/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nyt afløbrør til vasken
Fra : goingwild
Vist : 741 gange
85 point
Dato : 18-05-11 22:33

God aften allesammen.

Jeg går lidt med tanker om at købe mig en bordopvasker som vi kan i lejligheden. Vi bor 2 mennesker og pladsen er ikke den store i køkkenet, så det er indtil nu min løsning. Jeg er dog stødt på et problem jeg håber en af jer har en løsning - eller bare et bud på.

Under min vask er et køkkenskab som tillader at jeg placerer den før omtalte bordopvasker på bunden af skabet hvor den nemt kan tilsluttet vandet. Dog så er maskinen 45 cm høj, og jeg har kun 41 cm at gøre godt med ved den nuværende installation af, hvad jeg vil mene er, standard runde afløbsrør.

Her opstår problemet og grunden til at jeg søger en løsning på spørgsmålet, findes der en eller anden flad forholdsvis flad anordning som jeg kan montere direkte under min køkken vask, som kan lede vandet væk fra vasken?

Ja jeg ved at spørgsmålet er lidt kringlet..

På forhånd tak for din tid og forhåbentlig fantastiske løsning ;)

Morten Nielsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-11 22:49

Leje eller EJER-lejlighed ????????

Kommentar
Fra : goingwild

Dato : 18-05-11 22:51

Ingen af delene faktisk. Det er en andelslejlighed.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-11 23:09

Kig i jeres vedtægter....

Med al sandsynlighed må du slet ikke ændre det uden bestyrelsens godkendelse.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 95 point
Dato : 18-05-11 23:11

Hej Morten.
Det bliver problematisk med et fladere afløbsrør under din vask.
Har du tænkt på muligheden for at skære bunden ud af det pågældende skab - enten fjerne den helt og så vinde de omkring 10 cm som sokelen ofte fylder, eller blot skære lidt ned i sokkelen og så lave en ny bund i dit skab som sidder f.eks. 5 cm lavere end den nuværende.
Selvfølgelig skal lågen også ændres, men det er jo ikke verdens største opgave at forlænge lågen lidt nedefter, eller finde en anden som kan laves til at passe.
Blot et forslag, som jeg tror bliver nemmere end at ændre dit afløb.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-11 07:46

Du hverken kan eller må selv ændre på det afløb, det er autosationskrævende! Og man kan ikke få flade kloakrør! Og tror heller ikke en bordopvasker har det godt med at skulle pumpe vand op i den højde tror der kunne blive for meget tilbageløb....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-11 10:41

Køkken- og håndvaskafløb er selvbetjeningsvarer - både i butikken og som installation, og vaske-/opvaskemaskiner har det meget bedre med at pumpe vand op end ned. Det sidste fører ofte til at maskinen tømmer sig selv, når den bliver fyldt op (hævertvirkning).
Og hvis du ikke kan finde et fladt system (kig osse hos IKEA, hvis du har muligheden), så er bennymandens forslag om at save bunden ud af skabet da glimrende.

Det er den faste del af afløb, som kræver "autosation" eller hvad det nu hedder. Ting, der er beregnet til at skilles ad ved vandlåsrensning er ikke særlig faste. Det samme gælder el- og vandinstallationer: Det faste må man ikke pille ved, det løse gerne, man skal bare samle det rigtigt, ligesom ved lapning af cykler.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-11 11:30

Jeg har en dobbeltvask (Intra / Juvel) med tilhørende næsten vandrette afløbsrør.
Så med lidt held kan det nok lade sig gøre.

http://www.billedeupload.dk/photo/2011-05/e1e5f75c/afløb.jpg.html

Godkendelse af svar
Fra : goingwild

Dato : 19-05-11 22:17

Tak for svaret bennymanden - den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på. Det kræver ikke det helt store, så det lyder faktisk som et fint lille projekt til sommerferien.

Kommentar
Fra : goingwild

Dato : 19-05-11 22:19

Eyvind og pbp_et - tak for jeres bidrag, det var interessant læsning. Som tidligere skrevet, lidt inspiration til et lille projekt :)