/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
sata
Fra : kivi
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 19-05-11 09:42

håber at der er nogen som kan svarer mig på hvorfor at jeg ikke kan bruge en sata 250gb harddisk ,den vil kun bruge en 160gb, på min pcchips m860 med er amd athlon - 64 2,8 gh , windows 7
jeg har prøvet en masse sata driver og hentet bundkortsdriver på pcchips det er jo en ældre svend men den kører godt med ide men jeg har fået 2 stk 250 gb sata og en på 160 ide var kun på 80 så jeg vil gerne have mere plads

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-11 10:18

Du kunne prøve at dele den op i 2 drev

Kommentar
Fra : grow

Dato : 19-05-11 10:37

Hvad format har harddisken, Fat 32 eller NTFS ?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-05-11 10:42

ntfs

Kommentar
Fra : grow

Dato : 19-05-11 10:52

Prøv under denne computer at se under egenskaber. Hvad står der der om disken?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-11 11:15

Ældre bios kan umiddelbart ikke håndtere store harddiske. En af grænserne er ved ca 120 GB.

Trikket er at partitionere de større. boote windows, fra den mindre partition og i startup lave automatisk indlæsning af et hjælpeprogram (driver) , som så kan håndtere den store partition.
Hjælpeprogrammet finder du på diskfabrikantens hjemmeside til download.

Ikke mange er ikke klar over begrænsningen. Jeg har læsrt det engang på den hårde måde.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-05-11 13:49

Hvad kan du se i diskhåndtering når harddisken er til sluttet?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-05-11 18:15

jeg kan se den lille hd men den store er der ikke hvis kan starte op med den sluttet til

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-05-11 18:33

Den forstod jeg ikke lige.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-05-11 19:08

hvis jeg tilslutter dem begge den på 120 og den 250 så er det ikke hvergang at jeg kan starte op men jeg så tar den store fra kan jeg starte op så den kan tilsyneladende kun kører med max 120 gb

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-05-11 21:18

Så har jeg en lille ide om der måske er noget galt med dit bundkort, mere præcist harddiske kontrolleren. Nu ved jeg jo ikke hvor gammelt dit bundkort, men ALLE nye bundkort og op til omkring 5-6 år kan håndtere harddiske på uanede størrelser.

Har du prøvet de harddiske du har på andre computere, har du prøvet med andre kabler, hvordan er de tilsluttet din computer, sidder de internt eller eksternt?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-05-11 07:24

jeg er selv inde på at der er sket nået med bundkortet og jeg har prøvet med nye kabler men når jeg sætter dem ekstern via usb så kan jeg se dem

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-05-11 07:53

Har du sat jumperne på harddiskene rigtigt ved bundkorttilslutning?

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-11 10:32

Citat
Har du sat jumperne på harddiskene rigtigt ved bundkorttilslutning?

Har ikke nogen effekt da det er sata-harddiske. Der er ikke jumpere på sata-harddiske.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-05-11 10:50

Du har helt ret webnoop. Tanketorsk fra min side.
Tilsyneladende har kivi to problemer.
1. Kan ikke få harddisken til at udnytte hele disken. 2. Vise disk ved intern brug.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 21-05-11 07:35

Tak for svaret webnoob.