/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
akja format c:/
Fra : Jan4100
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 20-05-11 18:16

I de goe gamle dage hvor man skulle formatere sin pc, smækkede man dos 6,2 diskette i drevet og skrev format c:\ og så kørte den deruad.
Ved godt der er noget som Hirrens men jeg gad nu godt have en cd hvor man bootede på og så skrev format c:\ og fik formaterede drevet .
Findes det ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-11 18:17

hvorfor den omvej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-11 18:23

Det tætteste du kommer er nok win 98 start CD

http://peecee.dk/upload/view/211764

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-11 18:27

Et anfald af nostalgi ?

Windows XP, Vista og 7 har værktøjerne, Du indstiller blot i bios at computeren skal starte fra det optiske drev, lægger skiven i drevet og genstarter.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 20-05-11 18:29

For nemhedens skyld Teil
lurre lige på win 98 opstart cd

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-11 18:40

Kør cmd format C:

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-11 18:41

eller bare egenskaber drev C - formatere

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 20-05-11 18:42

Men den win 98 start CD er da vand ved siden af eks. Parted Magic CD (Linux)
Den starter af sig selv og med et enkelt klik kan du se din harddisk.

http://partedmagic.com/doku.php?id=downloads
klik på denne:
pmagic-6.1.iso
og så lige op og acceptere > hent fil

Nor den er brændt og computeren er startet op så klik på " Gparted "

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-05-11 18:56

Citat
For nemhedens skyld Teil

WOW

formaterer hver time,,,,,,eller.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-11 18:59

Det er da altid godt med en lille hurtig format...................inden der installeres.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 20-05-11 19:27

he he næh nomore men min omgangskreds mener jeg er guru fordi jeg netop fixede deres pce´r i win3,1 til win95 tiden altså for flere år siden efter xp kom på markedet har jeg faktisk ikke rigtigt rodet med det, og syntets at det gamle format system var bedre dengang men jeg vil lure på cmd format og Eyvind´s download

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-11 21:32

Citat
smækkede man dos 6,2 diskette

Det gør man stadig....

De fleste bruger bare den CD/DVD de nu har som styresystem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-11 21:33

Citat
og syntets at det gamle format system var bedre dengang

Det har såmænd IKKE ændret sig...

Det er stadig DOS format kommando der bruges.....

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-05-11 11:02

Husk så også lige at du skal have PCéns driver CDer parat til bagefter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-11 11:58

Diskettedrev er yt, man kan købe dem endnu, men de går ret hurtigt i smaddermode.

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 21-05-11 21:20

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-11 08:26

Jeg bruger selv den gparted meget.