/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
hastighed og masse til afsat kraft
Fra : casper0606
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 19-05-11 20:56

Hvis man har en klods (stål) der rammer et gulv(stål) hvor meget kraft afsættes så i overfladerne.

vi kan sige klodsen vejer 1 kg og rammer med 0.2 m/s, og der antages et uelastisk stød (den lander som en klump dej)

Jeg kan regne afsat energi ud ved 1/2*m*v^2 men hvor stor en kraft i Newton afsættes i overfladen.

Er der nogle der kan nogle tricks

Casper

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-05-11 21:10

Hej Casper

Man kan ikke udregne hvilken kraft klodsen påvirker gulvet med når den rammer gulvet uden, at vide hvor lang tid det tager for klodsen at miste bevægelsesenergien - altså hvor lang det tager for klodsen at deaccelerere.

Man kan tilgengæld godt udregne, hvilken kraft klodsen påvirker gulvet med når den ligger stille på gulvet.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 21:57

Rigtigt, og en stål klods vil jo netop ikke lande som en klat dej.

Det kræver mange oplysninger både om gulvets elastisitet og begge materialers form og hårdhed
at beregne det du spørger om...

Og du får ikke en enkelt værdi for kraften, men en funktion at tiden,
voksende fra 0, når klodsen rammmer, til en maks værdi ved højeste indtrængning.

Måske vil, ikke dejen, men klodsen hoppe flere gange på gulvet, og du får flere bremse funktioner?

I praksis vil stød kræfterne blive meget store på grund af den korte bremse tid,
som en hammer der rammer et søm, impact på nydansk...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 22:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 22:23

Og angående energi, hvis du foretrækker det på dansk:

http://da.wikipedia.org/wiki/Energi#Mekanisk_energi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 22:32

Her kan du se at din forudsætning uelastisk stød ikke holder:
http://da.wikipedia.org/wiki/St%C3%B8d_(fysik)

Så skulle klods og gulv fortsætte med at falde med fælles hastighed...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-11 22:46

Antagelsen er forkert. Det bliver i nogen grad elastisk, ellers bliver noget knust.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 22:58

Forkert, og alligevel rigtigt:
> Det bliver i nogen grad elastisk, ellers bliver noget knust.

Ved et elastisk stød smelter de to legemer sammen og fortsætter med fælles hastighed,
helt urealistisk med en stålklods og et gulv...

Så hvis knust er en stål belægning på gulvet så OK, men hvor langt og bredt ligger stålet??

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 21-05-11 06:57

Nu er det jo en model, og en model er jo kun en tilnærmelse til virkeligheden....... men det kan da godt være at det er en dårlig tilnærmelse.....

Jeg kigger på et stempel der bliver ført af hydraulik, jeg ved at stemplet maximalt lander på endestop med 0,2 m/s og kender vægten....

Når jeg ser på mine notater ville det være nemmere hvis jeg havde en acc., afstand og fjederkonstant eller måske restitutionskoeficient......

og så er jeg at tænker at hvis jeg sætter restitutionskoeficenten til 0 da der jo reelt er tale om et ført stempel, og stemplet ikke vil bounce tilbage...

Kan jeg så ikke komme udenom at finde ud af en tid, da det jo er lidt måle svært at måle mig frem til....

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 21-05-11 07:01

Jeg prøver lige igen....

hvor stor en kraft afsættes i underlaget hvis en klump dej med massen 1 kg rammer med 0.2 m/s...

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 21-05-11 09:08

Hej Casper

Er du sikker på, at når du skriver "Kraft" i stedet mener energi? I så fald er udregningen enkel:

E = ½ m v ^ 2

Hvis du derimod mener kraft kan du ikke beregne kraften ud fra opgivne oplysning. Du kan ikke engang beregne en værdi der er tilnærmelsesvis tæt på.
Hvis f.eks. deaccelerationen er 200 ms eller 20 ms har du en faktor 10 i den kraft som klodsen/stemplet/dejen påvirker gulvet med.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-05-11 10:39

Hvis det et hydraulisk styret stempel har du spurgt helt forkert, vi tror jo det er frit fald...

Newton i gamle dage: K = m * g

i dit tilfælde:

Fhy = pa *area - pb *area - c vfric * v - cfric *sign(v) - cdemp * v - m * g - impact force,
og den sidste er en funktion af mange ting...