, og det er det Paal Røiri
som har skrevet. Tråden het "Wedde,Hindrichsen,
Freese(Friis). Det går kanskje an å søke på Google
etter det, men kan ikke se at det besvarer ditt spørsmål
om forbindelsen mellom Anne Richardsdatter og Car-
sten Richertsen og Marina Freese, som var Margrethe
Richardsdatters foreldre. Anne kan godt være søster av
Margrethe, som også er oppgitt å være født i ca 1540.
Carsten og Marina hadde 8 barn.

Anne Lise Hovdal

Kommentar
Fra : Neble

Dato : 22-11-01 23:02

Til Anne Lise Hovdal
Tak for tippet Hvor har du fået antallet af børn fra? Kender du til et skifte fra Carsten og Marina?

Venlig hilsen
Michael Dupont

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 17-07-02 11:43

Hej Michael!
Afvis Zonkers svar, han er bare ude efter nemme point. I stedet kan du jo acceptere Anne Lise Hovdals kommentar som svar (hvis du mener at hendes indlæg bringer dig videre)
Hilsen Jeannie Kristensen

Godkendelse af svar
Fra : Neble

Dato : 24-07-02 20:21

Tak for svaret
Jeg er endnu ikke kommet videre med selv problemet, men jeg tror ikke, der kommer et bedre svar, og zonker eller hvad han hedder (han som også har skrevet), gier jeg ikke at godtage.
Mange venlige hilsner
Michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 02:10

"Neble" <Neble.news@kandu.dk> skrev i melding
news:kQ349.5633$G3.786641@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret
> Jeg er endnu ikke kommet videre med selv problemet, men jeg tror ikke,
> der kommer et bedre svar, og zonker eller hvad han hedder (han som også
> har skrevet), gier jeg ikke at godtage.

Jeg har en del om Richertsen i fra Flensburg. Har vært på ferie
fra 10.07 til i går 14.08, og jeg har innlegg kun fra 02.08 og
utover. Derfor har jeg ikke sett de innleggene som har vært
om dette emnet fra 10.07 til 02.08.

Det jeg har er Carsten Ricertsen den eldre, som ble født i ca
1490 i Tyskland. Han var kjøpmann,og han var borgermester
i Flensburg 1544-1546. Før 1525 ble han gift med Marina
Frese som også ble født ca 1490(enkelte kilder har henne
som født ca 1510). Hun døde 15.09.1570 i Tyskland. Siden
datteren Margrethe ble født ca 1540, så vil jeg tro at Marina
må ha blitt født noe senere enn i 1490 iallefall(det er sjelden
å bli mor som 50-åring). Det er også sjelden at noen gifter
seg før de er 15 år, og hun må derfor ha blitt født før 1510
også. Datter av Carsten Rickertsen og Marina Frese:
Margaretha født ca 1540, og gift 04.06.1564 med Oluf
Olufsen Mechlenborg(15.06.1540-1613). Margaretha
døde 1621 i Tyskland. Er det noen som vet om Marga-
retha hadde søsken? Hun og foreldrene er blant mine aner,

Carsten Richertsens foreldre var: Richard Haysen(ca 1440-
etter 1529). Han var kjøpmann, og nevnes i 1492 sammen
med sin kone Inghe som medlem av det daværende kjøbmanns-
gilde. Han ble gift med Ingeborg(Inghe?) før 1492.

Richard Haysen var Haying Paysen(hayck) som ble født i
Tyskland i ca 1417. Han ble gift før 1561 i Flensburg med
Katharina. Han var rådmann i 1445, og borgermester i 1466-
1471. Kataharina var født før 1425 i Flensburg.

Foreldre til Haying Paysen var Paye Jebsen(ca 1380-ca
1440) og Vroue Magnusdatter Haycksen(ca 1395 -etter
1468). Han var rådmann i Flensburg.

Far til Paye Jebsen var Jeppe Paysen, som ble født i ca
1350.

Hvis det er dette du er ute etter, så har jeg litt mer om hver
enkelt enn det jeg har skrevet her.

Kilde: Paal Røiri på dk. genealogi i Januar 2001.

Anne Lise Hovdal

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 11:16

On Fri, 16 Aug 2002 01:10:07 GMT, "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no>
wrote:

>Det jeg har er Carsten Ricertsen den eldre, som ble født i ca
>1490 i Tyskland. Han var kjøpmann,og han var borgermester
>i Flensburg 1544-1546. Før 1525 ble han gift med Marina
>Frese som også ble født ca 1490(enkelte kilder har henne
>som født ca 1510). Hun døde 15.09.1570 i Tyskland. Siden
>datteren Margrethe ble født ca 1540, så vil jeg tro at Marina
>må ha blitt født noe senere enn i 1490 iallefall(det er sjelden
>å bli mor som 50-åring). Det er også sjelden at noen gifter
>seg før de er 15 år, og hun må derfor ha blitt født før 1510
>også. Datter av Carsten Rickertsen og Marina Frese:
>Margaretha født ca 1540, og gift 04.06.1564 med Oluf
>Olufsen Mechlenborg(15.06.1540-1613). Margaretha
>døde 1621 i Tyskland. Er det noen som vet om Marga-
>retha hadde søsken ?

Såvidt jeg vet hadde Catahrina flg. (yngre ?) søsken,
(som brukte etternavnet Rickertsen som faren) :

- Carsten (død 8 Aug 1596), g.m. Catharina Beyer (1531-99)
- Peter (1525-19 Aug 1593), g.m. Marine Peters (død 5 Feb 1574)
- Rickert, g.m. Gesche (død 1604)
- Magdalene, g.m. Jürgen Beyer (1522-87) (kammersekr. hos hertug Hans)
- Karine (29 Nov 1536 - 3 Nov 1597),
g.m. kjøpmann i Odense, Knud Jørgensen Seeblad (1512-80)

Per Nermo
nermo@online.no

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 20:35

"Per Nermo" <nermo@online.no> skrev i melding
news:3d60c33f.6777285@news.online.no...
> On Fri, 16 Aug 2002 01:10:07 GMT, "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no>
> wrote:
>
> >Det jeg har er Carsten Ricertsen den eldre, som ble født i ca
> >1490 i Tyskland. Han var kjøpmann,og han var borgermester
> >i Flensburg 1544-1546. Før 1525 ble han gift med Marina
> >Frese som også ble født ca 1490(enkelte kilder har henne
> >som født ca 1510). Hun døde 15.09.1570 i Tyskland. Siden
> >datteren Margrethe ble født ca 1540, så vil jeg tro at Marina
> >må ha blitt født noe senere enn i 1490 iallefall(det er sjelden
> >å bli mor som 50-åring). Det er også sjelden at noen gifter
> >seg før de er 15 år, og hun må derfor ha blitt født før 1510
> >også. Datter av Carsten Rickertsen og Marina Frese:
> >Margaretha født ca 1540, og gift 04.06.1564 med Oluf
> >Olufsen Mechlenborg(15.06.1540-1613). Margaretha
> >døde 1621 i Tyskland. Er det noen som vet om Marga-
> >retha hadde søsken ?
>
> Såvidt jeg vet hadde Catahrina flg. (yngre ?) søsken,
> (som brukte etternavnet Rickertsen som faren) :
>
> - Carsten (død 8 Aug 1596), g.m. Catharina Beyer (1531-99)
> - Peter (1525-19 Aug 1593), g.m. Marine Peters (død 5 Feb 1574)
> - Rickert, g.m. Gesche (død 1604)
> - Magdalene, g.m. Jürgen Beyer (1522-87) (kammersekr. hos hertug Hans)
> - Karine (29 Nov 1536 - 3 Nov 1597),
> g.m. kjøpmann i Odense, Knud Jørgensen Seeblad (1512-80)

Takk for svaret, men du mener vel Margaretha og ikke Catharina?
Det er ellers noe som ikke stemmer tidsmessig her. Hvis Margaretha
(Catharina) ble født ca 1540, så kan jo ikke f.eks broren Peter som
ble født ca 1525 eller søsteren Magdalene som ble født ca 1522
være yngre søsken av henne iallefall. Det må være eldre søsken.
Det beviser jo også at moren Marina ikke kan være født ca 1510
som det står i enkelte kilder, for hun blir da altfor ung til å bli mor i
1522.

Anne Lise Hovdal

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 09:55

On Mon, 19 Aug 2002 19:34:49 GMT, "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no>
wrote:

>> Såvidt jeg vet hadde Catahrina flg. (yngre ?) søsken,
>> (som brukte etternavnet Rickertsen som faren) :
>>
>> - Carsten (død 8 Aug 1596), g.m. Catharina Beyer (1531-99)
>> - Peter (1525-19 Aug 1593), g.m. Marine Peters (død 5 Feb 1574)
>> - Rickert, g.m. Gesche (død 1604)
>> - Magdalene, g.m. Jürgen Beyer (1522-87) (kammersekr. hos hertug Hans)
>> - Karine (29 Nov 1536 - 3 Nov 1597),
>> g.m. kjøpmann i Odense, Knud Jørgensen Seeblad (1512-80)
>
>Takk for svaret, men du mener vel Margaretha og ikke Catharina?
>Det er ellers noe som ikke stemmer tidsmessig her. Hvis Margaretha
>(Catharina) ble født ca 1540, så kan jo ikke f.eks broren Peter som
>ble født ca 1525 eller søsteren Magdalene som ble født ca 1522
>være yngre søsken av henne iallefall. Det må være eldre søsken.
>Det beviser jo også at moren Marina ikke kan være født ca 1510
>som det står i enkelte kilder, for hun blir da altfor ung til å bli mor i
>1522.
>Anne Lise Hovdal

Ja, jeg mente Margaretha Carstens (1538-1621). Og jeg mente ELDRE,
ikke yngre, om samtlige nevnte søsken. Jeg beklager surret.

Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 10:09

"Per Nermo" <nermo@online.no> skrev i melding
news:3d62035a.3586396@news.online.no...
> On Mon, 19 Aug 2002 19:34:49 GMT, "Anne Lise Hovdal" <anlih@online.no>
> wrote:
> >
> >Takk for svaret, men du mener vel Margaretha og ikke Catharina?
> >Det er ellers noe som ikke stemmer tidsmessig her. Hvis Margaretha
> >(Catharina) ble født ca 1540, så kan jo ikke f.eks broren Peter som
> >ble født ca 1525 eller søsteren Magdalene som ble født ca 1522
> >være yngre søsken av henne iallefall. Det må være eldre søsken.
> >Det beviser jo også at moren Marina ikke kan være født ca 1510
> >som det står i enkelte kilder, for hun blir da altfor ung til å bli mor i
> >1522.

> Ja, jeg mente Margaretha Carstens (1538-1621). Og jeg mente ELDRE,
> ikke yngre, om samtlige nevnte søsken. Jeg beklager surret.

Vi kan alle gjøre feil, og du er selvfølgelig tilgitt.

Anne Lise Hovdal