/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
volvo motor i båd
Fra : lt35
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 21-05-11 10:29

Hej
Er ved at lægge en gamel volvo b18 motor i en gamel båd.
Der har ligget en volvo b20 i den fra start af.
Men nu kan jeg se at der er forskel på koblingshuset på båden og på det fra bilen så motoren kan ikke sættes på.
Så hvad skal der sættes på istedet for koblingen ? så motoren kan være der

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-11 12:29

Du har vel behov for reversering, så en form for gear mellem skrue og motor har du vel behov for.

Endvider har du vel også behov for det der svare til en "Harely skive" et vibrations overgangstykke, så mogorens vibrationer ikke skal opfanges at huset til din skrue / aklsel.

Hvilken motor havde den før ?

vh ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-11 14:27

Husk at noget ag koblings massen hører med til svoinghjulet. En motor går elendigt eller slet ikke med for lille svinghjul.

Kommentar
Fra : lt35

Dato : 21-05-11 15:13

Der sad jo en volvo b20 i som ´var pillet ud før jeg købte båden.
og der sidder et koblingshus på båden og den nye motor passer også på koblingshuset hvis jeg tager koblingen af motoren men der skal jo været noget på motoren der passer på akslen der kommer ud fra koblingshuset

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 21-05-11 17:38

Hej.
Svinghjul fra 20érn og til 18érn er nok ikke lige "dybt". Dæmperpladen (koblingen)
passer nok heller ikke.
Hvorfor gå "ned" i motor, da det vel også til for menneske-penge, at købe en brugt 20ér.
Den er nok også bedre at få reservedele til, hos Volvo, da den ikke er så gammel som
18éren
/steen b

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-11 18:15
Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 25-05-11 19:36

Der findes højst sandsynligt et koblinghus eller overgangs stykke til denne opgave da B18 jo har været brugt til mange industri maskiner mejetærskere og så videre .

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 15-06-11 21:37

hvorfor ikke bare sætte en gærkasse på fra bil med kobling

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 11-07-11 00:44

ærligtalt så tror jeg at det koblingshus, som sad på båden høre hjemme på en industrimotor, kan du ikke bare sætte det over på den nye motor det skal da lade sig gøre du har vel kun brug for at fornye selve motoren.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 11-07-11 00:54

undskyld det var en b 20, så ved jeg ikke om de passer sammen, men det gør de måske da b20 jo nok er ens med b18 i blok, det eneste forskel som skulle være, på de to er, vel egentlig at b20 er mere en grøn motor. ellers må du jo se om du kan finde et koblings hus industri,ved du om der var regulator på den gamle for så er det en industri regulatoren sidder som et ekstra tilbehør forrest ved forkammer,
hvorpå der er et særskilt olie påfyldnings dæksel.: